Iranian Agriculture News Agency

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران:

میزان نیاز امسال کشور به واردات گندم حداقل 50 درصد کاهش خواهد داشت

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: میزان نیاز امسال کشور به واردات گندم حداقل 50 درصد کاهش خواهد داشت.

میزان نیاز امسال کشور به واردات گندم حداقل 50 درصد کاهش خواهد داشت

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی،  عطاء الله هاشمی در گفتگوی زنده با رادیوی سراسری ایران در ارتباط با تغییر نرخ تضمینی خرید گندم اظهارداشت: گندم اساسی ترین و استراتژیک ترین محصول غذایی در تمام دنیا و کشور ماست. این محصول اهمیت ویژه ای در سبد غذایی و تامین امنیت غذایی جامعه دارد. بنابراین نیاز است توجه ویژه ای به این محصول از نظر کاشت، بهره وری، قیمت، بازاریابی، بازرگانی و سایر مسائل حاشیه ای آن شود.

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته با توجه به اینکه قیمت گندم بدون دخالت خود کشاورزان و تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصول و پشت درهای بسته در شورای اقتصاد در هیئت دولت تصویب می شد ادامه داد: لذا قیمت اعلامی گندم همواره مورد اعتراض کشاورزان بوده و ادعا می شد تولید گندم برای ایشان از نظر اقتصادی صرفه ای ندارد و تولید صورت گرفته صرفاً برای تامین امنیت غذایی و حفظ مصالح کشور و در راستای تامین منافع ملی است بر این مبنا سال گذشته مجلس شورای اسلامی و مجموعه حاکمیت، دولت و وزارت جهادکشاورزی و تشکل های بخش کشاورزی دست به دست هم داده و با تصویب قانونی در کسوت شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی خوشبختانه، خود کشاورزان در امر قیمتگذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی به ویژه در مورد محصول گندم دخیل شدند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور ادامه داد: با توجه به هزینه های تولید و سه مولفه دیگری که توسط شورا برای نرخ گذاری محصولات کشاورزی تایید شد ، قیمت گندم در سال 1401 با توجه به تمام جوانب از جمله قیمت تمام شده، هزینه های تبعی، قیمت های جهانی و افزایش سرسام آور هزینه های تولید در نهایت 11 هزار و پانصد تومان یعنی 10 هزار و پانصد تومان به عنوان قیمت پایه و هزار تومان هم به عنوان پاداش برای هر کیلو گرم گندم تعیین شد که خبر بسیار خوبی بود که مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد این هستیم که در مرحله داشت که در اکثر نقاط کشور این مرحله در حال سپری شدن است، و در مرحله برداشتی که از استانهای جنوبی آغاز شده است، کشاورزان با تلاش و شوق و مدیریت بهتری سعی در افزایش بهره وری و افزایش تولید دارند گفت: قیمت 11 هزار و پانصد تومان در شرایط فعلی خبر بسیار خوبی بود که مورد رضایت کشاورزان است و امید می رود هم از بابت میزان تولید و هم میزان خرید(سالانه بدلیل پایین بودن قیمت تفاوت فاحشی با هم دارند) شاهد افزایش بسیار خوبی باشیم.

 هاشمی در ارتباط با میزان مصرف گندم در کشور و پیش بینی میزان خرید و برداشت امسال بیان کرد: سالهاست که به دلیل عدم شفاف سازی و ابهام و تداخل در میزان تولید و خرید در حق تولید کنندگان و زحمت کشان بخش کشاورزی و کشاورزان ظلم می شود میزان تولید ما قطعاً برابر با همان میزانی که خرید می کنیم نیست و به مراتب بیشتر است اما عواملی مانند پایین بودن قیمت و رفتن به سوی نهاده های دامی و سایر مسائل مرتبط با واسطه ها باعث ایجاد این تفاوت فاحش می شده اند. امسال علیرغم کاهش میزان بارندگی ها و رضایت بخش نبودن آن به ویژه در مزارع دیم، به یقین می توان گفت هم میزان تولید و هم میزان خرید نسبت به سال گذشته افزایش خوبی داشته و میزان نیاز امسال کشور به واردات گندم حداقل 50 درصد کاهش خواهد داشت.

وی تاکید نمود: از آنجاییکه در بخش کشاورزی تمام سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی صورت می گیرد و یکسری متغییرهای در این ارتباط وجود دارد اما می توان گفت سود آنچنانی ای در بخش کشاورزی وجود ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید