Iranian Agriculture News Agency

صیادی در گفتگو با ایانا خبر داد:

تسطیح زمین های کشاورزی با به روزترین تکنولوژی ماهواره ای برای بهره وری بیشتر از منابع آب وخاک

تسطیح زمینهای کشاورزی با به روزترین تکنولوژی ماهواره ای برای بهره وری بیشتر از منابع آب وخاک با خرید یک دستگاه لولر ماهواره ای در اراضی کشاورزی شهرستان مرند امکان پذیر شد.

تسطیح زمین های کشاورزی با به روزترین تکنولوژی ماهواره ای برای بهره وری بیشتر از منابع آب وخاک

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب گفت: ناهمواری اراضی زراعی باعث کاهش قابل ملاحظه بازده محصول و توزیع غیریکنواخت آب در مزارع می‌شود. نقاط پست بیش از اندازه و نقاط مرتفع کمتر از اندازه آبیاری می‌شوند که هر دو برای محصول مضر است اگر فراتر رویم، حتی زمین‌های ناهموار از کودهای شیمیایی و کار ماشین‌آلات کشاورزی نیز به خوبی بهره‌مند نمی‌شوند.

 علی صیادی افزود: یک زمین با شیب‌بندی و تسطیح مناسب نه تنها موجب گسترش یکنواخت آب و در نتیجه بالابردن راندمان آبیاری می‌شود، بلکه دیگر فعالیتهای زراعی(کاشت، داشت، برداشت) را آسان می‌سازد مدیریت یک مزرعه تسطیح شده به مراتب آسان‌تر و مقرون به صرفه‌تر از مزرعه مشابهی با توپوگرافی طبیعی نامناسب است. علاوه بر این تسطیح، یک روش خوب حفاظتی برای خاکهای در حال فرسایش است.

وی گفت: در شهرستان مرند یکی از کشاورزان پیشرو و موفق یک دستگاه لولر ماهواره ای و برای اولین بار در سطح استان خریداری و ان شاء الله بتوانیم با این دستگاه اراضی را صاف و موجب افزایش بهره وری در کشاورزی شویم.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویزه مرند افزود: تسطیح زمین‌های کشاورزی در کشور، استان و شهرستان ما یک ضرورت و استفاده از تجهیزات تسطیح ماهواره ای، بهترین گزینه برای تسطیح اراضی است و مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مرند جهت حمایت از خرید این گونه ادوات از طریق خط اعتباری مکانیزاسیون تسهیلات بانکی  با کارمزد 15درصد و با اقساط 5 ساله در اختیار آنان قرار و متقاضیان شهرستان می توانند به واحد مکانیزاسیون مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مراجعه نمایند.

صیادی در ادامه  از مزایای تسطیح ماهواره ای به مواردی همچون کاهش مصرف آب، نهاده‌ها و امکان توزیع یکنواخت آنها در تمام سطوح مزرعه، افزایش کیفیت و راندمان محصول به دلیل توزیع یکسان آب و مواد غذایی، افزایش راندمان کار و عمر مفید ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، سرعت عمل برداشت محصول، کاهش تلفات ریزش محصول در زمان برداشت، کاهش مصرف سوخت، کاهش مصرف برق در آبیاری، افزایش سطح زیر کشت اراضی به دلیل حذف پشته ‌های اضافی و کانالهای آبیاری، کاهش هزینه عملیات کاشت، داشت و برداشت اشاره نموده وافزود: در حال حاضر دستگاه تسطیح ماهواره ای  برای تراکتورهای با هر مقدار توان، تولید و عرضه می‌شوند.

گفتنی است دستگاههای تسطیح ماهواره ای  به دلیل دقت و کارآئی مناسب و عدم نیاز دائم به کارشناسان خبره، سادگی، سرعت عمل بالا و کار در هر شرایطی، در سایر کشورهای جهان مورد توجه و استقبال زارعین قرار گرفته است وارد کردن این تکنولوژی به کشور و استفاده از آن در مزارع کوچک و بزرگ و جلب اعتماد کشاورزان می تواند نقش موثری در توسعه مکانیزاسیون و افزایش بهره وری و نیز رسیدن به کشاورزی پایدار ایفا نماید .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید