Iranian Agriculture News Agency

نجفی در گفتگو با ایانا خبر داد:

برداشت 34 هزار تن گندم در شهرستان اهر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر از برداشت 34 هزار تن گندم در این شهرستان خبر داد.

برداشت 34 هزار تن گندم در شهرستان اهر

علی نجفی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  گفت: در سال زراعی جاری در سطح 30 هزار هکتار از مزارع این شهرستان گندم دیم و آبی کشت شده است.

وی افزود: پیش‌بینی‌شده بود 37 هزار تن گندم در شهرستان اهر تولید شود اما وجود خسارت‌های ناشی از سرمازدگی، تگرگ و سیل‌های اخیر که در این شهرستان رخ داده است برداشت این محصول به 34 هزار تن رسیده است.

نجفی ادامه داد: با توجه به نقش و اهمیت تولید گندم در امنیت غذائی جامعه و کوشش برای کاهش واردات این محصول به‌منظور رسیدن به اهداف خودکفائی، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اهر برای تهیه و تأمین نهاده‌های موردنیاز از قبیل بذر و کود این محصول استراتژیک 4 هزار تن کود ازته توزیع کرده است. همچنین برای تأمین کود زیستی برای 3 هزار و 100 هکتار مزارع گندم و جو و به‌منظور افزایش عملکرد، محلول‌پاشی با NPK در سطح 7 هزار و 170 هکتار صورت پذیرفته است. برای تأمین بذر این مزارع به‌منظور تولید پایدار این محصول، 470 تن بذر گواهی شده نیز توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر گفت: در ترویج بذور مصرفی کشاورزان غیر از رقم آذر 2 ار قام رصد، ایوان، صدرا و هشترود در سطح 1650 هکتار کشت شده است.

نجفی افزود از 34 هزار تن گندم تولیدی در این شهرستان امیدواریم 20 هزار تن خرید تضمینی داشته باشیم که تابه‌حال بیش از 50 درصد خریداری‌شده و این روند تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

 وی گفت: این خرید تضمینی در مراکز خرید پنج‌گانه تعاونی روستایی کوسه لر، سیلوی دولتی، سیلوی کیارش، سیلوی اهر کار و سفید گندم اهر خواهد بود.

وی گفت: از بهره‌برداران تقاضا داریم محصولات مازاد بر مصرف خود را به مراکز خرید تضمینی تحویل دهند و نسبت به ثبت گندم تحویلی خود در سامانه سیفا از خدمات دریافت کود و سایر نهاده‌ها بهره‌مند شوند.

نجفی افزود: ارقام غیر از آذر 2 را با اقدامات بوجاری شده برای مصرف بذری به نماینده شرکت اریس مستقر در این شهرستان در انبار تعاون روستایی، روبروی اداره برق با قیمت مصوب دولتی تحویل دهند.

وی کل اراضی بیمه‌شده شهرستان را در زمینه زراعت 17 هزار و 703 هکتار اعلام کرد و گفت: با توجه به خسارت سنگین امسال در مزارع که از سرما و طوفان و تگرگ و خشک‌سالی در سطح 24 هزار و 860 هکتار به مبلغ 131 میلیارد و 277 میلیون و 600 هزار تومان بوده است.

وی با بیان اینکه به‌منظور خدمات‌رسانی به کشاورزان منطقه در سال زراعی جاری در سطح 10 هزار و 865 هکتار مبارزه با بیماری زنگ زرد، شته روسی و سن گندم و مبارزه با علف‌های هرز صورت گرفته است گفت: امسال به‌هیچ‌عنوان به دلیل مسائل امنیت غذائی اراضی آیش نخواهیم داشت و اراضی کشت‌شده در امسال همراه اراضی آیش سال قبل به‌صورت مکانیزه به کشت عدس، نخود، گلرنگ و کاملینا اختصاص خواهد یافت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید