Iranian Agriculture News Agency

رخ افروز خبر داد:

اجرای مطلوب طرح جهش تولید در دیمزارها در آذربایجان شرقی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از اجرای مطلوب طرح جهش تولید در دیمزارها در استان خبر داد.

اجرای مطلوب طرح جهش تولید در دیمزارها در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، علی رخ افروز درهمایش جهش تولید در دیمزارها و صدور اسناد کشاورزی در شهرستان اهر اظهار کرد: گام دوم طرح جهش تولید در دیمزارها با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای افزایش محصولات کشاورزی به خصوص درغلات وعلوفه درسطح کشور و آذربایجان شرقی درحال اجرا است.

وی افزود: این طرح با دستور مقام معظم رهبری در دو سال گذشته به صورت پایلوت در چند استان مورد آزمایش قرار گرفته و با توجه به استقبال کشاورزان و ارتقای سطح تولید محصول، این طرح امسال در ۲۱ استان کشور در حال اجرا بوده و امیدواریم در سال‌های بعد نیز به تولید بیشتر دست پیدا کنیم.‌

وی اهداف طرح جهش تولید در دیمزارها را استفاده از مکانیزاسیون جدید شخم زدن زمین کشاورزی، برای جلوگیری از فرسایش خاک و ذخیره سازی آب عنوان کرد و افزود: در این طرح بخشی از هزینه‌های کشاورزی به روش دیم را ستاد اجرایی امام(ره) و دولت پرداخت خواهد کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، گفت: در راستای افزایش تولید در دیمزارها از ادوات و روش‌های نوین کشاورزی مانند خاک ورزی حفاظتی، کودهای بذرمال، ریزمغذی‌ها و رعایت تناوب زراعی غلات و حبوبات در استان استفاده می‌شود و امیدواریم به نتایج قابل توجهی در تولید محصول برسیم.

وی به بحث صدور اسناد کشاورزی و دریافت تسهیلات بانکی ارزان قیمت نیز اشاره کرد و از کشاورزان خواست از این فرصت پیش آمده برای دریافت اسناد اراضی زراعی و باغی استفاده کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر نیز بر ممنوعیت قطعه بندی باغات این شهرستان برای فروش و سوء استفاده دلالان تاکید کرد و گفت: قطعه بندی باغات در اراضی باغی و کشاورزی این شهرستان ممنوع بوده و با متخلفان برخورد جدی خواهد شد.

علی نجفی گفت: در بحث صدور اسناد کشاورزی وجود زمین های زراعی و باغی کامل برای دریافت تسهیلات بانکی چهار درصدی بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در شهرستان اهر ۸۴۴ هزار هکتار اراضی دیمی و آبی وجود دارد که از این مقدار ۸۰ هزار هکتار دیمی بوده و امسال از این میزان ۵۷ هزار هکتار زیر کشت محصول رفته است و پیش بینی می‌شود در سال آینده نیز ۸۰ هزار هکتار زیر کشت برود و این امر به معنای حذف آیش اهر در سال آینده است.

نجفی گفت: کمبود آب و خاک یکی از مشکلات اساسی جوامع کنونی بوده که از کشاورزان درخواست می‌کنیم با اجرای کشاورزی حفاظتی، خاک ورزی حفاظتی و الگوی کشت مناسب، تناوب زراعی و عدم به آیش گذاری زمین‌های کشاورزی خود در حفاظت خاک جدا توجه کرده و در مصرف آب نیز صرفه جویی کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید