Iranian Agriculture News Agency

برگزاری دومین جشنواره زردآلو در شهرستان مرند / شهرستان مرند رتبه نخست تولید زردآلو در آذربایجان شرقی

آغاز برداشت زردآلو از ۲ هزار ۴۲۵ هکتار از باغات شهرستان مرند

معاون سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از برگزاری دومین جشنواره زردآلو در شهرستان مرند خبر داد.

برگزاری دومین جشنواره زردآلو در شهرستان مرند / شهرستان مرند رتبه نخست تولید زردآلو در آذربایجان شرقی

 علی صیادی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  با بیان اینکه با شروع دومین ماه تابستان این روزها از کل باغات مرند شاهد فعالیت باغداران هستیم که برداشت زردآلو را آغاز کرده و در محوطه باغات خود کار فرآوری و تولید قیسی و برگ زردآلو را آغاز کرده‌اند گفت: شهرستان مرند  از قطب‌های مهم  تولید میوه زردآلو و در سطح استان مقام نخست تولید را دارا بوده که از لحاظ کیفیت و طعم  و در برخی رقم‌ها در کشور حرف اول را می‌زند.

وی ادامه داد: از بهترین ارقام زردآلوهای شهرستان می‌توان به ارقام  عسگر آباد، نصیری، تبرزه(شامل قرمزی، ساری، قره)، اردوباد، شاهرودی و غیره را نام برد که هم قابلیت تازه خوری و هم قابلیت خشکباری دارد.

وی با بیان اینکه شهرستان مرند از نظر تولید زردآلو در سطح استان مقام نخست را به خود اختصاص داده و حدود 3700 نفر در امر تولید و فرآوری زرد آلو مشغول به کار است افزود: سطح باغات زردآلو در شهرستان مرند 2 هزار و 425 هکتار است که با توجه به وضعیت خوب سال، پیش بینی می‌شود میزان تولید زردآلو در شهرستان به 18 هزار و 774 تن برسد که 20 درصد از محصول تولیدی به‌صورت تازه خوری و 80 درصد تبدیل به قیسی یا برگه، چیپس زردآلو به‌صورت سنتی در آفتاب و یا به‌ صورت صنعتی (بارگاه) و در بسته‌بندی‌های محلی و معمولی وارد بازارهای محلی و منطقه‌ای عرضه شود  که جا دارد در این زمینه زنجیره تولید تکمیل و بسته‌بندی‌هایی با برند خاص شهرستان  عرضه نماییم. 

صیادی ادامه داد: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به ویژه صنایع غذایی در قطب‌های تولید محصولات می‌تواند ضمن تکمیل زنجیره تولید منجر به تولید محصولات با فرآوری بالای تنوع غذایی شود.

وی همچنین تأکید کرد: گسترش صنایع کشاورزی موجب ارتقاء سطح بهره‌وری، ایجاد ارزش افزوده، افزایش درآمد بهره‌برداران، افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات و در نهایت توسعه بخش کشاورزی و تحقق شعار جهش تولید  در بخش کشاورزی می‌شود.

صیادی با بیان اینکه خشک کردن میوه‌ها، یکی از روش‌های جلوگیری از فساد میکروبی آنها است، افزود: خشک‌کردن زردآلو علاوه بر اینکه اثر نگهدارندگی روی محصول دارد و می تواند ماندگاری آن را افزایش دهد، وزن و حجم آن را نیز به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد و در نتیجه از هزینه‌های حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی می‌کاهد و می‌تواند باعث ارزش‌افزوده در محصول تولیدی شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: این شهرستان دارای 17نوع زردآلو که از لحاظ ارگانیک (کیفیت ،تغذیه ،کود) در حد گواهی شده و سالم بوده که این میوه تولید شده  هم قابلیت تازه خوری و هم قابلیت خشکباری دارد. 

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند  گفت: از 2 هزار  و 425 هکتار باغ زردآلوی شهرستان به‌طور متوسط در هر هکتار یک ونیم نفر و در کل حدود 3700 نفر به‌ طور مستقیم در شهرستان مشغول به کار است.

صیادی ادامه داد: در شهرستان مرند کشاورزان به تولید قیسی اهمیت زیادی می‌دهند و سال‌هاست از طریق آبا و اجداد خود نحوه تولید قیسی و برگه را به‌صورت سینه به سینه حفظ کرده‌اند و اکنون نیز با تکیه بر تجربه و امکانات سنتی در تولید قیسی حرف اول را در منطقه می‌زنند. هرچند امروزه کشور ترکیه نیز در تولید قیسی با امکانات جدید قدم‌های بزرگی برداشته است اما تفاوت اصلی قیسی مرند با قیسی ترکیه در مزه و طعم آن است. قیسی تولیدی ترکیه از اندازه یکسانی برخوردار است ولی قیسی مرند که نتیجه زحمت دستان خانواده‌هایی است که از جان و دل برای کسب روزی حلال زحمت می‌کشند و مطمئناً باید برنامه‌هایی برای تولید مکانیزه و بدون دخالت دست نیز تهیه و عملیاتی شود. گفتن این نکته گزاف نخواهد بود اگر بگویم صنعت تولید قیسی می‌تواند با ارزآوری صادرات زعفران و پسته به رقابت بپردازد و این همت مسئولین را می‌طلبد.

وی از برگزاری دومین جشنواره زردآلو در شهرستان مرند در پارک قوناخلار مرند(در ورودی مرند) از 29 الی 31 تیرماه خبر داد و گفت: برنامه افتتاحیه این جشنواره روز چهارشنبه 29 تیر از ساعت 19 الی 21 برگزار خواهد شد که همه هم وطنان و علاقمندان از سرتاسر کشور و استان می توانند در مراسم افتتاحیه و یا طول سه روز برگزاری جشنواره حضور یافته و با ظرفیت ها و توانمندیهای شهرستان مرند آشنا شوند.

صیادی برگزاری نمایشگاه عرضه زردآلو ، فرآورده های جانبی محصولات تابستانه و صنایع دستی را به همراه  اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی و مسابقات نقاشی و عکاسی را از برنامه های جنبی این  جشنواره برشمرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید