Iranian Agriculture News Agency

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفتگو با ایانا:

حدود یک میلیون تن محصول در کشور از برداشت سال گذشته، دست گندم کاران باقی مانده است

رییس بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: حدود یک میلیون تن گندم در کشور از برداشت و اندوخته سال گذشته کشاورزان باقی مانده است چون قیمت گندم منافع کشاورز را تامین نمی کرد براین اساس با واقعی سازی قیمت، رغبت برای فروش این محصول افزایش چشمگیری دارد.

حدود یک میلیون تن محصول در کشور از برداشت سال گذشته، دست گندم کاران باقی مانده است

عطاالله هاشمی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب گفت: سالهای گذشته تا سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ قیمت گذاری محصولات کشاورزی به خصوص گندم توسط شورای اقتصاد انجام می‌شد و این قیمت گذاری هیچ وقت مورد قبول کشاورزان نبود.

وی افزود: به خاطر اینکه کشاورزان نماینده‌ای در قیمت‌گذاری گندم نداشتند، هزینه‌ها برآورد نمی شد و منافع کشاورزان مورد توجه نبود بر این اساس همیشه گلایه وجود داشت و این باعث می‌شد که توجه چندانی به افزایش محصول و افزایش بهره‌وری از طرف کشاورزان نشود.

وی خاطرنشان کرد: از سال گذشته در خصوص قیمت گذاری محصولات کشاورزی به خصوص محصولات راهبردی با در نظر گرفتن هزینه‌های واقعی، سود کشاورزان، قیمت بازارهای جهانی قدمهای بسیار خوبی برداشته شد و واقعی سازی قیمت گندم نیز با این هدف بوده است. 

هاشمی با اشاره به اینکه تعیین قیمت هر کیلوگرم به نرخ ۱۱هزار و۵۰۰ تومان موجب خوشحالی کشاورزان شد، اظهار امیدواری کرد امسال با واقعی شدن قیمت گندم و سایر محصولات راهبردی جهش تولید و بهره‌وری به ثمر بنشیند، البته در چند روز گذشته که فصل خرید گندم آغاز شده این موضوع تاثیر خود را به عینه نشان داده است.

وی خاطر نشان کرد: گندم هایی که در دست کشاورزان بود و به خاطر پایین بودن قیمت نمی فروختند در بیشتر استانهایی که حتی اوایل مرحله فصل داشت محصولشان بود فروش آنها را آغاز کردند و در برخی از این استانها مثل آذربایجان شرقی 1200 تن گندم سال گذشته کشاورزان خریداری شد.

هاشمی اضافه کرد: براساس برآورد انجام شده در حدود یک میلیون تن گندم در کشور داریم که در سال گذشته برداشت شده ولی به خاطر پایین بودن قیمت گندم انبار شده و اکنون کشاورزان با اجرای این مشوق در حال عرضه آن هستند.

وی اضافه کرد: این موضوع نشان می دهد که اگر قیمت محصولات کشاورزی واقعی شود و کشاورزان نسبت به سود آن مطمئن باشند، در تولید و افزایش بهره وری تلاش می کنند و کشاورز داوطلبانه به فروش گندم در سیستم دولتی راغب خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید