Iranian Agriculture News Agency

یادواره سرداران و شهدای سنگرسازان بی سنگر در شهرستان ویژه مرند با استقبال کم نظیر برگزار شد

مراسم یادواره شهدای سنگرسازان بی سنگر شهرستان مرند در حسینیه امام خمینی(ره) شهرستان مرند با استقبال کم نظیر برگزار شد.

یادواره سرداران و شهدای سنگرسازان بی سنگر در شهرستان ویژه مرند با استقبال کم نظیر برگزار شد

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، مراسم یادواره شهدای سنگرسازان بی سنگر شهرستان مرند با حضور جمع کثیری از مدیران و مسئولین سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مرند، امام جمعه شهرستان، امام جمعه یامچی، فرمانده سپاه ناحیه شهرستان به همراه کلیه اعضای شورای اداری فرماندهان و نیروهای امنیتی ،نظامی و انتظامی، مدیرکل امورعشایر استان، روحانیون معزز، خانواده های معظم شهدا، ، بسیجیان و یادگاران ۸ سال دفاع مقدس و سنگر سازان بی سنگر و مردم شهید پرور شهرستان در حسینیه امام خمینی(ره) شهرستان مرند با استقبال کم نظیر برگزار شد.

 نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در این مراسم معنوی اظهار کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، جنگ برای ما یک گنج بود و خیلی از توانایی ها و ارزشهای ما در جنگ نمود یافت.

حضرت آیت الله علی خاتمی با اشاره به مجاهدتهای شهیدان کسایی و پورشریفی، از شهدای جهاد سازندگی، در جنگ تحمیلی گفت: فکر و اندیشه و مجاهدت بهروز پورشریفی‌ها و حاج حسن کسایی‌ها را تاریخ فراموش نخواهد کرد.

امام جمعه زنجان که خود از یادگاران سنگرسازان بی سنگر و جهادگران دوران دفاع مقدس جهادسازندگی آذربایجان شرقی می باشد از شهدای جهادسازندگی به عنوان شهدای مظلوم یاد کرد و افزود: این شهیدان بدون اسلحه خط شکن بودند و سینه دشمن را می شکافتند.

وی پیروزی در جنگ را مرهون تمام افراد حاضر در جبهه ها دانست و گفت: نباید فکر کنیم که فقط رزمندگان در جبهه بودند، بلکه حتی نقش رانندگان کامیون ها و دستگاه های سنگین که مخلصانه پشت سنگر در ماشین شان شب و روز در جبهه ها تلاش می کردند، را نباید از یاد برد.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان گفت: تاریخ هیچگاه رشادت ها و جان فشانی های رزمندگان اسلام را در هشت سال دفاع مقدس در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی فراموش نخواهد کرد .

وی افزود: حماسه هشت سال دفاع مقدس میراث گرانبهایی است که همه وظیفه دارند ابعاد آن را برای نسل جوان جامعه و آینده سازان کشور منتقل کنند و دستاوردهای آن نیز برای همگان تبیین شود.

وی نقش جهادگران هشت سال دفاع مقدس را در کنار دیگر رزمندگان بی بدیل خواند و ادامه داد: سنگر سازان بی سنگری که برای ساخت سنگر رزمندگان از جان خود می گذشتند درس مقاومت و ایثار را برای همه آموختند و معارف این جنگ نابرابر با صدها جلد کتاب قابل بیان نیست .

وی با بیان اینکه بیش از 40 درصد جوانان امروز کشور جنگ را به چشم خود ندیده‌اند اظهار داشت: امروز این جوانان حق دارند از ما سوأل کنند که چرا جنگ کردید؟ پیش از انقلاب، ایران جز کشورهای عقب‌مانده بود و در تقسیم‌بندی‌های آن زمان در حال توسعه و به اصطلاح جهان سوم نامیده می‌شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان بیان کرد: ما جنگ نکردیم بلکه تنها از کشور خود دفاع کردیم، ما انقلاب کردیم و  تنها در شهرستان مرند 700 شهید دادیم تا جمهوری اسلامی ایران برقرار باشد، ما با تأسی از محرم و مکتب عاشورا جنگ کردیم که عزتمند و مستقل باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان گفت: صدام در روز ششم جنگ در مصاحبه تلویزیونی حرف‌هایی زد و گفت: «ادامه حرف‌ها را هفته بعد در تهران می‌زنم» این نشان می دهد که آنها از حمله به ایران قصد داشتند نام ایران را از روی کره خاکی حذف نمایند.

آیت الله خاتمی با اشاره به فراز و فرود های تاریخ ایران عنوان کرد: نسل جوان امروز باید بداند در این تاریخ غمبار فقط و فقط در نظام جمهوری اسلامی حمله بیگانگان، غرب و شرق و رژیم بعثی عراق به کشور صورت گرفت و یک وجب از خاک ایران جدا نشد، ایران به تنهایی با ملت حاضر در صحنه، صدام و دنیای پشت صدام را به عقب راند.

وی افزود: جهاد در کنار سپاه و ارتش، سه نیروی اصلی رزم و جنگ در دوران دفاع مقدس بودند و در دوران جنگ تحمیلی، جهادگران بدون جان پناه و سنگر برای عبور رزمندگان و استقرار ادوات و تجهیزات آنها سنگر می‌ساختند.

امام جمعه زنجان ادامه داد: اگر چه جهادگران سلاح نداشتند، اما جان شان همواره کف دست شان بود و در دوران جنگ تحمیلی دوشادوش سایر نیروهای مسلح به انقلاب اسلامی و دفاع از کیان این مملکت جانانه دفاع کردند.

لازم به ذکر است که در این مراسم محمدامین رئوف فرمانده تیپ پشتیبانی و مهندسی جنگ 57 فجر جهاد سازندگی آذربایجان شرقی و از جهادگران جانباز  و یکی از همرزمان شهید والامقام شهید حاج محمدحسن کسائی به بیان خاطراتی از این بزرگوار و دوران ۸ سال دفاع مقدس پرداخت.

گفتنی است مراسم بزرگداشت شهدای سنگر سازان بی سنگر در شهرستان مرند، همه ساله با اجرای ستاد گرامیداشت یادوراره شهداء شهرستان و با دبیری جهاد کشاورزی شهرستان مرند در سالروز شهادت سرداران سرافراز اسلام شهید محمدحسن کسائی «فرمانده گردان فجر و رئیس جهاد کشاورزی وقت شهرستان» و «شهید بهروز پورشریفی ، طرّاح پل خیبر » که هر دو از شهدا والامقام جنگ تحمیلی و مرندی الاصل می باشند برگزار می شود. شهرستانهای مرند، جلفا و هادی شهر دارای ۲۸ شهید جهادگر بوده که سردار شهید حاج محمدحسن کسایی و سردار شهید حاج بهروز پورشریفی از شهدای شاخص منطقه مرند به شمار می روند.

سازمان جهادکشاورزی استان در طول دوران هشت سال دفاع مقدس 121 شهید 810 نفر جهادگر استان به افتخار جانبازی نائل آمده و 54 نفر نیز به عنوان آزاده سرافراز در تاریخ پر افتخار هشت سال دفاع مقدس نقش آفرینی کرده اند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید