Iranian Agriculture News Agency

رتبه اول شهرستان میانه در تولید گوشت مرغ استان آذربایجان شرقی

تصویب انجام مطالعات احداث شهرک گلخانه ای در شهرستان میانه

هیچ محدودیتی در تامین آرد شهرستانها نداریم/ افزایش اعتبارات مکانیزاسیون شهرستان میانه برای…

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: با توجه به پتانسیل های شهرستان میانه، اعتبارات این شهرستان در زمینه تامین تراکتور نسبت به مدت مشابه سال قبل متناسب با سطح زیرکشت، اعتبارات ابلاغی خط اعتباری مکانیزاسیون برای سالزراعی جاری افزایش خواهد یافت.

تصویب انجام مطالعات احداث شهرک گلخانه ای در شهرستان میانه

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، اکبر فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی پیش از ظهر امروز در نشست کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان میانه که با حضور نمایندگان مردم این شهرستان درمجلس شورای اسلامی ، فرماندار شهرستان، مدیران کل آب منطقه ای  و منابع طبیعی و آبخیزداری، بانک کشاورزی ، دامپزشکی ، غله وخدمات بازرگانی ، خدمات حمایتی و معاونین سازمان و روسای ادارات شهرستانی درمحل فرمانداری این شهرستان برگزار شد با اشاره به خشکسالی گسترده و جنگ کشورهای تولید کننده غلات گفت: امسال امنیت غذایی در سطح بین الملل با تهدید مواجه شده است و افزایش جهانی قیمت محصولات استراتژیک کشاورزی، باعث شده تولید این محصولات بیش از پیش اهمیت پیدا کند که دولت و مجلس از زمان استقرار به این موضوع دقت کافی و وافی داشته و اقدامات کم نظیری از جمله قیمت گذاری محصولات کشاورزی را انجام داده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی آزادسازی نرخ ارز، اصلاح نظام پرداخت یارانه ها و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کشاورزی را جزو اقدامات مهم دولت و مجلس در زمینه ارتقای سطح امنیت غذایی کشور دانسته و افزود: با هماهنگی و تلاش همه قوا و دستگاهها در سطح ملی و استانی اصلاح نظام پرداخت یارانه ها که بیشترین سنگینی آن بر روی بخش کشاورزی بود با کمترین تبعات در حال سپری شدن است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام این که هیچ محدودیتی برای تامین آرد شهرستانهای استان وجود ندارد گفت: با توجه به سرریز جمعیتی استان به شهرستانها در فصل تابستان و فصل برداشت محصول، با مصوبه کارگروه آرد و نان شهرستان و استان، آماده تامین هر میزان آرد مورد نیاز شهرستانها هستیم و هیچ محدودیتی در این رابطه وجود ندارد.

فتحی با اشاره به رتبه اول شهرستان میانه در تولید گوشت مرغ استان و افزایش سی درصدی جوجه ریزی در سطح این شهرستان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل گفت: علیرغم افزایش قیمت نهاده های دامی و حذف ارز ترجیحی و نواقص موجود در زمینه تامین تسهیلات سرمایه در گردش، جوجه ریزی در سطح شهرستان میانه افزایش سی در صدی را نشان می دهد که جا دارد از تلاشهای و زحمات عزیزان مرغدار فعال در این حوزه تقدیر و تشکر شود.

وی با اعلام اینکه دامداران برای دریافت نهاده های دامی باید دامهای خود را پلاک گذاری کرده و در سامانه های مربوطه ثبت کنند افزود: اعتبارات مربوط به تامین تراکتور در سطح استان نسبت به سال قبل 70 درصد افزایش داشته است و با توجه به ظرفیتهای شهرستان میانه، اعتبارات این شهرستان 80 درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در مورد تامین کودهای شیمیایی مورد نیاز برای کشاورزان شهرستان میانه نیز گفت: با تلاشهای و تدابیر دولت و وزارت جهاد کشاورزی کود فسفاته نسبت به سال قبل کاهش قیمت بسیاری داشته و به تبع آن افزایش تقاضا برای کودها رخ داده است اما با این حال هیچ محدودیتی برای تامین این کود وجود ندارد.

فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیتهای شهرستان میانه برای توسعه کشت گلخانه ای و بازار بزرگ و مناسب کشور روسیه برای محصولات گلخانه ای ایران افزود: متاسفانه شهرستان میانه علیرغم پتانسیلهای بسیار، در زمینه توسعه گلخانه ها عملکرد مناسبی نداشته و در رتبه بندی شهرستانهای آذربایجان شرقی پائین ترین رتبه را در زمینه کشت گلخانه ای دارد و ضرورت دارد با توجه به تخصیص اعتبارات مناسب در بخش توسعه شهرکهای گلخانه ای سریعا نسبت به بهبود این حوزه اقدام شود.

وی احداث چند واحد سردخانه ای برای نگهداری محصولات باغی شهرستان میانه با توجه به رتبه دوم این شهرستان در تولید سیب استان را ضروری دانسته و گفت: تامین تسهیلات برای صنایع تبدیلی و تکمیلی و سردخانه های که بالای ۵۰ درصدپیشرفت فیزیکی دارند مورد تصویب قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در حوزه تغییر الگوی کشت، با توجه به محترم بودن مالکیت اراضی کشاورزی، ابزاری برای الزام در این امر وجود ندارد ادامه داد: اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در این حوزه صرفا توصیه ای بوده اما تلاش می شود با افزایش دانش و ارتقای سطح آموزشها در اصلاح الگوی کشت بهتر عمل شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استانبا بیان اینکه با توجه به پتانسیل آبی شهرستان میانه مقررگردید از محل اعتبارات سفرریاست محترم جمهوری شبکه های اصلی وفرعی اراضی پایاب سدهای این شهرستان اجرایی گردند ادامه داد: باتوجه به تقاضامحور بودن آبیاری تحت فشار و کم فشار مدیریت جهادکشاورزی شهرستان میانه نسبت به تشکیل پرونده برای متقاضیان سامانه های نوین آبیاری اقدام خواهدکرد.

وی با بیان اینکه باتوجه به شرایط آب وهوایی این شهرستان انجام مطالعات احداث شهرک گلخانه ای مصوب گردید افزود:  همچنین مقرر شد صدور حواله کودشیمیایی برای کشت پائیزه قبل از فصل کشت انجام گیرد.

 فتحی پیگیری برای افزایش سهمیه آرد روستایی با توجه به افزایش جمعیت بویژه در تابستان را اولویت خواند و با اشاره به اختصاص ۲۸۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان در سفر هیئت دولت گفت: سهم شهرستان میانه از این اعتبارات چشمگیر بوده و در زمینه های مورد نظر هزینه می شود.

مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز به تصویب ۳۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش آب استان در سفر اخیر هیئت دولت اشاره کرد و گفت: ۱۳۳۰ میلیارد تومان این سهم یعنی یک سوم آن به میانه اختصاص یافته است.

یوسف غفارزاده افزود: این اعتبار برای تکمیل سه سد بزرگ و حیاتی شهرستان میانه از جمله سد گرمی چای؛ شبکه سد آیدوغموش و حق آبه و شبکه و پایاب سد شهریار تخصیص یافته است.

وی همچنین گفت: در سفر هیئت دولت برای سه پروژه از جمله سد خلیفه لو یا تیرچای میانه تخصیص اعتبار شده تا مطالعات تکمیلی جهت احداث سد به انجام برسد.

غفارزاده بیان کرد: از محل اعتبارات استانی هم برای سدهای صومعه علیا؛ اشنار؛ صومعه کبودین؛ بند و کانال آوین و توشمانلو مبالغی در نظر گرفته شده است.

مدیر شعب بانک کشاورزی در استان آذربایجان شرقی هم به پرداخت ۳۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی این بانک در استان طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: نسبت به سال ۹۹ رشد ۳۰ درصدی را شاهد بودیم.

جواد محمودی با بیان اینکه منابع بانک کشاورزی از محل سپرده های مردمی؛ مواد قانونی؛ صندوق توسعه ملی و همچنین از محل وصول مطالبات تامین می شود، مانده تسهیلات پرداختی شهرستان میانه را ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و مطالبات به تعویق افتاده را ۴۵۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

وی اعلام کرد: به رغم همه مسائل به ویژه عدم وصول مطالبات در سه ماهه اول سال جاری ۶۲۰ میلیارد ریال در شهرستان پرداختی داشتیم که نسبت به مدت مشابه آن در سال ۹۹ افزایش چشمگیری داشت.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میانه هم با اشاره به اینکه مشکل کمبود آرد اولویت اول شهرستان برای رسیدگی است خواستار افزایش سهمیه آرد شهرستان با توجه به افزایش جمعیت روستایی به ویژه در فصل تابستان شد.

مسعود سعادتی اعلام کرد: افزایش ۵۰ تن آرد به سهمیه شهرستان را پیگیر هستیم که در این خصوص با ۳۴ تن موافقت شده اما هنوز ابلاغ و اجرایی نشده است.

وی تامین کمبود تراکتور و ادوات کشاورزی در شهرستان را نیازمند هماهنگی بانک کشاورزی و جهاد کشاورزی با کارخانه تراکتور سازی دانست.

سعادتی با اشاره به تخصیص اعتبار برای پایاب سد آیدوغموش در سفر هیئت افزود: مسائلی وجود دارد که باید پیگیری شود تا با تخصیص اعتبارات؛ یک سوم از دو سوم باقیمانده طرح به اتمام رسیده و باقیمانده طرح نیز با تخصیص اعتبار طی سالهای بعد تکمیل شود.

وی افزود: ۳ هزار حوضچه غیرمجاز در شهرستان داریم که با استفاده از شبکه های نوین آبیاری و آزادسازی۵۰ درصد آب این حوضچه ها می توان به تامین آب کشاورزان و عشایر پایین دست اقدام کردـ

وی افزایش ظرفیت سردخانه شهرستان با توجه به افزایش تولیدات باغی را از دیگر مسائل نیازمند همراهی و همکاری مسئولین شهرستان و استان با پیگیریهای نمایندگان مردم میانه ذکر کرد.

نماینده مردم میانه در مجلس  شورای اسلامی؛ مشکل کمبود نهاده های دامی و عدم تناسب آن با نیاز شهرستان و کمبود ادوات کشاورزی و تراکتور در شهرستان را از مطالبات عمده کشاورزان؛ باغداران و دامداران عنوان نمود.

مرتضی حسینی رسیدگی و ساماندهی حوضچه ها و استخرهای غیرمجاز به ویژه در بخش کندوان را از دیگر مطالبات ضروری شهرستان برشمرد.

دیگر نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به وجود ۱۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی و فعالیت ۳۰ هزار نفر در امور باغی زراعی و دامی شهرستان بر لزوم حمایت از این اقشار در سطح ملی تاکید کرد و خواستار بازنشستگی این افراد پس از ۳۰ سال کار و تلاش همچون کارمندان شد.

مهدی اسماعیلی قدم برداشتن در مسیر تغییر الگوی کشت هدایت شده؛ برآورد دقیق خسارات کشاورزان ناشی از سیل؛ تگرگ و خشکسالی را خواستار شد و گفت: کمبود سردخانه و مشکل در پایاب سدها و شبکه ها از دیگر مسائل شهرستان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید