Iranian Agriculture News Agency

معاون بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد:

صادرات دام زنده در راستای حمایت از دامدار و حذف شکاف قیمتی آن با گوشت قرمز

معاون بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: صادرات دام زنده می تواند با ایجاد تعادل بین میزان علوفه و دام، شکاف قیمتی بین گوشت قرمز و دام زنده در بازار را از بین برده و از دامدار حمایت کند.

صادرات دام زنده در راستای حمایت از دامدار و حذف شکاف قیمتی آن با گوشت قرمز

 به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی، ایاز برنو در جلسه بررسی اصلاحیه شیوه نامه صادرات دام سبک و سنگین که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به رغبت کشورهای حاشیه خلیج فارس به دام تولیدی در کشور، ساماندهی صادرات دام به صورت قانونمند را ضروری دانسته و گفت: با توجه به اینکه در خصوص علوفه با محدودیت هایی مواجه هستیم، صادرات دام زنده می تواند بین علوفه و دام تعادل ایجاد کند.

وی ادامه داد: بخش گسترده ای از اختیارات تصمیم گیری در خصوص صادرات به استانها واگذار شده است تا بر اساس شرایط موجود در استان تصمیم گیری کنند.

برنو کاهش قیمت دام زنده علیرغم افزایش قیمت گوشت در بازار را یکی از علل صادرات دام زنده دانست و افزود: امکان صادرات دام زنده تصمیم بسیار سنجیده ای است که می تواند برای دامدار مفید بوده و از متضرر شدن او جلوگیری کند.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان نیز در این جلسه، با اشاره به اینکه از هر استان خواسته شده است میزانی از صادرات دام زنده را که بلامانع است، اعلام کنند، گفت: در این راستا سازمان امور عشایر صادرات 50 هزار رأس و معاونت بهبود تولیدات دامی نیز صادرات 20 هزار رأس را بلامانع دانسته اند.

منوچهر رحمانی اتخاذ این تصمیم از سوی وزارت جهاد کشاورزی را به دلیل شرایط اضطراری و بروز خشکسالی در کشور دانسته و افزود: باید توجه داشت که صدور مجوز دام زنده مشروط به تعادل بازار و پیشگیری از افزایش قیمت است.

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص فرآیند صدور دام زنده، اهلیت سنجی صادر کننده را یکی از مراحل صدور مجوز دانسته و ادامه داد: دریافت مجوز صدور دام زنده برای صادرکنندگانی میسر است که دارای کارت بازرگانی معتبر و مرتبط باشند، تعهد ارزی نداشته و دستورالعمل های سازمان دامپزشکی و معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی را به صورت کامل رعایت کنند.

رحمانی مجوز صادرات دام زنده را مختص دام های سبک نر با وزن حداقل 40 کیلوگرم و دام های سنگین نر با وزن حداقل 400 کیلوگرم دانسته و اضافه کرد: مجوز دام زنده در مرتبه اول تنها برای 2هزار و 500 رأس صادر می شود و اگر صادر کننده اهلیت داشته باشد، در مرتبه های بعد این تعداد قابل افزایش است.

وی در پایان سخنان خود صادرات قانونی دام زنده را راه حلی برای ایجاد تعادل بین قیمت دام زنده و گوشت در بازار دانسته و با اشاره به تاثیر آن در جلوگیری از قاچاق دام زنده، گفت: البته پیشنهاد ما این است که این شیوه نامه و امکان صدور دام زنده در ستاد تنظیم بازار استان مطرح شود تا نظر این ستاد نیز در این خصوص اخذ شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید