Iranian Agriculture News Agency

با اصلاح الگوی کشت 40 درصد از سهم آبیاری کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه کاهش پیداکرده است

ضرورت اصلاح الگوی کشت در‌ آذربایجان شرقی و تاثیر آن بر خشکسالی ها و به ویژه احیای دریاچه ارومیه

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: اصلاح الگوی کشت با توجه به تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌ها در استان یک ضرورت است.

با اصلاح الگوی کشت 40 درصد از سهم آبیاری کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه کاهش پیداکرده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در ارتباط تلفنی با خبر 19.30 و 23 شبکه سهند در مورد طرح‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در زمینه اصلاح الگوی کشت و برنامه‌های اجراشده و در حال اجرا در این زمینه گفت: در زمینه اصلاح الگوی کشت این مسبوق به سابقه است، با توجه بر این اینکه ما یک سری اقدامات سخت‌افزاری در حوزه کشاورزی اعم از بهسازی کانال‌های آبیاری، اجرای شبکه‌های اصلی و فرعی در حوضه دریاچه ارومیه و در سایر حوضه‌ها، تغییر سیستم‌های آبیاری از سنتی به مدرن را انجام دادیم و در حال انجام هم الان داریم که ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار الان آبیاری تحت‌فشار در حوضه دریاچه ارومیه در دست اجرا است، بنابراین با انجام این‌ها درواقع یک الزامی به وجود آمده که ما الگوی کشت را بایستی اصلاح می‌کردیم.

 اکبر فتحی افزود: به‌واسطه این اصلاح الگوی کشت 40 درصد از سهم آبیاری کشاورزی توسط شرکت آب منطقه‌ای برای حوضه دریاچه ارومیه کاهش پیداکرده، بنابراین محصولات با نیاز آبی بیشتر را آنجا از طریق خود کشاورزان و از طریق خود جوامع محلی حذف می‌کنیم به‌طوری‌که مثلاً در پیاز از هشت هزار هکتار پیاز که در حوضه دریاچه ارومیه کشت می‌شد الان سه هزار هکتار کشت می‌شود که آن‌ هم بیشترش از طریق کشت نشایی یا گلخانه‌هاست. برای آن که ما بتوانیم محصولات سبزی و صیفی و جالیزی را در داخل گلخانه با میزان محدود آب میزان محصول بیشتری را برداشت بکنیم در دستور کارمان قرار دادیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر محصول دانه‌های روغنی کلزا به‌ عنوان محصول جایگزین پیاز و سیب‌زمینی است. همچنین مزارع زعفران و باغات پسته هم جایگزین شده است و این‌ها کارهایی هست که انجام شده و در دست انجام هم هست. یعنی خود کشاورز هم دیگر رغبت نشان می‌دهد که این کارها را انجام دهد و بتواند از آب موجود بهینه استفاده بکند و درآمدش را افزایش دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی همچنین در ارتباط با تأثیر طرح‌های اصلاح الگوی کشت بر روند احیای دریاچه‌ی ارومیه توضیح داد: تغییر اصلاح الگوی کشت در واقع در راستای این هست که ما ۴۰ درصد سهم آب کشاورزی‌مان کاهش پیداکرده، این 40 درصد به‌واسطه این هست که بتوانند سهم دریاچه را از آن ۴۰ درصد تأمین بکنند و ما با 60 درصد میزان تولیداتمان را جلو ببریم. در واقع 40 درصد از آب کشاورزی به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود که آن‌هم از طریق شرکت آب منطقه‌ای و به‌واسطه اصلاح کانال‌ها و مسیل‌ها به دریاچه ارومیه هدایت می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید