Iranian Agriculture News Agency

فرقانی :

پدافند غیرعامل عامل لازمه اصلی در تضمین امنیت غذایی مردم است

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان تبریز گفت: پدافند غیرعامل لازمه اصلی در تضمین امنیت غذایی مردم است چرا که یکی از مؤلفه‌های امنیت هر کشوری امنیت غذایی آن است و امروز هیچ چیزی به اندازه امنیت غذایی در سفره مردم مهم نیست.

پدافند غیرعامل عامل لازمه اصلی در تضمین امنیت غذایی مردم است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی،  ابراهیم فرقانی در کارگروه کشاورزی و امنیت غذایی شورای پدافند غیر عامل اظهار داشت: تأمین امنیت غذایی مهم‌ترین محور پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی است و شهرستان تبریز سالانه با تولید 310 هزار تن محصولات کشاورزی نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی جامعه ایفا می‌کند .

وی افزود: ایمنی و تهیه غذای سالم مسئولیتی همگانی است لیکن کشاورزان شهرستان تبریز این امر را در راستای تولید محصولات مرغوب دغدغه اصلی خود قرار داده‌اند.

فرقانی ادامه داد: در حوزه تخصصی تولید محصولات کشاورزی، تولیدات این بخش مورد تهدید انواع بلایا است؛ سیل، زلزله، آفات و امراض، حوادثی طبیعی هستند که اتکا بر پدافند غیر عامل موجب کاهش آن‌ها می‌شود و در این خصوص طرح‌هایی تعریف و پیش‌بینی می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: عمدتاً پیش‌آگاهی، پیشگیری، ایجاد آمادگی در کشاورزان از عوامل و الزامات پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی است و کلینیک‌های کشاورزی از جمله مجریان این برنامه‌ها هستند. 

فرقانی با اشاره به اهمیت تولید در کشاورزی تصریح کرد: این امر  از آن جهت مهم است که امنیت ملی در گرو تأمین امنیت غذایی است و دانش‌بنیان کردن کشاورزی یکی از اقدامات در راستای تأمین امنیت غذایی است.

 وی در ادامه با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر امنیت غذایی جوامع نیز بیان کرد: در شرایط کنونی کاملا مشاهده می گردد که وقوع جنگی فی مابین دو کشور همسایه روسیه-اوکراین تا چه اندازه می تواند در امنیت غذایی دنیا ایجاد مشکل کند.

فرقانی تاکید کرد: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم اقدامی مؤثر و مثبت به شمار می‌رود اما ضروری است در کنار این اقدامات، مبارزه با قاچاق این محصول و افزایش نظارت بر شبکه تأمین و توزیع آرد و نان به‌صورت جدی‌تری در دستور کار قرار گیرد.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان تبریز خاطرنشان کرد: امروز تأمین غذای سالم و تأمین امنیت غذایی مردم از مأموریت‌های اصلی  جهادکشاورزی تبریز است و در این زمینه با هیچ احدی تعارف ندارد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید