Iranian Agriculture News Agency

فرشکاران تاکید کرد:

نان و دارو گران نمی شود عرضه آن هوشمند می شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: با اجرای طرح بازتوزیع هوشمند و عادلانه یارانه ‌ها نان و دارو گران نمی شود؛ تنها عرضه آن هوشمند می شود.

نان و دارو گران نمی شود عرضه آن هوشمند می شود

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، محمد فرشکاران، در خصوص افزایش قیمت برخی کالاها بدنبال اصلاح یارانه ها و عدم تاثیر آن بر قیمت اقلام دیگر اظهار داشت: اصلاح یارانه ممکن است روی قیمت برخی کالاهای دیگر اثر روانی بگذارد اما مدیریت موضوع مهم است قیمت کالا زمانی دچار تنش می شود که عرضه کمتر از تقاضا باشد؛ اما با توجه به اینکه ذخایر اقلام اساسی به حد کافی وجود دارد نباید تغییر قیمت صورت گیرد.

وی افزود: در راستای کاستن از فشارهای مربوط به افزایش قیمت کالاها، تقویت نظارت و کنترل قیمت ضروری بوده و برای به حداقل رساندن بار مالی این موضوع در سبد هزینه خانوارها در سه دهک پایین جامعه نیاز به بازسازی و بازتوزیع عادلانه یارانه های نقدی است که دولت در این خصوص نسبت به افزایش مبلغ یارانه ها و توزیع آن اقدام کرده است.

فرشکاران اضافه کرد: اصلاح نحوه توزیع یارانه و حذف ارز ترجیحی تنها عامل موثر در افزایش قیمت ها نبوده و عوامل دیگری همچون افزایش نرخ تعرفه و عوارض بعد روانی، اقتصاد بین الملل (متغیرهای برونزا و درونزا) تاثیرگذار خواهد بود و تعدیل مذکور ناگزیر باعث افزیش قیمت برخی از کالاها و نهاده های تولیدی خواهد شد.

رئیس سازمان مدیرت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: قیمت کالاهای استراتژیک مانند نان و دارو تغییری نخواهد کرد.

وی، کاهش قاچاق و توزیع عادلانه یارانه بین دهک های مختلف را از مزایای مهم این طرح برشمرد و افزود: با اصلاح هدفمندی یارانه ها سه دهک پایین بیشتر از دهک های دیگر از سهمیه یارانه ای برخوردار می شوند.

فرشکاران بیان داشت: با پرداخت یارانه مستقیم به دهک های پایین، کالاهای اساسی این قشر تامین می شود و جای نگرانی نیست و التهاب موجود بدلیل بار روانی افکار عمومی است.

رئیس سازمان مدیرت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: کمبود کالا نداریم و پیش بینی های لازم برای اجرای موفق طرح اصلاح یارانه ها صورت گرفته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید