Iranian Agriculture News Agency

خیری خبر داد:

آغاز برداشت محصول کینوا در شهرستان بناب با عملکرد 1.6 تن در هکتار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بناب از آغاز برداشت محصول کینوا در شهرستان بناب با عملکرد 1.6 تن در هکتار خبر داد.

آغاز برداشت محصول کینوا در شهرستان بناب با عملکرد 1.6 تن در هکتار

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، روح اله خیری در حاشیه بازدید از مزرعه 2 هکتاری محصول کینوای آقای علی مشهدی علیزاده در روستای آخوند قشلاق بناب در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی ها در سالهای اخیر در منطقه و لزوم اصلاح الگوی کشت گفت: جایگزین کردن محصولات کم آب بر و مقاوم به خشکی در  منطقه احساس می شود که در این راستا مدیریت جهادکشاورزی شهرستان بناب اقدام به ترویج و توسعه کشت گیاهان کم آب بر مثل کینوا و کاملینا کرده است .

وی افزود: گیاه کینوا که به دلیل داشتن فیبر بالا و غنی بودن از انواع مواد معدنی و آنتی اکسیدان به عنوان خاویار گیاهی نیز شهرت دارد به عنوان گیاه شبه غله می تواند در سبد غذایی خانواده جایگزین گندم، برنج و دیگر غلات شود.

خیری با بیان اینکه دانه کینوا یکی از انواع غلاتی است که به تازگی شناخته شده، افزود: کینوابه شوری زمین و اسیدی یا قلیایی بودن خاک وتنشهای دمایی بسیار مقاوم است و از لحاظ تغذیه بسیار قانع می باشد پس درنتیجه در بسیاری از مناطق قابل کشت بوده و با توجه به  نیاز آبی پایین کینوا، می توان با حداقل آبیاری محصول اقتصادی تولید کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بناب گفت: این محصول به صورت نمایشی در سال زراعی 1401 – 1400 در اراضی زراعی روستای آخوند قشلاق با هدف معرفی گیاه به عموم بهره برداران بخش کشاورزی کشت شده است و عملکرد این محصول در شهرستان بناب 1600 کیلوگرم در هکتار کیل گیری شده است.

وی افزود: برای یک هکتار زمین زراعی به 15 کیلوگرم بذر دانه کینوا نیاز است که در این مزرعه به صورت مکانیزه و با استفاده از دستگاه ریزدانه کار در 15 اسفند ماه سال 1400 کشت شده است.

خیری با اشاره به نظارت دقیق کارشناسان مکانیزاسیون و زراعت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان به نحوه کشت و برداشت محصول کینوا افزود: میزان کود پاییزه هنگام شخم محصول کینوا در مزرعه اشاره شده، 50 کیلوگرم اوره، 50 کیلوگرم فسفاته و 50 کیلوگرم پتاس است. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید