Iranian Agriculture News Agency

بایبوردی تاکید کرد:

تولید حداقل ۴ برابر نیاز داخل با صنعت کشاورزی دانش بنیان دست یافتنی است

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت صنعت دانش بنیان با رویکرد صادرات به کشورهای مختلف، گفت: صنعت کشاورزی دانش بنیان با تولید حداقل چهار برابر نیاز داخل کشور، جزو امور دست یافتنی است که در گام دوم انقلاب اسلامی محقق خواهد شد.

تولید حداقل ۴ برابر نیاز داخل با صنعت کشاورزی دانش بنیان دست یافتنی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، احمد بایبوردی در خصوص اهمیت صنعت دانش بنیان، اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان، راه میان بر برای تحقق اقتصاد مقاومتی بوده و این موضوع طی سال‌های اخیر در سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب، بارها تکرار شده که نشان دهنده اهمیت آن است.

وی افزود: راه اصلی رشد شرکتهای دانش بنیان و تبدیل شدن آنها از شرکتهای کوچک و متوسط به شرکتهای بزرگ، فقط ایجاد بازار و خرید از آنها است تا این شرکتهای کوچک مقیاس بتوانند کسب و کار خود را گسترش بدهند و توان رقابت با شرکتهای بزرگ جهانی را پیدا کنند.

وی در خصوص ورود دانش بنیان به حوزه کشاورزی نیز بیان کرد: اقتصاد دانش بنیان در بخش کشاورزی را می‌توان حاصل گذر از اقتصاد مبتنی برمنابع (اقتصاد سنتی) به اقتصاد مبتنی بر کارآمدی و کارایی دانست. اقتصاد دانش بنیان به عنوان آخرین مرحله توسعه در بازسازی اقتصاد جهانی شناخته شده و جهان توسعه یافته از اقتصاد کشاورزی (عصر پیش از تولید صنعتی، عمدتا بخش کشاورزی) به اقتصاد صنعتی (با عصر صنعتی، عمدتا بخش تولید) سپس اقتصاد پساصنعتی و تولید انبوه (اواسط دهه ۱۹۰۰، عمدتا بخش خدمات)  و در نهایت به اقتصاد دانش بنیان (اواخر دهه ۱۹۰۰–۲۰۰۰، عمدتا بخش فناوری و سرمایه انسانی) برسد.

 بایبوردی با گذری به وضعیت کشور در حوزه دانش بنیان نیز اظهار کرد: طی چند سال گذشته، شرایط برای رشد برخی شرکتهای تولید کننده دارو به خصوص داروهای نوترکیب فراهم شده و بسیاری از داروهای وارداتی با کیفیت خوب و قیمت کمتر در داخل کشور تولید شده‌اند و حتی توانستیم در این حوزه تبدیل به صادر کننده شویم که تنها دلیل آن، اعتماد بخش دولتی به تولید کننده داخلی و ایجاد بازار برای آن بوده است.

وی تاکید کرد: نظام اقتصاد سنتی کشور در کشاورزی، باید تغییر یابد چرا که اقتصاد دانش بنیان با بخشی نگری و نگاه جزیره‌ای قابل تحقق نیست. نمی‌توان مدعی توسعه صنعت ماشین سازی دانش بنیان داخلی شد ولی قواعد گمرکی را کماکان حامی واردات ماشین آلات تعیین کرد و یا مدعی حمایت از تولید داخل شد و بانک‌های کشور همچنان مشغول فعالیت‌های سوداگرایانه باشند.

وی با بیان این‌که نمی‌توان مدعی خرید محصولات کشاورزی از تولیدات داخلی بود ولی شاهد افول برندهای تولید داخلی در اثر واردات بی رویه شد، خاطرنشان کرد: باید نگاهی کلان در بخشهای مختلف کشور حاکم باشد و تمامی این بخشها را در جهت رسیدن به این سیاست همراستا کنیم تا شاهد رسوخ دانش در بخش‌های مختلف اقتصاد و صنعت کشور باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در خصوص تاثیر دانش بنیان در اشتغال آفرینی بخش کشاورزی نیز افزود: اشتغال آفرینی و دانش بنیان، دو اصل بنیادی تولید ملی هستند. بررسی آمارهای اشتغال کشور نشان دهنده این است که بخش عمده‌ مشکل کشور در زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده و هر چه مقاطع تحصیلی بالاتر می‌رود، نرخ عدم اشتغال و نرخ مهاجرت هم بیشتر می‌شود به خصوص که در کشورهای پیشرفته تقاضای خوبی برای نیروی انسانی تحصیل‌کرده و جوان وجود دارد.

وی تاکید کرد: امیدواریم در سال ۱۴۰۱ با حرکت به سمت کشاورزی علمی، با نفوذ فناوری و انتقال دانش به بخش کشاورزی از طریق ترویج به روشهای نوین به سطح مطلوب و تحول آفرین در عرصه اشتغال آفرینی کشاورزی برسیم تا در سایه آن با رشد تولید داخل، ضمن تامین خودکفایی و پایداری، امنیت غذایی کشور ارتقا یابد و با حرکت به سمت کشاورزی تجاری ضمن افزایش درآمد کشاورزان، زمینه حضور بیشتر محصولات استراتژیک کشاورزی ایران در بازارهای جهانی فراهم شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص راهکارهایی برای نفوذ و بکارگیری هر چه بیشتر دانش بنیان در بخش کشاورزی و انتقال کشاورزی از شکل سنتی به مدرن، اظهار کرد: در کنار پارکهای علم و فناوری، کارخانه‌های نوآوری تخصصی در کشور ما در حال‌ توسعه بوده و این رقابت، زمینه‌ساز رونق زیست‌بوم نوآوری و فناوری بوده و لازم است تا کارخانه‌ها به سمت نوآوری‌ تخصصی در زمینه کشاورزی نوین بروند.

بایبوردی افزود: کارخانه نوآور، زایشگاه شرکتهای دانش‌بنیان و خلاق بوده و بر بستر این زیرساخت، ایده‌های نوآورانه و خلاق، شکوفا شده و پس از رشد و توانمندی به بدنه اقتصاد و اشتغال استان و کشور ملحق می‌شوند.

وی در خاتمه در خصوص وظیفه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان در تحقق اهداف رسیدن به کشاورزی دانش بنیان و شعار سال ۱۴۰۱، تشریح کرد: ایجاد شبکه تجمیع نیازمندی‌های فناورانه صنعت کشاورزی و صنایع مرتبط در مرکز رشد کشاورزی براساس اولویت‌های استانی، راه اندازی شبکه ارائه خدمات به شرکتهای دانش بنیان کشاورزی و صنایع مرتبط در شهرستانهای استان(زمین، کارگاه ، اعتبارات و ...)، ایجاد تالار گفتگو فناورانه کشاورزی مستقر در سازمان جهادکشاورزی، ایجاد فرایند عملیاتی با ارائه برنامه در صندوق توسعه کشاورزی استانی جهت حمایت از شرکتهای که در شرف دانش بنیان هستند، مشاوره در راه اندازی اتاقهای رشد مستقر در شهرستانهای استان، آموزش همکاران سازمانی و بهره برداران پیشرو در نحوه جذب و ارائه خدمات به واحدهای فناورانه به خصوص شرکتهای حمایتی و خدماتی و راه اندازی واحد ارزیابی و تشخیص شرکتهای دانش بنیان در کشاورزی برای اولین بار در شمالغرب کشور از جمله وظایفی است که مرکز تحقیقات کشاورزی استان در راستای تحقق آن‌ها کوشش می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید