Iranian Agriculture News Agency

باقریان در گفتگوی اختصاصی با ایانا خبر داد:

روند صعودی مصرف کود در آذربایجان شرقی با کاهش ۴۵ درصدی قیمت آن از ابتدای سال جاری

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان آذربایجان شرقی از روند صعودی مصرف کود در آذربایجان شرقی با کاهش ۴۵ درصدی قیمت آن از ابتدای سالجاری خبر داد.

روند صعودی مصرف کود در آذربایجان شرقی با کاهش ۴۵ درصدی قیمت آن از ابتدای سال جاری

جمشید باقریان در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی ضمن بیان این مطلب افزود: با اجرای این مصوبه، از تاریخ یک فروردین ماه سالجاری آمار فروش روزانه نشان می‌دهد که مصرف این کودها نسبت به دوسال اخیر روند صعودی داشته است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف کود فسفات و پتاسه در سالجاری به مصرف استاندارد در جهان و میزان پیشنهادی موسسه تحقیقات خاک و آب نزدیک‌تر شود، افزود: ما در یک دهه اخیر در مصرف کودهای شیمیایی نسبت به میانگین جهانی و پیشنهاد موسسه آب‌ و خاک دچار کم ‌مصرفی شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای سال ۹۹ و با تغییر نرخ ارز مصرف کودهای پتاسه وفسفاته کاهش یافت، تصریح کرد: مصرف کودهای شیمیایی به جهت کمی و کیفی تأثیر فوق‌العاده‌ای بر محصولات کشاورزی دارد و با افزایش مصرف و رسیدن به مصرف بهینه، افزایش کمیت و کیفیت تولید محصولات کشاورزی را شاهد خواهیم بود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان با اشاره به اینکه در چند سال اخیر کمبود تولید در محصول گندم به ‌وضوح قابل ‌مشاهده بود، یادآور شد: کشاورزان نتوانستند به دلیل گرانی از این نهاده‌های اثرگذار استفاده کنند که در نهایت شاهد کاهش تولید بوده‌ایم.

به گفته وی، در سالجاری به دلیل استفاده از این کودها سال پرمحصولی را از نظر کمی و کیفی در محصولات کشاورزی شاهد خواهیم بود.

 باقریان با اشاره به این‌ که کودهای پتاسه و فسفاته در مقابل تنش‌های محیطی مانند سرما و گرما، توان گیاهان را افزایش می‌دهند، گفت: با مصرف این کودها شاهد تولید محصولات سالم خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود 141 کارگزار کشاورزی در استان، افزود: با صدور حواله‌های الکترونیکی که توسط مراکز خدمات جهادکشاورزی انجام و در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود، آنها می‌توانند با قیمتهای اعلامی کودها را تهیه کنند.

وی با اشاره به استقبال کشاورزان از این محصولات، یادآور شد: در حال حاضر ذخایر استراتژی کودهای شیمیایی بیش از 95 هزارتن است که جهت مصرف در کشت های بهاره در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

به گفته وی مشکلی در تأمین و تدارک کودهای پتاسه و فسفاته وجود ندارد.

 باقریان در پایان از کشاورزان خواست تا نهاده‌های مورد نظر خود از جمله انواع کودهای شیمیایی را از شبکه‌های رسمی تهیه کنند تا شاهد اثربخشی مصرف کودهای کشاورزی در محصولات خود باشند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید