Iranian Agriculture News Agency

برداشت آلوچه خشکباری از باغ‌های شهرستان مراغه

برداشت آلوچه خشکباری از باغ‌های شهرستان مراغه یکی از قطب‌های تولید این محصول در کشور آغاز شد.

برداشت آلوچه خشکباری از باغ‌های شهرستان مراغه

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مراغه در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه در مراغه ۱۸ نوع آلوچه تولید می‌شود که بیشتر بخش آن آلوچه از نوع شلیل برای خشکباری است گفت: شلی آلچا، قره شلی، فنری شلی، شر شلی، گوجه سلطان، قطره طلا، سردرود، سید آلچاسی، ساری آلچا و زرآلچا از جمله ارقام آلوچه در مراغه است.

سعید خیراندیش افزود: آلوچه شلیل مراغه، به خاطر رنگ، طعم، خاصیت خشکباری خوب، داشتن ویتامین‌های آ، ب، ث و مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و آهن از ارقام مشتری‌پسند و صادراتی است.

وی ادامه داد: این محصول در مراغه پس از برداشت به‌صورت تیزابی و آفتاب خشک فله‌ای به دیگر شهرستان‌های کشور ارسال می‌شود و توجه به بسته‌بندی و فرآوری این محصول می‌تواند درآمد بیشتری نصیب کشاورزان کند.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مراغه گفت: برداشت آلوچه از اول مرداد آغاز شده است و تا ۱۵ شهریور در باغ‌های این شهرستان ادامه خواهد داشت و بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن محصول از یک هزار و ۴۰۰ هکتار باغ آلوچه مراغه برداشت می‌شود.

سعید خیراندیش اضافه کرد: به علت سرمای دیررس بهاره و تگرگ امسال تولید این محصول در مراغه ۳۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مراغه بیش از ۷۰ درصد آلوچه مراغه به صورت خشکباری صادر می‌شود و آلوچه تولید شده در مراغه به جای تازه خوری در بهار، تابستان برداشت و پس از فرآوری به صورت خشکباری در غذا‌های خورشتی و تهیه لواشک و مارمالاد استفاده می‌شود.

مصرف آلوچه ضمن بهبود سیستم گوارشی بدن در تقویت دندان‌ها و لثه مفید بوده و منبع خوبی برای تأمین ویتامین ب است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید