Iranian Agriculture News Agency

فتحی خبر داد:

رشد بیش از 144 درصدی خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: افزایش شبکه آبیاری، افزایش سطح گلخانه ها، رفع تداخل پلاکات ثبتی و اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها از مهمترین اقداماتی است که در حوزه کشاوزی استان انجام شده است.

رشد بیش از 144 درصدی خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی،  اکبر فتحی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت با حضور نمایندگان رسانه های سراسری و استانی در مجتمع فرهنگی شهید کسائی برگزار شد، تغییر نگاه دولت به اقتصاد را یک رخداد بزرگ در یک سال گذشته توصیف کرده و گفت: مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه ها یک حرکت و تحول اساسی در زمینه اقتصاد و بالاخص کشاورزی بود زیرا یکی از بخش هایی که بیشترین آسیب را از توزیع نامناسب یارانه ها می دید، پرورش دهندگان دام و طیور بودند.

وی  افزود: با توجه به پیش بینی کاهش تقاضا در بازار به دلیل افزایش قیمت ها، تدابیری اتخاذ شد تا این طرح با کمترین تبعات اجرایی شود که از جمله می توان به خرید مازاد تولید پرورش دهندگان دام و طیور توسط شرکت پشتیبانی اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص مصرف سموم کشاورزی در گلخانه‌های استان گفت: مصرف سموم برای کنترل آفات در تمام دنیا انجام می شود و اجتناب ناپذیر است اما در صدد هستیم با همکاری شرکت های دانش بنیان، استفاده از روش های زیستی کنترل آفات را افزایش دهیم.

فتحی ادامه داد: در بررسی هایی که یک تیم فنی از کشور روسیه، از برخی گلخانه های استان انجام دادند مشخصات شد میزان سموم استفاده شده در گلخانه های آذربایجان شرقی مطابق با استاندارد بوده و از این حیث مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه قیمت نهاده ها را تا چهار برابر افزایش داد که در این راستا برای جبران زیان های وارده و تامین سرمایه در گردش مرغداران، کشاورزان و دامداران، بانک کشاورزی همکاری تنگاتنگی با ما داشت و با کمترین میزان بروکراسی اداری اقدام به پرداخت 600 میلیارد تومان به پرورش دهندگان دام و طیور کرد که این حمایت بانک کشاورزی شایسته قدردانی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اصلاح نظام پرداخت یارانه ها فشار زیادی را روی بخش کشاورزی، دامداری و مرغداری ها وارد کرد، گفت: فعالان این حوزه ها علی رغم فشارهایی که تحمل کردند، اجازه ندادند امنیت غذایی جامعه به خطر بیافتد و من به نوبه خود از کشاورزان، دامداران و مرغداران عزیز تشکر می کنم.

فتحی با اشاره به تاثیر تعیین قیمت مناسب و کاهش قیمت کودهای پایه از قبیل فسفاته در خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی گفت: بخش اعظم گندم استان به صورت دیم است و نسبت به سال گذشته شاهد کاهش بارندگی و افزایش دما بودیم اما با این وجود توانستیم به رشد 144 درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته دست یابیم که این یک دستاورد بزرگ است.

وی با اشاره به خرید 272 هزار تن گندم در استان طی سال جاری، اظهار کرد: از این مقدار حدود 225 هزار تن تحویل شرکت غله شده که نشان می دهد استان آذربایجان شرقی با 144 درصد افزایش خرید گندم نسبت به سال قبل عملکرد قابل قبولی نسبت به متوسط کشور با رشد ۵۴ درصد داشته است.

فتحی افزود: 300 میلیارد تومان به حساب بانک کشاورزی واریز شده تا به گندم کاران پرداخت شود و تلاش می کنیم تا پایان هفته دولت، میزان وجه پرداختی به این عزیزان به بالای ۷۰ درصد برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها را یکی دیگر اقدامات شاخص حوزه کشاورزی دانسته و گفت: در این طرح با تلفیق دانش بومی و دانش روز، حضور میدانی کارشناسان و انتقال دانش و تجربیات، مبارزه با آفات، اصلاح بذر و مکانیزاسیون تلاش کردیم تا میزان تولید دیمزارهای استان را افزایش دهیم که خوشبختانه اجرای آن موفقیت آمیز بود.

فتحی در ادامه از اجرای طرح کشاورزی قراردادی در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: این طرح سال گذشته در 27 هزار هکتار از اراضی زراعی استان اجرا شد و امسال برای اجرای آن در سطح وسیع تری برنامه ریزی کرده ایم.

وی در ادامه به بحران خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: با گذشت زمان و کمبود آب در حوضه آبریز این دریاچه ، همکاری کشاورزان با جهاد کشاورزی برای تغییر الگوی کشت بیشتر شده است و تلاش می کنیم محصولاتی چون زعفران، پسته و گیاهان دارویی را که ارزش افزوده بیشتری نیز دارند، جایگزین محصولات حوضه دریاچه ارومیه کنیم.

فتحی با بیان اینکه اجرای طرح کشاورزی قرارداری نجات دهنده بخش کشاورزی استان است، گفت: قطعات کوچک اراضی استان اجازه مکانیزه کردن کشاورزی در این زمین ها را نمی‌دهند، اما در قالب کشاورزی قراردادی که با مشارکت شرکت غله و تعاون روستایی انجام می‌گیرد، می‌توان بخشی از مشکلات بخش کشاورزی را حل کرد.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم ارتقای ضریب نفوذ در بخش کشاورزی، اظهار کرد: این امر با کمک شرکت‌های دانش بنیان، کارشناسان جهادکشاورزی و مراکز خدمات غیردولتی در حوزه های تولید بذر، مبارزه با آفات و آبیاری انجام می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به آخرین وضعیت صدور سند برای اراضی کشاورزی استان، گفت: تاکنون بالای ۶۰ درصد پلاکات ثبتی استان به عنوان پیش نیاز صدور سند، تعیین تکلیف و رفع تداخل شده و تا پایان سال جاری نیز مابقی پلاکات تعیین تکلیف می شوند.

فتحی با اشاره به موضوع توسعه گلخانه‌ها و رتبه نخست استان در این حوزه، گفت: امروز کمبود منابع اجازه پرورش خیار، هندوانه و گوجه فرنگی در فضای آزاد را نمی‌دهد و این وضعیت ما را مجاب به استفاده از گلخانه‌ها می‌کند. بر این اساس زیرساخت های لازم برای احداث شهرک گلخانه‌ای مرند در سطح ۵۰۰ هکتار انجام شده است و این شهرک، آماده جذب سرمایه گذاران و کشاورزان است تا با راه اندازی آن محصولات سبزی و صیفی فضای آزاد را به گلخانه هدایت ‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته تقاضا برای سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف کشاورزی استان افزایش یافته است و پروانه ساخت بزرگترین واحدهای پرورش دام و طیور در استان صادر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ویلاسازی را یکی از عوامل تغییر کاربری اراضی کشاورزی دانسته و در خصوص راه حل اساسی برای مقابله با آن گفت: برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز بایستی برای ساخت شهرک‌های ویلایی برنامه ریزی کنیم که البته این وظیفه بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی است.

فتحی در خصوص آخرین وضعیت کشت فراسرزمینی استان در ارمنستان، گفت: یک هیات تجاری اقتصادی با حضور تشکل‌های کشاورزی عازم ارمنستان هستند تا اقدامات نهایی برای عقد قرارداد کشت در زمینی به مساحت ۲۰ هزار هکتار را انجام دهند.

وی با اشاره به انتقاداتی که در خصوص کشت محصولات پرآب بر مثل هندوانه در استان مطرح می شود، گفت: جهادکشاورزی صرفا وظیفه توصیه و اقناع سازی  کشاورزان را برعهده داشته و تصمیم اصلی برعهده کشاورزان است که با ما همراه شوند و به توصیه‌ها عمل کنند و ابزاری برای اجبار کشاورز نداریم، کما اینکه این توصیه و اقناع نیز تا امروز توانسته است به نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.

فتحی با اشاره به وضعیت نظارت بر فعالیت‌های نانوایی، افزود: سامانه ۱۲۴ گزارشات مردمی در حوزه تخلفات نانوایی‌ها فعال بوده و تاکنون برای بالای ۹۷ درصد نانوایی‌ها کارتخوان‌های هوشمند جدید نصب شده است. بهترین راه نظارت، نظارت مردمی است که از طریق این سامانه امکان پذیر می باشد چرا که نمی شود با تعداد محدودی بازرس بر نانوایی های سطح استان به طور کامل نظارت کرد.

فتحی در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت جایگاه رسانه‌ها، گفت: چهار سال متوالی، کسب مقام نخست روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در بین روابط عمومی‌های دستگاه‌های کشور مدیون همراهی رسانه‌ها و مطبوعات استان با سازمان است. رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری به عنوان یک مروج بخش کشاورزی می‌توانند نقش قابل توجهی در این بخش ایفا کنند و صدای جهاد کشاورزی را در استان و کشور به مردم رسانده و مشکلات مردم را به مسئولان منعکس کنند که این بسیار ارزشمند است.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید