Iranian Agriculture News Agency

ساداتی نژاد:

خرید گندم از مرز 3 میلیون و 800هزار تن گذشت

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال خرید گندم هستیم و الحمدالله میزان خرید گندم از مرز 3 میلیون و 800هزار تن گذشت و امیدواریم امسال شرایط مطلوب تری را در حوزه گندم داشته باشیم.

خرید گندم از مرز 3 میلیون و 800هزار تن گذشت

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سفر یک روزه به خطه آذربایجان، در شورای اداری شهرستان ملکان استان آذربایجان شرقی، گفت:  منطقه ملکان سرشار از نعمت با مردمانی بسیار خوب و نجیب و ظرفیت های بسیار بی نظیری است.

وی با اشاره به وضعیت امنیت غذایی در جهان، افزود: امروز حوزه کشاورزی و امنیت غذایی برای همه دنیا مهم شده و سفره غذا برای تمامی دنیا مهم است و تنها مختص به کشورمان نیست.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: امروز کشوری در دنیا وجود ندارد که  تورم خوراکی و آشامیدنی نداشته باشد.

وی یادآور شد: غذا به یک مسئله مهم و اصلی به دلیل بحران مواد غذایی که در دنیا وجود دارددر جهان تبدیل شده است.

وی با اشاره به بازدیدهای شهرستان ملکان و شنیدن مطالبات کشاورزان این مناطق، گفت: سعی کردیم در این راستا در حد وسع و امکان کمک کنیم، بخشی مربوط به کانال های آبرسانی روستایی بوده  که الحمدالله بخشی از آن در روستاها شروع شده و به زودی در آبرسانی با بردن آب به نهرهای آبی سنتی  برده می‌شود و در کمبود آب به کشاورزی کمک کند‌.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه  سرمایه‌گذاری در این  منطقه ضعیف است، افزود: در این منطقه با وسعت به زودی به کمک و همراهی بانک کشاورزی تسهیلات برای کشتارگاه دام داده می‌شود  که با این مهم اشتغال ایجاد می‌شود و همچنین تولید ثروت می‌کند و به دامداران منطقه امید میدهد .

وی با اشاره به باغات منطقه، گفت:  با توجه به اینکه این منطقه باغداری است و در آن باغات انگور وجود دارد پیشنهاد شده  طرح فراز را با تسهیلاتی که داده می‌شود همراه با کمک های فنی و اعتباری این طرح را اجرا کنند.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: طرح فراز  می‌تواند ضایعات کاهش و تولید را افزایش دهد.

وی با اشاره به وجود مرکز تحقیقات در این منطقه، گفت: بنا شده تا رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تیمی را به این منطقه اعزام کند؛ فعالیت هایی در این مرکز برای خوراک دام انجام شده است؛ قیمت خوراک دام بالا است و ما  باید خوراک دام  ارزان کنیم که تولید غذا برای مردم ارزان شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: از موضوعات دیگر این منطقه شهرک گلخانه‌ای است  که حمایت میکنیم که مشکل اراضی آن با سرعت حل شود و  شرایط مطلوب و خوب باشد و اشتغال خوبی به زودی در آنجا فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه این منطقه به دلیل تاخیر در شهرستان شدن نسبت به سرانه زیرساختی حوزه کشاورزی عقب است، گفت: با سرعت این مساله را حل کنیم که انشالله از مصوبات سفر و منابع حوزه ملی بتواند سرانه را به دست بیاورد.

ساداتی نژاد یادآور شد: در حال خرید گندم هستیم و الحمدالله میزان خرید گندم از مرز ۳.۸ هزار تن گذشت و امیدواریم  امسال شرایط مطلوب تری را در حوزه گندم داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای  سال زراعی ۳ کار مهم انجام شده است، در ابتدا قیمت گندم را به ۱۱هزار ۵۰۰ تومان رساندیم که امیدی برای کشاورز است؛ دوم قیمت کود را ۴۵ درصد کاهش دادیم که کم کوددهی اتفاق نیفتد.

به گفته وی، کشاورزی قراردادی را در فصل پاییز انجام می‌دهیم و گندم را با قرارداد از اول خریداری میکنم؛ یعنی صبر نمی کنیم که کشاورز اول گندم بکارد و پس از برداشت خریداری کنیم. 

وی گفت: از ابتدا کود، بیمه، سم به کشاورز میدهیم و در آخر فصل با او تسویه حساب میکنیم تا کشاورز بتواند  تولید داخل که فرمایش حضرت آقا است را محقق کند. 

وی  گفت: تمام تلاش ما این است که در شرایطی که تامین کالا اساسی و بحران امنیت غذایی در دنیا وجود دارد بتوانیم مردمان فراوانی کالا داشته باشند و تمام تلاش دولت نیز همین است؛ بحمدالله تاکنون توانستیم شرایط مطلوبی را پیش ببریم و طرح مردمی سازی یارانه ها انجام شدکه کار اقتصادی بزرگ بوده است.

ساداتی‌نژاد در پایان یادآور شد:  تلاش می‌کنیم تا حوزه تولید را حفظ کنیم تا کشاورزان و دامداران بتوانند تولید خود را استمرار دهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید