Iranian Agriculture News Agency

دادستان تبریز در گفتگوی اختصاصی با ایانا:

بخش قابل توجهی از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی تا پایان سال سنددار می شوند

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان شرقی گفت: بخش قابل توجهی از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی تا پایان سال سنددار می شوند .

بخش قابل توجهی از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی تا پایان سال سنددار می شوند

بابک محبوب علیلو در حاشیه همایش سنددار کردن اراضی کشاورزی در مجتمع شهید کسایی تبریز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی  با تأکید بر سنددار کردن اراضی کشاورزی، اظهار کرد: تثبیت وضعیت موجود اراضی کشاورزی  مطمئنا در کاهش بسیاری از جرایم و تخلفات نیز موثر است.

وی با بیان اینکه سنددار کردن اراضی کشاورزی از خرد شدن این اراضی جلوگیری خواهد کرد و در رسیدگی قضایی به پرونده های مرتبط به دستگاه قضایی کمک شایانی می‌کند صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی به نفع مالکان است چرا که یک حدود قانونی را مشخص و باعث دوری از اختلاف و منازعه می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در ارتباط با اختلافی که بعضا بین اشخاص حقیقی یا حقوقی در مورد اراضی ملی ایجاد می شود و منجر به طرح پرونده های حقوقی در محاکم می شود، کمیسیونی به نام کمیسیون رفع تداخل در استان و شهرستان ها با مسئولیت جهاد کشاورزی تشکیل شده است و این کمیسیون به طور منظم و مرتب باید جلسات خود را تشکیل و با در نظر گرفتن حقوق اشخاص حقیقی و یا بیت المال در دولت تصمیمی بگیرند که منجر بر رفع تداخل در حدود اراضی ملی و کشاورزی شود. در استان اقدامات خوبی در این ارتباط صورت گرفته و این کار باید به سرعت در شهرستان ها نیز اجرا شود که تا پایان سال جاری بتوانیم به نتایج مطلوب و قابل قبولی دست یابیم.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات دیگری که باید به آن توجه اساسی شود ممنوعیت تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی است. اراضی زراعی و باغی از حیث تامین امنیت غذایی برای کشور از اهمیت و حساسیت فوق العاده ای برخوردار است بر این اساس ما باید سعی کنیم از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی به جد اجتناب بکنیم مگر در مواردی که ضرورت اقتضا می کند و این ضرورت را خود قانون گذار پیش بینی کرده است.

علیلو اضافه کرد: اگر در مواقعی نیاز به تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی از سوی مالک زمین بوده باشد، در این صورت باید تقاضای خود را به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و مدیریت امور اراضی استان ارائه بکنند تا در کمیسیون خاصی که برای تغییر کاربری اراضی در این خصوص دارای صلاحیت شناخته شده مطرح و تصمیم گیری شود.  اگر از نظر قانونی این مراحل و ترتیب رعایت نشود مالک زمینی مبادرت به تغییر کاربری اراضی کند مجرم محسوب می شود و باید علاوه بر تحمل مجازاتی که از جنبه عمومی مد نظر است، ساخت و سازهایی که انجام داده تخریب و اراضی به حالت اولیه خود برگردد. لذا  از مردم درخواست داریم زمانی که احساس نیاز می کنند خانه باغی احداث کنند قبل از اقدام به کار نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت: در ابتدای دولت سیزدهم وزیر جهاد کشاورزی متعهد شده است که همه اراضی کشاورزی سنددار شود و علت این سنددار شدن هم این است که هم سند به نوعی به خود کشاورز قدرت می دهد و هم به نوعی مشکلاتش را در حوزه تامین تسهیلات و مسائلی که می تواند از سند استفاده کند رفع کند. از طرفی سنددار کردن اراضی در جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی موثر می شود.

اکبر فتحی افزود: به منظور انجام تکالیف قانونی سازمان جهاد کشاورزی در خدمت ادارات ثبت استان و شهرستان ها می باشد. جلسه امروز نیز در واقع جلسه توجیهی و هماهنگی است تا دو دستگاه بتوانند کشاورز را توجیه کنند تا سند دریافت کند. 

وی اعلام کرد: در استان آذربایجان شرقی  یک میلیون و 400 هکتار اراضی کشاورزی دیم، اّبی و باغات وجود دارد که تا کنون از این میزان برای 30 هزار هکتار سند رسمی تک برگی صادر شده است و تلاش می کنیم تا آخر سال با هماهنگی دستگاه قضایی قسمت اعظمی از اراضی کشاورزی را در استان سنددار بکنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید