Iranian Agriculture News Agency

پیام وزیر جهاد کشاورزی به نهمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی، و محیط زیست پایدار در تبریز:

بهبود ضریب نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی لازمه دستیابی به امنیت غذایی پایدار

وزیر جهاد کشاورزی در پیامی به نهمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی، و محیط زیست پایدار در دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز تاکید کرد: بهبود ضریب نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی لازمه دستیابی به امنیت غذایی پایدار و بهبود معیشت جوامع کشاورزی، روستایی و عشایری است .

بهبود ضریب نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی لازمه دستیابی به امنیت غذایی پایدار

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، در پیام سید جواد ساداتی نژاد که توسط عطاء الله ابراهیمی سرپرست معاونت آموزش و ترویج سازمان تات و سرپرست موسسه ترویج و آموزش کشاورزی کشور  قرائت شده آمده است؛

بسم الله االرحمن الرحیم

بخش کشاورزی به عنوان متولی تامین امنیت و اقتدار غذایی، در توسعه اقتصادی، اشتغال و ثروت آفرینی ایران اسلامی نقش بسیار مهمی ایفا می کند. توسعه پایدار بخش کشاورزی و بهره گیری هر چه بیشتر از ظرفیت آن برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان، ارتقا بهره وری عوامل تولید و ارتقا سطح زندگی جوامع روستایی و عشایری، مستلزم برنامه ریزی جامع بلند مدت و توجه ویژه به سرمایه های انسانی و اجتماعی جوامع کشاورزی، روستایی و عشایری است.

نظام آموزش و ترویج کشاورزی از دیرباز پیشگام نهضت توسعه منابع انسانی بخش کشاورزی بوده است. بهبود ضریب نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی لازمه دستیابی به امنیت غذایی پایدار و بهبود معیشت جوامع کشاورزی، روستایی و عشایری است. خلق اتفاقی بزرگ در بخش کشاورزی ایران مبتنی بر توسعه سرمایه های انسانی و اجتماعی مستلزم، نقش آفرینی موثر ترویج و عوامل محوری آن از جمله نظریه پردازان، سیاستگذاران، برنامه‌ریزان، اساتید، مدیران، کارشناسان، تسهیلگران، مددکاران و مروّجان با محوریت کشاورزان است. اعتماد و اعتقاد به نقش تعیین کننده و بی بدیل مروّجان در توسعه پایدار کشاورزی، روستایی و عشایری تسریع و تسهیل کننده دستیابی به این مهم است. بی شک قرار گرفتن مروّجان در کنار کشاورزان، روستاییان و عشایر، چراغ اشاعه نوآوری و توسعه دانش بنیان بخش کشاورزی را روشن نگاه می دارد. اعتقاد به نقش راهبری و تسهیلگری ترویج با اهتمام ویژه به مدیریت مشارکتی از طریق دخیل کردن کنشگران متعدد نظام ترویج از جمله کشاورزان، روستاییان و عشایر در شناخت مسائل و یافتن راه حل و اقدام عملی برای برطرف نمودن چالش های اساسی بخش از جمله ضروریات توفیق هرچه بیشتر کشور در تامین امنیت غذایی است. توسعه تعاملات موثر مجامع علمی و واحدهای اجرایی، توجه ویژه به نیازسنجی، توسعه دوره های مهارتی مبتنی بر نیاز بازار کار، بازنگری و اصلاح رشته ها، دروس، سرفصل ها و محتوای آموزشی رشته های کشاورزی و منابع طبیعی متناسب با استانداردهای روز صلاحیت حرفه ای شاغلین و نیاز بازار کار، جذب و نگهداشت استعدادها و نخبگان برای فعالیت در بخش کشاورزی از جمله مسائل اساسی در حوزه توانمندسازی بخش کشاورزی به شمار می رود.

دستیابی به اهداف توسعه پایدار کشاورزی مبتنی بر ارتقای دانش و مهارت کنشگران مختلف زنجیره ارزش در افق بلندمدت، نیازمند سیاستگذاری و برنامه ریزی جامع، منسجم و یکپارچه فرادستگاهی، به رسمیت شناختن یادگیری تجربی، دانش بومی، تجارب و مهارت، تلاش برای انطباق حداکثری آموزش های کشاورزی با نیاز واقعی بخش و برنامه ریزی جامع برای ارتقا دانش و مهارت کشاورزان حال و آینده از طریق ظرفیت سازی و نهادسازی در بخش کشاورزی است. در این راستا وزارت جهاد کشاورزی با توجه به تجارب بین المللی، قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی کشور و چارچوب ملی صلاحیت حرفه ای، تدوین، تصویب و استقرار نظام صلاحیت حرفه ای کشاورزی را در دستور کار قرار داده است. این نظام متضمن هویت بخشی مشاغل کشاورزی، احراز صلاحیت حرفه ای شاغلین و علاقه مندان ورود به بخش، توانمندسازی منابع انسانی و تأمین نیروی ماهر مورد نیاز بخش کشاورزی خواهد بود.

بیشک نظام ترویج و آموزش کشاورزی همچون سایر نظام ها برای به روزرسانی خویش، رفع نقاط ضعف و برخورد فعالانه و غلبه بر موانع، چالش‌ها و تهدیدها و همچنین به منظور بهره گیری از نقاط قوت و فرصت های پیش رو از نظر ساختار، روش شناسی آموزشی، رویه ها و فرآیندهای مدیریت سازمانی به اصلاح و بهبود مستمر در گذر زمان نیاز دارد. انتظار می رود نظام آموزش و ترویج کشاورزی کشور در افق توسعه کشور به عنوان نظامی کارآمد، جامع نگر، پایدار، پیشرو، پویا، هدایتگر، تعامل گرا، هم افزا، برنامه محور، پاسخگو و اثربخش برای توانمندسازی منابع انسانی و توسعه ظرفیت های اجتماعی بخش کشاورزی، منابع طبیعی، جوامع روستایی و عشایری ایفای نقش کند. در این مسیر توجه به فرهنگ و روحیه جهادی؛ عدالت محوری، نگاه ویژه به نظام های بهره برداری غالب، کشاورزی خانوادگی، جوانان، زنان و اقشار آسیب پذیر روستایی و عشایری؛ پذیرش کشاورزی به عنوان یک سبک زندگی؛ نگاه به زیست بوم روستا به عنوان یک نظام فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یکپارچه، از اولویت‌ بالایی برخوردار است.

در پایان ضمن سپاسگزاری و قدردانی از زحمات پیشکسوتان، اساتید، کارشناسان و دانشجویان برای مشارکت در برپایی نهمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی به طور ویژه از زحمات رئیس و اعضای محترم انجمن علمی ترویج و آموزش کشاورزی ایران، رئیس و اعضای هیئت علمی و کارکنان محترم دانشگاه تبریز و همچنین مدیران و همکاران ارجمند معاونت آموزش و ترویج سازمان تات قدردانی می نمایم. توفیق روز افزون همه خدمتگزاران جوامع کشاورزی، روستایی و عشایری را از خدای متعال مسئلت می‌نمایم.

15 شهریور ماه 1401

سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید