Iranian Agriculture News Agency

اثنی عشری در گفتگوی اختصاصی با ایانا خبر داد:

کاهش 27.1 درصدی مصرف آب در سطح مزارع در حوضه دریاچه ارومیه

تغییر رویکرد از حفظ پهنه آبی تالاب به مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز دریاچه ارومیه

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از کاهش 27.1 درصدی مصرف آب در سطح مزارع پایلوت در حوضه دریاچه ارومیه خبر داد.

کاهش 27.1 درصدی مصرف آب در سطح مزارع در حوضه دریاچه ارومیه

سرکارخانم مهری اثنا عشری در حاشیه جلسه برنامه ریزی مشترک پایدارسازی وترویج دستاوردهای فازهای هفتگانه پروژه  همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق  مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار که با حضور  اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی برگزار شده بود در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اشاره به تغییر رویکرد از حفظ پهنه آبی تالاب به مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز دریاچه ارومیه عنوان کرد: طرح حفاظت از تالابهای ایران از سال 2005 میلادی شروع به کار و در فازهای مختلف، حمایت‌های گوناگون بین‌المللی را در کنار حمایت‌های دولت برای حفاظت از تالابها و ترویج رویکرد جدیدی تحت عنوان مدیریت زیست‌بومی به‌منظور مدیریت تالاب‌های کشور، دریافت کرده است.

وی، افزود: در فاز اول، صندوق اعتبارات جهانی محیط‌زیست حامی اصلی پروژه بود و این همکاری از طریق UNDP (برنامه توسعه ملل متحد) شکل گرفت. در این فاز موفق شدیم با بهره‌گیری از کمک بین‌المللی و حمایتهای غیر نقدی دولت ایران، رویکرد زیست بومی را در 3 تالاب شادگان، ارومیه و پریشان به‌صورت پایلوت اجرا کنیم.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، تصریح کرد: در  برنامه‌های مدیریت زیست‌بومی تالاب هابرای هرکدام از اهداف راهبردی، یک مجموعه اقدام اولویت‌دار تعریف‌شده است که مسؤولیت اجرای آنها تنها با سازمان حفاظت محیط‌زیست نیست. چرا که این سازمان، یک‌نهاد نظارتی است و دستگاه‌های اجرایی هستند که مسئولیت اجرای اغلب آن اقدامات ازجمله تأمین و تخصیص حقابه تالاب‌ها (وزارت نیرو)، افزایش بهره‌وری آب در سطح مزارع (وزارت جهادکشاورزی) و مسائل مرتبط با معیشت جوامع محلی و گردشگری (وزارت گردشگری و میراث فرهنگی) را بر عهده‌ دارند.

اثنا عشری در ادامه با اشاره به تجارب این طرح برای احیای دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: در دهه 80 خورشیدی، دریاچه ارومیه با شرایط بحرانی مواجه شد و به دلیل بهره‌مندی از تجربه 7-8 سال حضور یک پروژه بین‌المللی مانند طرح حفاظت از تالابهای ایران در سازمان حفاظت محیط‌زیست، مذاکراتی با دولت ژاپن صورت گرفت و این دولت برای مشارکت در احیاء این دریاچه اعلام آمادگی کرد.

وی با بیان اینکه این همکاری از سال 2014 میلادی شکل گرفت و تا کنون ادامه پیداکرده است، گفت: مبلغ این مشارکت از سوی دولت ژاپن سالانه یک ‌میلیون دلار بود که به مدت 7 سال پیاپی پرداخت ‌شده است. در پایان 7 سال بنا به دستاوردهای مثبت و تجارب خوبی که در حوضه دریاچه ارومیه حاصل شد، زمینه توافق برای امضاء  یک سند همکاری مشترک 3 ساله دیگر با دولت ژاپن فراهم شد که مسئولیت اجرای آن  مجدداً به طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در سازمان حفاظت محیط‌زیست سپرده شد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران تصریح کرد: در این سند 3 ساله، علاوه بر این که به دنبال پایدارسازی تجارب 7 سال گذشته در حوضه دریاچه ارومیه هستیم، دو تالاب بختگان و شادگان را نیز به پایلوت های خود افزودیم تا بتوانیم تجارب حاصل از پروژه دریاچه ارومیه را در آن دو تالاب هم تعمیم دهیم .

اثنا عشری، تغییر نگاه و رویکرد بخشهای اجرایی و بهره برداران در راستای مدیریت پایدار آب‌وخاک در سطح حوضه آبخیزدریاچه ارومیه را یکی از اهداف اصلی این پروژه توصیف کرد و گفت: با توجه به اینکه در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه، بخش کشاورزی بیشترین مصرف آب را داشت، تمرکزمان را بر این بخش قراردادیم. بنابراین با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و ادارات کل حفاظت محیط‌زیست در 183 روستا از مجموع 250 روستای واقع در حوزه اکولوژیک دریاچه، تکنیک‌های کشاورزی پایدار را با جوامع محلی تمرین و پیاده کردیم. بر اساس نتایج مطالعات تیم پایش ، به‌طور متوسط 27.1 درصد کاهش مصرف آب در سطح مزارع اتفاق افتاد.

وی، متذکر شد: همچنین برای کاهش وابستگی معیشت خانوارها به منابع آبی منطقه، معیشت‌های جایگزین را با تمرکز بر بانوان روستایی ترویج دادیم و این اتفاق در 34 روستای پایلوت انجام شد. بیش از 800 نفر از بانوان روستایی در تخصص‌های مختلف آموزش دیدند و به فعالیت مشغول شدند.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، دستاورد اصلی این طرح در سالهای گذشته را، تغییر نگاه و رویکرد در حوزه حفاظت از تالاب‌ها برشمرد و تصریح کرد: خوشبختانه از این نگاه که فقط باید پهنه آبی تالاب حفظ شود به سمت رویکرد مدیریت یکپارچه در سطح حوضه حرکت کردیم چرا که هر گونه فعالیت توسعه ای و بهره برداری که در بالادست حوضه اتفاق می‌افتد در وضعیت و شرایط کل حوضه و  تالاب مؤثر است.

اثنا عشری در پایان تأکید کرد: البته تحقق کامل این رویکرد زمان‌بر است و نمی‌توان توقع داشت که نگاه بخشی در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف در کوتاه‌مدت به‌طور 100 درصد تغییر کند اما نشانه‌های خوبی از این تغییر نگاه را شاهد هستیم. به همین منظور ضروری است که تجارب حاصل از اجرای این پروژه به صورت پایلوت به نحو مطلوب منتشر شده و با اثرگذاری در سیاست های بخشی، در کل حوضه آبخیر دریاچه ارومیه و نیز سایر حوضه های تالابی کشور به کار گرفته شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید