Iranian Agriculture News Agency

تهدیدات بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در استان بررسی شد

جلسه مدیریت تهدیدات بیماری های مشترک بین انسان و دام بالاخص تب مالت و تب کریمه با رویکرد رصد و مراقبت مبادی و کانون های محتمل بروز بیماری ها در استان به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی تشکیل شد.

تهدیدات بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در استان بررسی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، این جلسه به منظور پیش بینی و پیشگیری از بروز و شیوع بیماری های مشترک انسان و دام و با هدف توجیه دستگاه های متولی امر برای رصد و پیاده سازی طرح ها و برنامه های عملیاتی پدافند زیستی در سطح استان و آمادگی لازم برای پیشگیری، کنترل و مدیریت موضوع در راستای صیانت از جامعه برگزار شد.

تراب محمدی، معاون استاندار آذربایجان شرقی در این جلسه بر لزوم توجه بیش از پیش به مسأله بیماری های مشترک بین انسان و دام تأکید کرد و خواستار رصد و پایش مستمر اداره کل دامپزشکی به منظور پیشگیری و شناسایی کانون های بیماری زا در استان و به خصوص مبادی مرزی شد.

وی با مهم خواندن همکاری مشترک با ادارات ذیربط در استان های همجوار در موضوع پیشگیری و مدیریت بیماری مشترک دام و انسان، بر تشکیل جلسات مشترک  بین استانی تأکید کرد.

محمدی همچنین خواستار تشکیل جلسه مشترک اداره کل ورزش و جوانان و سازمان جهاد کشاورزی استان برای سامان دهی باشگاه های اسب سواری و لزوم دریافت پروانه از سوی دامپزشکی به منظور فعالیت این باشگاه ها و نظارت بر مسائل بهداشتی تأکید کرد.

وی فعالیت غیرمجاز مراکز دام و جلوگیری از فعالیت دامپزشکی در این مراکز را در شهرستان اهر بسیار نگران کننده خواند وخواستار ورود نیروهای امنیتی و انتظامی به منظور برخورد با عوامل بر هم زننده امنیت غذایی در این شهرستان شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه ضمن تشریح فعالیت های قرارگاه زیستی استان، استراتژی اتخاذ شده برای مقابله با تهدیدات زیستی را سیستم های مراقبت بهداشتی، قرنطینه به موقع و آموزش آحاد جامعه دانست و حضور دامپزشک برخط در مبادی مرزی را از جمله فعالیت های مهم اداره کل دامپزشکی عنوان کرد.

امیرحسین بهداد، مدیرکل دامپزشکی استان نیز با تبیین خطرات بیماری های مشترک بین دام و انسان و ارائه گزارش از فعالیت های این اداره کل در جهت آموزش، پیشگیری و مقابله با این تهدیدات بر نقش سازنده و حمایت مسئولان در این راستا تأکید کرد.

وی با اشاره به این موضوع که استان آذربایجان شرقی به عنوان قطب تولید مرغ و تخم مرغ در کشور شناخته می شود، وجود کشتارگاه های بزرگ در سطح استان را نشان دهنده حساسیت و اهمیت بالای این استان در زمینه پیشگیری از بیماری های دامی و انتقال آن به انسان در کشور دانست.

بهداد همچنین تأسیس آزمایشگاه بزرگ دامپزشکی در استان را کاری بزرگ و زیرساختی تلقی کرد که امکان انجام تست های مختلف دامی بدون نیاز به ارجاع به سایر استان ها و در زمانی کمتر از قبل را امکان پذیر می کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید