Iranian Agriculture News Agency

فرقانی:

باغ های سبزی و صیفی تبریز تنها نماد باغ شهر تبریز قدیم هستند

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز گفت: باغ های سبزی و صیفی تبریز تنها نماد باغ شهر تبریز قدیم هستند و حفظ و احیای این باغات امری ضروری است.

باغ های سبزی و صیفی تبریز تنها نماد باغ شهر تبریز قدیم هستند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی،  ابراهیم فرقانی در بازدید از باغات سبزی و صیفی تبریز اظهار کرد: حدود ۵۰ سال پیش، ۸۰ درصد تبریز را باغات تشکیل می‌داد که امروز شرایط عکس شده و ۸۰ درصد تبریز را ساختمان‌ها تشکیل می‌دهد، از این‌رو ضرورت دارد که باغات باقی مانده را حفظ کنیم و بر این اساس اراضی کشت سبزی و صیفی در حکم آباد و قراملک باید صیانت شوند.

وی سطح زیر کشت سبزی و صیفی در این شهرستان را ۲ هزار هکتار و مساحت فعلی باغ های سبزی و صیفی حکم آباد و قراملک را ۶۵۰ هکتار اعلام کرد و گفت: این اراضی جزو میراث و ذخایر کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی است و ظرفیت مناسبی برای بوم گردی محسوب می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه برخلاف دیدگاه‌ها مبنی بر صنعتی و ساختمانی بودن تبریز، این شهرستان در اقتصاد کشاورزی استان جایگاه خاصی دارد اضافه کرد: این شهرستان، در کشت کلزا، صنایع تبدیلی و همچنین کشت سبزی و صیفی‌جات رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است.

فرقانی با بیان اینکه باید وضعیت فعلی باغات سبزی و صیفی  تبریز را حفظ کنیم، ادامه داد: در دنیا، چنین فضاها و اراضی را در راستای جذب توریست و تولید محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌دهند، از این رو باید از این پتانسیل بزرگ به درستی صیانت کنیم؛ البته برخی اقدامات انجام شده و منجر به تشکیل کارگروه حفظ اراضی و باغات حکم آباد و قراملک شده است.

وی درحاشیه  این بازدید  از مزارع سبزی و صیفی مناطق ۴ گانه غرب تبریز ( حکم آباد، جمشید آباد، لاکه دیزج، قراملک) ضمن دیدار با هیئت مدیره شرکت تعاونی  تولید سبزی و صیفی کاران و بررسی مسائل و مشکلات سبزی کاران منطقه طی سخنانی تصریح کرد: باید برای حفظ امنیت غذایی و تولید و توزیع  غذای مردم  کوشا باشیم و حفظ و صیانت از باغات سبزی و صیفی شهرستان تبریز در این خصوص  امری حیاتی است.

گفتنی است سبزی کاران مناطق ۴ گانه غرب تبریز؛ وجود زمین های تحت تملک شهرداری در وسط مزارع سبزی و صیفی  که به دلیل عدم کشت زمین های مذکور منجر به ایجاد مشکلاتی از قبیل انتشار آفات و بیماریها از مزارع رها شده به مزارع همجوار شده؛  تغییر کاربری های تدریجی مزارع سبزی ؛ عدم ایجاد فرصت لوله گذاری به دلیل عدم تملک زمین های شهرداری توسط زارعین و... را از عمده چالش های خود عنوان کرده و خواستار حمایت شهرداری تبریز از آنها شدند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید