Iranian Agriculture News Agency

صیادی مطرح کرد:

اقناع کشاورزان لازمه تغییر الگوی کشت

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: اقناع کشاورزان به لحاظ حفظ درآمدهای حاصل از کشت محصولات سابق آب بر در الگوی جدید، جهت تغییر الگوی کشت ضروری است.

اقناع کشاورزان  لازمه تغییر الگوی کشت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی ، علی صیادی در نشست خبری با حضور خبرنگاران با اشاره به سیمای کشاورزی شهرستان مرند اظهار کرد: مساحت شهرستان مرند 328 هزار هکتار است که 95 هزار هکتار آن اراضی کشاورزی است و تقریبا 50 درصد آن شامل اراضی آبی و 50 درصد دیگر اراضی دیم می باشد که متاسفانه بدلیل خشکسالی هایی که در کشور اتفاق افتاده است میزان اراضی آبی شهرستان کاهش یافته و مقداری از آن به صورت نکشت باقی مانده و در تناوب مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: به طور کلی۲۹ هزار و ۸۴۰ هکتار اراضی زراعی در شهرستان وجود دارد که میزان تولید هر سال این اراضی زراعی ۱۴۴ هزار تن است که عمده محصول این اراضی زراعی گندم، جو، یونجه، گوجه فرنگی، آفتاب گردان، کدو و ذرت علوفه ای است. سطح باغات این شهرستان ۱۰ هزار و ۵۵۰ هکتار است که میزان تولیدات هر سال این باغ ها ۸۰ هزار تن است که زردآلو، سیب، گردو، پسته، بادام، آلبالو و زعفران از عمده ترین محصولات این باغ ها است.

وی افزود: در شهرستان ما ۱۵۰ واحد گلخانه به مساحت ۳۲ هکتار وجود دارد که هر سال میزان تولید این گلخانه ها به 7 هزار و ۵۰۰ تن می‌رسد که عمدتا شامل محصولات سبزی و صیفی است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند با بیان اینکه گوجه فرنگی یکی از محصولات تولیدی غالب شهرستان مرند است افزود: در گذشته این شهرستان رتبه یک تولید گوجه فرنگی را دارا بود اما با توجه به تغییر شرایط آب و هوایی و تغییر الگوی کشت تولید محصولات گلخانه ای به ویژه گوجه فرنگی و خیار به سمت کشت گلخانه ای سوق داده شد که این امر علاوه بر افزایش تولید به صرفه جویی در مصرف آب نیز منجر گشت اخیراً نیز کشت آلوئه ورا در گلخانه ها شهرستان رایج شده  و توسعه این امر موجب صرفه جویی بیشتر در آب مصرفی خواهد شد.

وی گفت: جمعیت دامی شهرستان مرند ۳۰ هزار دام سنگین و ۳۲۰ هزار دام سبک است که میزان تولید گوشت قرمز شهرستان ۳ هزار و ۳۰۰ تن و میزان تولید شیر در این شهرستان30 هزار تن است. همچنین ۸۸ واحد مرغداری گوشتی در شهرستان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۹ هزار و ۲۵۰ تن گوشت سفید مرغ تولید می‌شود و ۲۸ واحد مرغداری تخم گذار وجود دارد که سالانه 8 هزار و ۴۰۰ تن تخم مرغ تولید می‌نماید، همینطور ۶ واحد مرغداری مادر گوشتی و ۲ واحد مرغ مادر تخم گذار در این شهرستان وجود دارد.

وی افزود: در بخش کشاورزی آب قابل استحصال ۱۸۹ میلیون مترمکعب است که عمدتا از چاه ها و آبهای زیرزمینی تامین می‌شود، بنابراین با توجه به افت سطح آبهای زیرزمینی برنامه تغییر الگوی کشت جزء برنامه های اولویت دار شهرستان است. این تغییر الگو بحث بسیار مهمی است که باید توانایی اقناع کشاورزان را داشته باشد در واقع درآمدهای حاصل از تغییر الگوی کشت باید برای کشاورزان محسوس و مشهود باشد بدین معنی که درآمد سابق کشاورزان دچار کاهش نگردد در این زمینه کشت پسته و زعفران در شهرستان مرند رونق پیدا کرده و عمدتا این موضوع ارتباط بسیار اساسی با الگوی کشت دارد و تا امروز ۵۰۹ هکتار پسته و ۲۱۴ هکتار زعفران در این شهرستان کشت می شود.

صیادی خاطرنشان کرد: در بحث دیم برنامه های متعددی در این شهرستان در حال انجام است که با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان مرند تولید علوفه به سمت کشت دیم سوق داده می شود تا زمین های اختصاص یافته به کشت یونجه برای کشت سایر محصولات آزاد شود.

وی افزود: در این شهرستان ۴۲ واحد صنایع تولیدی کشاورزی وجود دارد که سالانه ۷۴۸ هزارتن محصول تولید می‌کنند در سطح شهرستان برای مهار آبهای سطحی و ذخیره سازی ۸ واحد سد با ظرفیت ۲۸ میلیون مترمکعب احداث شده و در ۲ هزار و ۷۶۸ هکتار از اراضی سیستم های نوین آبیاری و در ۲ هزار و ۸۹۸ هکتار شبکه های فرعی از جمله لوله گذاری در پایاب سدها اجرا شده است که از نظر میزان صرفه جویی آب  ارقام بالایی محسوب می شود.

وی در ارتباط با راهکارهای اتخاذ شده برای برندسازی محصولات تولیدی شهرستان گفت: علاوه بر ایجاد بازارچه های عرضه مستقیم محصولات ایجاد صنایع تبدیلی بزرگ از جمله راهکارهای موثر در این زمینه می تواند باشد که اقدامات مقدماتی و مطالعاتی جهت سرمایه گذاری در این زمینه صورت گرفته است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید