Iranian Agriculture News Agency

فتحی مطرح کرد:

همکاری با شرکت های دانش بنیان برای رفع بیست چالش عرصه کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: همکاری با شرکت های دانش بنیان یکی از اصلی ترین برنامه های ما برای رفع بیست چالش شناسایی شده در عرصه کشاورزی و افزایش ضریب نفوذ دانش در این حوزه است.

همکاری با شرکت های دانش بنیان برای رفع بیست چالش عرصه کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در نشست مشترک با هسته های مسئله محور فناورانه موسوم به طرح شهید احمدی روشن که با همکاری بنیاد ملی نخبگان و مرکز تحقیقات کشاورزی، در محل سازمان جهاد کشاورزی برگزار گردید، ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطر شهیدان رجایی و باهنر، گفت: مقام معظم رهبری سال جاری را با عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گذاری نموده و به عنوان مصداق نیز از بخش کشاورزی به عنوانی بخشی که نسبت به صنعت و خدمات بهره کمتری از استفاده از دانش برده است، نام بردند.

وی با تاکید بر اینکه باید این عقب ماندگی از سایر بخش ها برطرف شده و ضریب استفاده از دانش در کشاورزی افزایش یابد، گفت: اگر بخواهیم به صورت عملیاتی به افزایش ضریب نفود دانش در کشاورزی بپردازیم باید تعداد شرکتهای دانش بنیان در حوزه کشاورزی را افزایش داده و ظرفیت شرکت های موجود به صورت بهینه استفاده کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان نباید به ارائه آمار خلاصه شده و نتیجه آن باید در حیطه عمل مشاهده شود، خاطر نشان کرد: وزیر جهادکشاورزی پس از بیانات مقام معظم رهبری در ابتدای سالجاری، آیین نامه استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان را به سرعت تدوین نموده و با تصویب در هیات دولت، ابلاغ کردند.

فتحی شناخت چالش های حوزه کشاورزی را پیش نیاز همکاری شرکتهای دانش بنیان در این حوزه دانسته و اضافه کرد: یکی از عمده ترین چالشهای ما در کشاورزی، محدودیت منابع آب و خاک است که اصلی ترین منابع تولید در بخش کشاورزی هستند و باید برای استفاده بهینه از این منابع برنامه ریزی کنیم تا خللی در تامین امنیت غذایی ایجاد نشود.

وی با تاکید بر عملیاتی بودن راه حل ها و دستاوردهای علمی، گفت: در خصوص احیای دریاچه ارومیه در یک برهه زمانی طرح « نکاشت» اراضی این حوضه مطرح شد که غیرقابل اجرا بود، چرا که باید در کنار احیای این دریاچه به تامین معیشت کشاورزان آن نیز توجه می کردیم در صورتی که اگر راهبرد عملیاتی باشد و کشاورز احساس کند محصولی که یک شرکت دانش بنیان تولید کرده یا آن را تجویز می کند، می تواند در بهبود تولید و حفظ منابع کمک کند، خود به استقبال آن می رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص وظیفه این سازمان در زمینه همکاری با شرکت های دانش بنیان گفت: زمانی که مراجع علمی، محصول شرکت دانش بنیان را تایید نمودند، وظیفه ما به عنوان دستگاه اجرایی این است که تسهیلگری نموده و با ترویج محصول، آن را به کشاورزان، باغبانان و سایر فعالان این حوزه معرفی کنیم و حتی با استفاده از آن به صورت پایلوت، بهره وری محصول را به فعالان کشاورزی اثبات کنیم.

فتحی اصلاح بذر در راستای افزایش عملکرد را چالش دیگر حوزه کشاورزی دانسته و خاطر نشان کرد: اگر در زمینه اصلاح بذر، محصولات مناسبی تولید شود، بخش خصوصی و حتی سازمان جهاد کشاورزی استان می توانند به عنوان خریدار وارد عمل شده و از خدمات شرکت دانش بنیان بهره مند شود چرا که اصلاح بذر در حوزه به¬زراعی یک ضرورت است.

وی افزود: شرکت های دانش بنیان به سبب ماهیت محصولات خود نباید دغدغه ورود به بازار را داشته باشند چرا که محصولات این شرکت ها باید آنچنان دارای کارایی بالا، قیمت مناسب نسبت به محصول مشابه و نیازسنجی شده باشد که رقیبان آنها نتوانند به رقابت با محصول دانش بنیان بپردازند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی مبارزه زیستی با آفات را یکی دیگر از حوزه های دارای ظرفیت برای فعالیت شرکتهای دانش بنیان دانسته و افزود: ما 20 چالش عمده در حوزه کشاورزی شناسایی کردیم اما بیشتر شرکت های دانش بنیان عرصه کشاورزی در راستای رفع 4 چالش شناسایی شده فعالیت می کنند و 16 چالش مغفول مانده است.

فتحی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه همه کارشناسان و موسسات مختلفی که در بخش کشاورزی فعالیت داشته و به صورت عملیاتی خدمت رسانی می کنند، باید به سمت دانش بنیان شدن حرکت کنند، گفت: با همکاری هم و با اتکا بر دانش می توانیم بسیاری از چالش های حوزه کشاورزی را حل کنیم. بدون استفاده از دانش روز، کشاورزی نمی تواند تامین کننده امنیت غذایی باشد چرا که منابع مورد استفاده در کشاورزی محدود بوده و در حال کاهش است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید