Iranian Agriculture News Agency

در یادواره شهدای سنگرسازان بی سنگر آذربایجان شرقی مطرح شد:

جهادگران سازندگی غیر ممکن ها را ممکن کردند / نقش جهاد سازندگی کمتر از نیروهای عملیاتی جنگ نبود

استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه علوم دینی و اجتماعی گفت: جهادگران سازندگی غیر ممکن ها را ممکن کردند.

جهادگران سازندگی غیر ممکن ها را ممکن کردند / نقش جهاد سازندگی کمتر از نیروهای عملیاتی جنگ نبود

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، حجت الاسلام مجتبی نظری در یادواره شهدای سنگرسازان بی سنگر که برای گرامیداشت یاد و خاطره سرداران و شهدای تیپ مهندسی 57 فجر جهاد سازندگی آذربایجان شرقی در مسجد طوبی تبریز برگزار می شد، با تاکید بر جایگاه والای شهید در کلام خداوند اظهار داشت: متاسفانه آنطور که باید جایگاه شهدا برای نسل های جدید انقلاب تبیین نشده و متاسفانه تفاوت اموات و شهدا که به فرموده خداوند متعال زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی می خورند، برای جوانان تفهیم وآگاهسازی نشده است.

نظری افزود: امام خمینی (ره) جهادگران سازندگی را سنگرسازان بی سنگر و ممکن کننده ماموریتهای غیر ممکن خطاب کرده بودند که این اوصاف نمایانگر ارزش بی بدیل تلاشهای شهدا و ایثارگران جهاد سازندگی است.

وی با تبیین اقدامات ارزشمند نیروهای جهاد سازندگی در سالهای دفاع مقدس ادامه داد: نمونه بارز مدیریت جهادی که در فرمایشات مقام معظم رهبری با آن مواجه می شویم، همان نحوه مدیریت شهدا و ایثارگران عرصه جبهه و جنگ بود که شبانه روز در خدمت کشور و انقلاب و اسلام بودند.

حجت الاسلام نظری ضمن توصیه به مطالعه وصیتنامه شهدا گفت: سردار سلیمانی توصیه می کند تا فرزندانمان را با تصاویر، خاطرات و وصیتنامه های شهدا آشنا کنیم و خانواده شهدا را به چشم ادب و احترام نگاه کنیم.

این پژوهشگر حوزه علوم دینی و اجتماعی با قابل تامل دانستن اوضاع فرهنگی و اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: از جانبازان و ایثارگران عرصه های جبهه و جنگ می خواهیم تا زنده هستند فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی و داستان فداکاری های خود را برای فرزندان خود و برای نسلهای جدید بیان کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اهمیت برگزاری مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدا افزود: شهدا زنده اند و نیازی به دعا و فاتحه ما ندارند بلکه این ما هستیم که نیازمند دعا و شفاعت شهدا هستیم و باید از این یادواره ها و مراسم ها برای آخرت خود روزی بگیریم.

عضو هیئت مدیره کانون سنگرسازان بی سنگر کشور نیز در این مراسم اظهار داشت: اگر دفاع مقدس را به سه دوره تقسیم کنیم، جهادگران سازندگی در هرسه مرحله نقش قابل تامل و بی بدیلی داشته و دوشادوش همرزمان خود در ارتش و سپاه و بسیج برای کشور و اسلام جانفشانی می کردند.

عباس دارائی نژاد عمده کار انجام شده در دوران جنگ تحمیلی را کارهای مهندسی عنوان کرد و افزود: 80 درصد کار جبهه ها کار مهندسی و فنی بود که قبل، حین و بعد از عملیات ها انجام می شد و این یعنی نقش نیروهای جهاد سازندگی کمتر از نیروهای عملیاتی جنگ نیست اما متاسفانه آنطور که باید به آن پرداخته نشده است.

این یادگار دوران دفاع مقدس با اشاره به معجزات مهندسی در سخنان شهید صیاد شیرازی ادامه داد: در عملیات خیبر، پل 14 کیلومتری که توسط شهید پورشریفی طراحی شده بود، از معجزات فنی و مهندسی دوران دفاع مقدس بود و نقش بسیار مهمی در موفقیت نیروهای عملیاتی داشته و نمود بارز مدیریت جهادی است که مقام معظم رهبری طی سالهای اخیر روی آن تاکید دارند.

این جهادگر عرصه دفاع و سازندگی در پایان گفت: در عملیات والفجر 8 که برای آزادسازی فاو طراحی و اجرا شد، بنده مسئول یکی از پلهایی بودم که توسط تیپ مهندسی جهاد برای عبور از اروند رود طراحی شده بود و دقیقاً در محلی بود که در طول جنگ به دلیل صعب العبور بودن، هیچ عملیاتی در آن منطقه از سوی دشمن اجرا نشده بود اما جهادگران سازندگی پروژه عبور از اروند را که یک عملیات غیرممکن بود، ممکن کردند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید