Iranian Agriculture News Agency

علیزاده دیزج خبر داد:

افزایش قابل تامل بهره‌وری دیم‌زارهای کشور با وجود خشکسالی

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور طی سال‌های اخیر گام‌های بلندی برای انتقال یافته‌های پژوهشی به عرصه‌ها و دیم‌زارها برداشته که نتیجه آن را می‌توان در عملکرد بذرهای جدید سازگار با شرایط خشکسالی‌ جست‌وجو کرد و به افزایش بهره‌وری در مزارع دیم رسید.

افزایش قابل تامل بهره‌وری دیم‌زارهای کشور با وجود خشکسالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، طی همین سال‌های کم‌آبی افزایش ضریب تولید در دیم‌زارها علاوه بر گسترش سطح زیرکشت از سوی پژوهشگران این موسسه مورد توجه قرار گرفته و امکان تداوم تولید اقتصادی در شرایط دیم با استفاده از ارقام جدید و بسته‌های به‌زراعی این موسسه محرز شده است.

تا جایی که دیم‌کاران در ۱۵ استان کشور خروجی تلاش‌های پژوهشی و ترویجی این موسسه را در عمل شاهد هستند و این واقعیت را پذیرفته‌اند که زراعت دیم اصلا دیمی نیست.

 رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در گفتگو با خبرنگاران گفت: زراعت دیم اصول و جزئیات خودش را دارد و با دقت و بهره‌مندی از دانش روز می‌توان آن را مدیریت کرد.

خشنود علیزاده اظهار داشت: همانگونه که در خشکسالی‌های اخیر به اثبات رسید، امکان تداوم تولید اقتصادی در شرایط دیم با استفاده از ارقام جدید و بسته‌های زراعی مورد توصیه این موسسه وجود دارد.

به گفته وی با بکارگیری ارقام متحمل به شرایط تغییر اقلیم همراه با بسته‌های زراعی مربوطه، این اطمینان وجود دارد که با وجود نوسان‌های بارش، به ویژه در یک منطقه خشک و نیمه‌خشک، تولید پایدار در زراعت دیم امکان‌پذیر بوده و زراعت دیم، تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور در بلندمدت است.

وی بیان کرد: زراعت دیم با استفاده از آب باران یا «آب سبز» به دنبال تولید محصول اقتصادی و تامین امنیت غذایی است که از سطح معاش یک بهره‌بردار در دورافتاده‌ترین روستاها تا سطوح گسترده در برخی مناطق جهان را شامل می‌شود.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، توزیع باران و میزان آن در مناطق مختلف جهان متغیر است ولی بیشترین تغییر بارش در مناطق خشک و نیمه‌خشک اتفاق می‌افتد که بیش از ۹۵ درصد از سطح کشور ما نیز در این شرایط قرار دارد.

علیزاده ادامه داد: این موضوع با تغییر دما و اقلیم در عصر حاضر پیچیده‌تر شده و از این‌رو، بیشترین دقت و مدیریت باید در زراعت دیم اعمال شود زیرا نقش مدیریت با افزایش تنوع و تغییر در محیط، مهم‌تر می‌شود.

وی اضافه کرد: به خصوص در محیط خشک و نیمه‌خشک، کوچکترین جزئیات در زراعت دیم اهمیت صدچندان پیدا می‌کند و اثر متقابل بین اجزا از نقش تک‌تک اجزا بیشتر می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور بیان کرد: اینکه جزئیات فنی کدام بوده و رعایت کدامین اصول ضامن تولید در شرایط دیم است، توسط کارشناسان این موسسه برای هر محصول به صورت جداگانه و اختصاصی تحقیق و تبیین می‌شود و دستورالعمل‌های روزآمد مربوطه به بخش‌های اجرایی در استانها ارسال و در سایت این موسسه نیز در دسترس است.

به گفته خشنود علیزاده برای رسیدن به مقصد دلخواه و تولید اقتصادی در شرایط دیم کشور، نقشه راه مشخصی قابل طرح است که با مدیریت همه‌جانبه دانش موجود برای زمان و مکان دلخواه معنا پیدا می‌کند ولی با اطمینان می‌توان گفت که اگر رقم مناسب هر محصول با کم خاک‌ورزی در قبل از بارندگی موثر کشت شده و حداقل ۸۰ درصد نیاز کود اوره و فسفات در پاییز بصورت جایگذاری اعمال شود، بشرط کنترل علفهای هرز و آفات - بیماریهای هر محصول در طول سال زراعی، در شدیدترین شرایط خشکسالی نیز عملکرد قابل قبولی در زراعت دیم ایران برداشت خواهد شد.

اجرای آزمایش‌های تحقیقی و ترویجی، ایجاد مزارع و پایگاه‌های نوآورانه، تسریع در انتقال یافته‌های تحقیقاتی، ساماندهی دیم‌زارهای کشور، انتخاب مشارکتی ارقام موسوم به «پی.وی.اس» و مشارکت فعال در تامین هسته‌های بذری و پشتیبانی فنی طرح‌ ملی جهش تولید در دیمزارها که هم اکنون توسط وزارت جهاد کشاورزی و با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انجام می شود از جمله اقدامات موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در زمینه انتقال یافته‌ها به عرصه‌هاست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید