Iranian Agriculture News Agency

بهداد هشدار داد:

بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه و کنگو را جدی بگیرید

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی از شهروندان خواست گوشت قرمز مورد نیاز خود را از مراکز عرضه گوشت تایید شده و دارای مهر دامپزشکی تهیه و از خرید گوشت قرمز خارج از سیستم کشتارگاهی پرهیز کنند.

بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه و کنگو را جدی بگیرید

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه امسال هفت مورد ابتلا به این بیماری در کشور مشاهده شده و یک مورد منجر به مرگ فرد شده است، از شهروندان خواست گوشت قرمز مورد نیاز خود را از مراکز عرضه گوشت تایید شده و دارای مهر دامپزشکی تهیه و از خرید گوشت قرمز خارج از سیستم کشتارگاهی پرهیز کنند.

 امیرحسین بهداد در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه تب کریمه کنگو بیماری خطرناکی است که می تواند موجب مرگ انسان شود، گفت: تب بیماری خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق گزش کنه آلوده و گوشت تازه ذبح شده گاو و گوسفند به انسان منتقل شود.

وی با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو تاکنون در استان مشاهده نشده است، گفت: با پیگیریهای مداوم اداره کل دامپزشکی استان تمام کشتارگاه های صنعتی و غیرصنعتی استان مجهز به سیستم پیش سرد شده اند که گوشت استحصالی پس از کشتار دام به مدت 24 ساعت در دمای 0 تا 4 درجه سانتی گراد در کشتارگاه نگهداری می شود و بر این اساس اگر حتی دام ذبح شده به عامل این بیماری که نوعی ویروس بنام نایرو ویروس است، آلوده باشد، در مرحله پیش سرد به علت بالارفتن اسیدیته و پایین آمدن PH گوشت ویروس به کلی از بین می‌رود.

 بهداد با اشاره به اینکه این بیماری از طریق تماس مستقیم انسان با لاشه، گوشت، خون، ترشحات و بافت های دام مبتلا به انسان منتقل می شود، ادامه داد: امکان انتقال از انسان مبتلا نیز از طریق ترشحات، خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ افراد آلوده وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان از دامداران و روستائیان خواست تا با توجه به افزایش دمای هوا و آغاز فعالیت کنه ها، حتماً نسبت به سمپاشی اماکن نگهداری دام و بدن دامهای خود اقدام نمایند و در صورت مشاهده کنه بر روی بدن دامها از جدا نمودن و له کردن کنه‌ها با دست جدا پرهیز کنند.

وی همچنین از عموم هم استانی ها خواست تا حتماً از گوشتهای ذبح شده در کشتارگاه ها که تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان فعالیت می نمایند و در مراکز عرضه فرآورده های خام دامی مجاز عرضه می شوند اقدام به خرید گوشت مایحتاج خود کرده و در هنگام خرید به مهر دامپزشکی و برچسب هویت الصاق شده بر روی لاشه دقت کافی را کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید