Iranian Agriculture News Agency

فتحی خبر داد:

تامین سرمایه در گردش مورد نیاز دامداریهای صنعتی و مرغداریها

تمام دامداریهای سنتی آذربایجان شرقی دامدارکارت دریافت می کنند

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از تامین سرمایه در گردش مورد نیاز دامداریهای صنعتی و مرغداریها خبر داد.

تامین سرمایه در گردش مورد نیاز دامداریهای صنعتی و مرغداریها

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه کارگروه بهبود تولیدات دامی با موضوع نهاده ها و بررسی مشکلات دامداریها و مرغداریهای استان  که با حضور تشکلها و اتحادیه های مربوطه برگزار شده بود ضمن تاکید بر لزوم برگزاری جلسات ماهانه دستگاه های متولی امور دام با تشکلهای تولیدکنندگان گفت: جنگی که بین روسیه و اکراین درگرفته است خواه ناخواه امنیت غذایی کشورهای جهان را تهدید نموده است در واقع 30 درصد غلات و 70 درصد روغن جهان در این دو کشور تولید می شود و حتی اتمام جنگ به پایان فوری تبعات آن منجر نخواهد شد چراکه اکنون فصل کشت است و  از دست دادن این موعد برای زیر کشت بردن اراضی سال آینده خود را نشان خواهد داد. این رویداد طبیعتاً برخی از تصمیمات اجرایی دولت را سرعت بخشید تا هم در این مقطع زمانی تدبیر درستی اتخاذ نموده باشد؛ از طرفی مجلس نیز دولت را موظف نموده است تا در سال 1401 آزادسازی نرخ ارز را با انجام تمهیداتی مانند افزایش قدرت خرید مردم، تامین سرمایه در گردش مورد نیاز تولیدکنندگان و واردکنندگان و انجام پیش بینی های لازم برای خریدهای تضمینی و ... عملیاتی کند.

وی اظهار داشت: مبلغ 10 میلیارد دلار بابت تامین نهادهای دامی سالجاری در نظر گرفته شده است و برای مابقی  ارز مورد نیاز، ارز نیمایی اختصاص خواهد یافت و با توجه به تمام شرایط پیش آمده از جمله خشکسالی و جنگ حادث شده و محدودیت ایجاد شده در منابع، دولت ملزم به انجام برخی اقدامات در حوزه ارز می باشد در این راستا طبیعتاً باید رضایت تولیدکنندگان جلب و بسترهای لازم فراهم شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به سخنان وزیر محترم جهادکشاورزی بیان کرد: تا زمانی که بسترها و شرایط لازم فراهم نگردد آزادسازی نرخ ارز صورت نخواهد گرفت و برای تامین سرمایه در گردش مدنظر فرایندهایی از گذشته در بانک کشاورزی و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی وجود داشته است و طی نشستهای مختلفی که با اتحادیه های مختلف از جمله اتحادیه دامپروری، اتحادیه دامداران و مرغداران گوشتی و تخمگذار صورت گرفته است در مورد اقدامات مورد نیاز بحث گردیده و تمهیدات لازم در حال انجام است تا با کمترین تبعات این امر اجرایی شود.

فتحی گفت: بانک کشاورزی و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مکلف شده اند سرمایه در گردش مورد نیازدامداری های صنعتی و سنتی و مرغداریها را در قالب خرید اعتباری تامین کنند.

وی در خصوص صدور دامدارکارت برای دامداریهای سنتی اظهار داشت: مرحله اول و دوم این کارتها فارغ از میزان مبلغ، صادر شده و از این به بعد شارژ خواهد شد و حوزه معاونت برنامه ریزی و معاونت بهبود تولیدات دامی باید تلاش نمایند تا تمام دامداریهای سنتی موفق به دریافت دامدارکارت شوند تا سرمایه در گردش مورد نیاز در اختیار ایشان باشد و خوشبختانه مبلغ مناسبی برای تامین سرمایه در گردش در نظر گرفته می شود در مورد تامین سرمایه در گردش دامداریهای صنعتی و مرغداریها نیز تفاهمی مابین بانک کشاورزی و صندوق حمایت از توسعه کشاورزی با پشتیبانی بانک مرکزی صورت گرفته است در این مورد نیز بحث خرید اعتباری مطرح است بدین معنا که خرید نهاده ها مدت دار است و در عرض دو ماه بعد از فروش محصول نهایی هزینه نهاده پرداخت می شود و نقل و انتقال پول مطرح نیست.

وی با اشاره به تاکید وزیر محترم جهادکشاورزی مبنی بر استفاده تشکل ها و اتحادیه ها از ارز نیمایی اظهار داشت: ثبت سفارشارت با ارز نیمایی به نسبت بازار آزاد صرفه خیلی بیشتری دارد و تشکلها و صندوق حمایت از امروز می توانند با ارزنیمایی نسبت به واردات نهاده اقدام کنند.

گفتنی است دراین نشست اعضای اتحادیه ها به اتفاق اجرای کارآمدسازی نظام پرداخت یارانه وآزادسازی نرخ ارز برای تامین نهاده های دامی را خواستار شدند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید