Iranian Agriculture News Agency

رخ افروز خبر داد:

میزان ضایعات برداشت و ریزش کمباین ها در مزارع گندم آذربایجان شرقی 4.32 درصد است

کشاورزان و گندمکاران ریزش بالای کمباین ها را گزارش کنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: میزان ضایعات برداشت و ریزش کمباین ها در مزارع گندم آذربایجان شرقی 4.32 درصد است .

میزان ضایعات برداشت و ریزش کمباین ها در مزارع گندم آذربایجان شرقی  4.32 درصد است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، علی رخ افروز در  جلسه ستاد برداشت غلات استان با بیان اینکه مسئولین مکانیزاسیون شهرستانها موظف هستند در تنظیم کمباینهای برداشت گندم دقت داشته باشند تا ریزش گندم به حداقل ممکن برسد به اهمیت معاینه فنی کمباین‌ها به منظور کاهش ضایعات برداشت اشاره نموده و گفت: کمباین‌داران ملزم به دریافت برچسب ‌معاینه فنی هستند و تامین سوخت کلیه کمباینهای فعال در برداشت غلات از مزارع کشاورزی استان منوط به معاینه فنی می باشد.

وی با تاکید بر اینکه کمباینها در هنگام برداشت باید کالیبره شوند، عنوان کرد: عمل کالیبره کردن کمباینها قبل از ورود به مزرعه توسط کارشناسان نظام مهندسی کشاورزی انجام می گیرد، ضمن اینکه در هنگام برداشت نیز بر عملکرد کمباین و میزان ریزش نظارت می شود و در صورت بالا بودن ریزش از حد استاندارد از استفاده از آن جلوگیری می شود.

 رخ افروز با بیان اینکه با اجرای معاینه فنی کمباین از ریزش بخش قابل توجهی از محصول در زمان برداشت جلوگیری می‌شود، اظهار کرد: بهره برداران از کمباین‌هایی که دارای گواهی معاینه فنی هستند برای برداشت محصول استفاده کنند چراکه توجه به نکات فنی در مرحله کاشت، داشت و برداشت و پس از برداشت می‌تواند در افزایش عملکرد محصول، کاهش ضایعات و رضایتمندی کشاورزان موثر باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه کمباین های کشور به طور  متوسط دارای 4.82 درصد ریزش هستند، اظهار کرد: طبق برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان هر سال یک درصد از میزان ریزش کمباین ها کاسته می شود به طوریکه ریزش از 7.6 درصد در سال 1397 به 4.32 درصد در سال 1400 رسیده است.

وی با بیان اینکه کشاورزان و گندمکاران می توانند در صورت ریزش بالاتر از استاندارد کمباین ها در موقع برداشت محصول، ضمن جلوگیری از ادامه کار کمباین ، موارد را به مدیریت های جهادکشاورزی شهرستان ها گزارش نمایند.

 رخ افروز با تاکید بر ضرورت کاهش میزان ضایعات و افزایش بهره وری در تولید محصولات کشاورزی گفت: در جهت ارتقای هر چه بیشتر میزان بهره وری تولید محصولات زراعی، آموزش کارشناسان معاینه فنی کمباینها، افزایش تعداد کارشناسان معاینه فنی جهت بازدید حین برداشت، آموزش کشاورزان و کمباین دارها ، الزام گواهی ضدعفونی کمباینهای مهاجر و نیز پیگیری تشکیل اتحادیه کمباین داران استان در دستور کار این معاونت قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید