Iranian Agriculture News Agency

باقریان در گفتگوی اختصاصی با ایانا خبر داد:

وضعیت ذخائر کودهای شیمیایی در استان آذربایجان شرقی در آستانه کشت بهاره 1401

تامین صد درصدی برنامه مصوب کودهای یارانه ای در سال ۱۴۰۰

مدیرشرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: در سالجاری تاکنون بیش از 89 هزار تن انواع کودهای یارانه ای تامین و تدارک شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 6 درصد رشد داشته است.

وضعیت ذخائر کودهای شیمیایی در استان آذربایجان شرقی در آستانه کشت بهاره 1401

 جمشید باقریان در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب گفت: در سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 4 هزار تن کودهای یارانه ای بیشتر در اختیار کشاورزان قرار گرفته و این در شرایطی است که با چالشهای متعددی به ویژه همه گیری کرونا و همچنین فشارهای تحریمی و بودجه ای رو به رو بوده ایم.

وی تاکید کرد: در مقایسه با سال قبل میزان ذخایر کودهای شیمیایی نیز بیش از 10 درصد رشد داشته است و توانسته ایم برنامه های ابلاغی را به طور کامل اجرائی کنیم.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان در خصوص وضعیت مصرف کودهای کشاورزی در ایران و استان گفت: میزان مصرف کودهای شیمیایی ازته، فسفاته و پتاسه طی سالهای اخیر به استناد آمار و ارقام موثق، هیچگاه دچار پٌرمصرفی نبوده و مقادیر مصرف شده همواره کمتر از میزان توصیه شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک و آب بوده است.

وی در رابطه با کیفیت کودهای شیمیایی تدارک دیده شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، اظهار داشت: فرایند تأمین، توزیع و مصرف کودهای تدارک دیده شده توسط شرکت در چارچوب «سامانه کنترل کیفی» با نظارت کامل صورت گرفته و به همین خاطر با اطمینان زیاد از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار است؛ بدین ترتیب با اجرای این سامانه، چنانچه یک محصول کودی دارای کیفیت نامناسب باشد، به طور سیستماتیک شناسایی و در همان ابتدای امر از چرخه توزیع خارج خواهد شد.

 باقریان تصریح کرد: در سالجاری، 100 هزارتن خاک فسفات برای تولید کودهای فسفاته در چارچوب طرح خودکفایی کودهای کشاورزی، وارد کشور شده است که توسط تولیدکنندگان داخلی به کودهای فسفاته تبدیل و از طریق شبکه بزرگ کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی اقدامات انجام شده طی دو سال اخیر در تولید و خودکفایی کودهای فسفاته و پتاسه را کم سابقه و بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: با برنامه ریزیها و اقدامات به عمل آمده در چارچوب این طرح، هم اکنون در مجموع کمتر از 15 درصد از کل کودهای شیمیایی تدارک شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از محل واردات تامین شده است، با تداوم اقدامات در چارچوب برنامه ریزیهای به عمل آمده در این طرح، کشور در سه سال آینده به طور کامل در زمینه تولید کودهای فسفاته و پتاسه خودکفا خواهد شد، همچنین ورود کودهای غیر شیمیایی از جمله کودهای آلی فسفاته و فسفات میکروبی به سبد کودهای یارانه ای را از جمله اقدامات بی سابقه ابلاغی وزارت جهادکشاورزی طی سالجاری ارزیابی کرد که توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به انجام رسیده است.

 باقریان وضعیت ذخایر کودهای شیمیایی استان آذربایجان شرقی را در آستانه کشت بهاره بسیار مناسب ارزیابی و اعلام کرد: هم اکنون مقدار9682 تن انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه به صورت ذخیره استراتژیک در انبار سازمانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان موجود است که این حجم و تنوع کودهای کشاورزی، ذخیره بسیار قابل قبول و مطمئنی را برای آغاز کشت بهاره 1401 نوید می دهد.

 

 

حجم ویدیو: 42.36M | مدت زمان ویدیو: 00:04:46
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید