Iranian Agriculture News Agency

فتحی تاکید کرد:

یکی از سیاست های اصلی و رسالت ذاتی وزارت جهادکشاورزی حمایت از واحدهای صنعتی است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: یکی از سیاست های اصلی و رسالت ذاتی وزارت جهادکشاورزی حمایت از واحدهای صنعتی است .

یکی از سیاست های اصلی و رسالت ذاتی وزارت جهادکشاورزی حمایت از واحدهای صنعتی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در برنامه زنده تلویزیونی تراز با موضوع بررسی آخرین روند پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای دام و طیور در راستای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها  که از شبکه سهند به صورت زنده پخش شد در ارتباط با نحوه تامین نهاده های دامی و قرار دادن آن در اختیار دامداران گفت: نهاده های دامی هم اکنون در بستر سامانه ای بنام سامانه بازارگاه که قبلاً در خصوص ارز ترجیحی راه اندازی شده بود، تامین و بارگذاری و خریداری می شود و  تمام وارد کنندگان و شرکت پشتیبانی امور دام هنگامی که نهاده ای وارد می کنند در بستر سامانه بازارگاه با هدایت وزارت جهادکشاورزی بارگذاری می نمایند و پروانه بهره برداری، مشخصات و ظرفیت های تمامی دامداران و مرغداران و اتحادیه های مربوطه و کارخانجات خوراک دام در این سامانه ثبت شده است و نسبت به پروانه ها و ظرفیتی که به نهاده نیاز دارند، بارگذاری به نام خود فرد یا واحد انجام می گیرد.

وی ادامه داد:دامداران و مرغداران صنعتی بنام خود در سامانه اقدام به خرید می نمایند در مورد دامداریهای کوچک با توجه به اینکه برای کمتر از 20 تن حمل صورت نمی گیرد، اما نیاز این دامداری ها در حدود 2 الی 3 تن می باشد، از طریق سازمان جهادکشاورزی استان برای اتحادیه های مربوطه حواله نوشته می شود تا اتحادیه بنام خود اقدام به خرید یکجا برای مجموع این واحدها نماید و سپس بین این واحدها توزیع می گردد از این رو این سامانه بستری برای عرضه نهاده هایی است که وارد کنندگان اقدام به واردات آن می کنند.

فتحی افزود: بنابراین به لحاظ کارشناسی با حذف ارز ترجیحی نیز استمرار سامانه وجود خواهد داشت اما با توجه به آزادسازی نرخ ارزو در واقع تبدیل ارز ترجیحی به ارز نیمایی، سهمیه بندی های در نظر گرفته شده برای هر راس دام یا هر قطعه جوجه حذف می شود که خواست و تاکید دامداران می باشد. زیرا ایجاد فراوانی کالا و عرضه فراوان آن با تقاضای ثابت طبیعتاً در عرصه رقابت می تواند قیمت کالا را کاهش دهد.

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی که نهاده با ارز نیمایی تامین می شود، قیمت نهایی محصولات شیر، مرغ، تخم مرغ بر این مبنا مشخص شده است دولت برای حمایت از دامداران و مرغداران این قیمت ها را مشخص نموده است اگرچه ممکن است در شرایط کنونی کشش بازار در این حد نباشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی ادامه داد: سیاست پشتیبانی که برای این امر پیش بینی شده است این است که در شرایطی که بازار کشش نداشته باشد شرکت پشتیبانی اموردام اقدام به خرید مرغ و تخم مرغ به قیمت مصوب دولتی می کند و حتی در شرایطی مانند نگرانی از جوجه ریزی بدلیل احتمال عدم فروش محصول نهایی، شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به پیش خرید محصول به قیمت مصوب دولتی می نماید تا تولید کنندگان در آینده متضرر نگردند این موضوع در مورد محصولات شیر و ... نیز صادق می باشد و شرکت تعاونی روستایی مکلف به خرید شیر مازاد به قیمت مصوب دولتی است نکته ای که باید اشاره کرد این است که سرمایه در گردش مورد نیاز این واحد نیز افزایش یافته است و برای تامین آن تسهیلاتی با کم ترین نرخ بهره و تشریفات معمول در اختیار این عزیزان قرار می گیرد.

فتحی در ارتباط با نحوه تامین نهاده های دامی عشایر استان گفت: دامداریهای کوچک روستایی اعم از  دام سبک و سنگین، تحت عنوان دامدارکارت تا سقف 200 میلیون تومان سرمایه در گردش دریافت می نمایند و از این نظر تفاوتی میان دامداریهای روستایی، شهری وعشایری وجود ندارد و عیناً همان شرایط دامداریهای روستایی، مشمول دامداریهای عشایری نیز می گردد و درخواستهای آنها باید در سامانه سیتا ثبت گردد و مدیریت جهادکشاورزی شهرستانها بررسی روزانه انجام داده و به بانک کشاورزی ارجاع می دهند که همکاران بانک کشاورزی نیز همان روز بررسی نموده و پرداختها صورت می گیرد.

وی افزود: علیرغم اطلاع رسانی صورت گرفته مبنی بر اینکه بدهی های معوق بانکی مانع پرداخت این تسهیلات نمی شود ممکن است در شعباتی این معوقات مدنظر قرار گیرد که در این مورد نیز در بازدیدهایی که از شعبات صورت گرفته راهنمایی لازم صورت گرفته است.

فتحی در ارتباط با برنامه های وزارت جهادکشاورزی برای توسعه واحدهای صنعتی گفت: این اطمینان خاطر را باید به دامداران و مرغداران عزیز بدهیم که هر زمان که استعلامات مورد نیازشان زمان بر شد می توانند به مدیریت جهادکشاورزی شهرستانها مراجعه نمایند و طی هماهنگی استاندار محترم با دستگاههایی که استعلامات از آنها صورت می گیرد و فرمانداران شهرستانها هم راهبری می نمایند،  تمامی استعلامات طی 24 ساعت انجام می گیرد و در صورتی که این روند مشکلی وجود داشته باشد مراجعه به مدیریتهای جهادکشاورزی و فرمانداریها به رفع مشکل منجر خواهد شد.

وی در ادامه گفت: هم اکنون استان ما علیرغم کوچک بودن واحدهای موجود رتبه ششم پرداخت سرمایه در گردش را داراست و ان شاءالله مشکلات دامداران و مرغداران عزیز به این ترتیب رفع شود اما در حوزه حمایت از واحدهای صنعتی طبیعتاً یکی از سیاستهای اصلی و رسالت ذاتی وزارت جهادکشاورزی حمایت از این واحدهاست و در دنیا نیز بخش کشاورزی مورد حمایت قرار گرفته و یارانه به آن تعلق می گیرد.

فتحی افزود: تمام تلاش وزارت جهادکشاورزی نیز این است تا در جهت حمایت از تولید، واحدهای تولیدی کشاورزی یارانه دریافت نمایند. تسهیلاتی که اکنون 8 درصد پایین تر از نرخ مصوب منابع داخلی بانکی است برای سرپا نگه داشتن و حمایت از واحدهای کوچک است که به لحاظ اقتصادی نیز به صرفه نیستند واحدهای بزرگ تر به سبب محاسبه هزینه و فایده و بهره وری بالا قیمت تمام شده محصولاتشان پایین بوده و صرفه اقتصادی دارند و از عهده تسهیلاتی با نرخ سود بالاتر بر خواهند آمد ولی واحدهای کوچکتر نیاز به حمایت بیشتری دارند و تلاش می شود این واحدهای کوچک به واحدهای اقتصادی تبدیل گردند.

وی در ارتباط با تحویل نهاده های دامی ثبت نام شده در ماه های اخیر فزود: آهنگ حمل نهاده های دامی که شرکت پشتیبانی اقدام به فروش آن نموده بود از روز گذشته سریع تر شده است و در بازدیدی که از شهرستان بناب و واحدهای مرغداری آن شهرستان  صورت گرفت اظهار رضایتی مبنی بر تحویل سریع تر نهاده از روز گذاشته وجود داشت علت تاخیر صورت گرفته نیز به تغییرات نرخ ارز مربوط می شد و اولویت تحویل در این مدت با فروش نهاده های ارز نیمایی بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با کمبود تقاضا در بازار هنگام عرضه مرغ که به افزایش وزن جوجه و امتناع شرکت پشتیبانی امور دام از خرید آن منجر می گردد، گفت: در روزهای اخیر بازار تا حدودی به تعادل نزدیک شده و میزان عرضه و تقاضا به یکدیگر نزدیک شده است و در واقع کشتار امروز به همان میزان کشتاری که قبلاً داشتیم رسیده است. از آنجاییکه مرغداران از گذشته تعاملاتی با شرکت پشتیبانی اموردام داشته اند به این امر واقف اند که از همان زمان جوجه ریزی می توانند قرارداد خرید خود را با شرکت پشتیبانی اموردام منعقد نمایند اگر چه تلاش می شود جهت اجابت فرامین مرغداران عزیز اوزان خرید شرکت پشتیبانی افزایش یابد.

فتحی اضافه کرد: مشکل تمام چک های برگشتی حل خواهد شد و لیست های مربوطه به وزارت جهادکشاورزی ارسال و مصوبه استانی آن صادر شده است و نگرانی از این بابت برای تولیدکنندگان وجود ندارد و بعد از مصوبه بانک مرکزی اقدام خواهد شد همچنین بحثی در ارتباط با حذف سامانه بازارگاه نیز وجود ندارد و شاید تنها در مواقعی به دلیل ورود همزمان تعداد زیادی از دامداران به سامانه، کشش سامانه تقلیل یابد در ارتباط با جذابیت های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی صنعتی بخصوص  دامداری و مرغداری باید توجه نماییم که اگر کشاورزی استان به بخش های زراعت، باغبانی، دامداری، طیور و آبزیان تقسیم شود، بخش طیور و دامپروری ما از سایر بخش ها پر رنگ تر می باشد و ظرفیت برای ایجاد واحدهای مرغداری و دامداری در استان فراهم می باشد به لحاظ تولید علوفه و یونجه نیز استان ما مقام اول کشوری را داراست وحدود 2 میلیون 500 هزار هکتار مراتع دیگر در استان وجود دارد که حدود 50 درصد آن مراتع درجه یک و حاصلخیز می باشد که بخشی از دامپروری ما متکی به این مراتع است. همه این موارد ظرفیتی برای توسعه دامداری و مرغداری در استان ایجاد می کند. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید