Iranian Agriculture News Agency

تشکیل کمیته تخصصی شیلات در راستای توسعه آبزی پروری در استان آذربایجان شرقی

در راستای پیشبرد اهداف شیلاتی و سرعت بخشی در حوزه امورات آبزی پروری و آبزی مصرفی و حفظ روحیه تلاشگرانه در استان آذربایجان شرقی ، کمیته تخصصی شیلات تشکیل شد .

تشکیل کمیته تخصصی شیلات در راستای توسعه آبزی پروری در استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اولین جلسه این کمیته درخصوص پتانسلیهای آبزی پروری شهرستان خداآفرین و لزوم نگرش و اقدامی نو در این خصوص ، توسط مدیریت شیلات برگزار شد .

معاون شیلات آذربایجان شرقی در این کمیته که با حضور  محمدیان مسئول شیلات شهرستان خداآفرین و سایر مسئولین بخشهای شیلات در استان برگزار شده بود  با اعلام پتانسیلهای موجود این شهرستان  اعلام کرد: شهرستان خداآفرین  قابلیت ایجاد تحول در عرصه های مختلف تولید، صنعت، کشاورزی و از جمله فعالیت در زمینه شیلات و گردشگری را دارد و باید با برنامه ریزی صحیح و طرح کارشناسی از توان این شهرستان در همه زمینه ها بهره مند شویم.

 فیروز طلوع حیات با اشاره به آب مناسب سد خداآفرین برای تولید و پرورش انواع ماهیان پرورشی و نیز همجواری با کشورهای همسایه مرزی، اظهار کرد: با تشکیل کمیته های تخصصی شیلات، مسئولان پشتیبان آنان در این امر بوده و در صورت وجود موانع احتمالی مسئولین مربوطه در رفع این موانع تلاش خواهند کرد .

 طلوع حیات با اشاره ضمنی به فرایند صدور مجوزهای آبزی پروری و پرورش در قفس و همچنین آیین نامه های ایجاد صیدگاههای تفریحی و مراکز گردشگری گفت: این مدیریت درصدد است درخصوص  ایجاد محلهای صید تفریحی در شهرستان خداآفرین در نقاط شناسایی شده بصورت پروژه برنامه سال 1401 و برنامه پنج ساله اقدام کند.

وی  مسئولان شیلات را موظف به بررسیهای لازم  از سازمان آب مبنی بر عدم پرداخت حق آبه سد با توجه به عدم تخصیص و برداشت آب نموده و خاطرنشان کرد: با توجه به امکان تولید ماهی در ایستگاههای پمپاژ کانال آب سد خداآفرین و داخل خود کانال، ایجاد پاسگاه حفاظت آبی ایستگاه خداآفرین جزو اولویتهای شیلاتی بوده و بایستی مسئولان شیلات شهرستان جهت صدور مجوزهای شیلاتی از طریق منطقه آزاد ارس اقدام نمایند.

 وی در خصوص  لزوم تشکیل تعاونی صید و صیادی درمنطقه خداآفرین تاکید نموده وگفت: با تشکیل تعاونی پرورش دهندگان ماهی و تولید کنندگان و سرمایه گذاران در بخش شیلات این شهرستان در آینده نزدیک به یکی از قطبهای تولید و پرورش انواع ماهیان پرورشی تبدیل شده و الگوی مناسبی برای توسعه آبزی پروری در سایر نقاط مشابه استان و کشور معرفی گردد.

وی تولید ماهیان خاویاری را برترین ظرفیت سرمایه گذاری در منطقه عنوان کرد و آن را از اهم برنامه ها و سیاستهای این مدیریت در جهت توسعه این امر در منطقه دانست و اشاره کرد:  با توجه به اینکه سرمایه گذاران و جوانان جویای کار می توانند علاوه بر اشتغال و درآمدزایی مناسب، زمینه صادراتی و ارزآوری بسیار خوبی در منطقه ایجاد نمایند نحوه سرمایه گذاری در حاشیه سد خداآفرین برای پرورش ماهیان خاویاری در جلسه آتی کمیته که اردیبهشت ماه سال 1401 برگزار خواهد شد از طریق محیط زیست و آب منطقه ای پیگیری شده و به عموم اطلاع رسانی خواهد شد .

مسئول شیلات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان خدا آفرین  نیز ضمن اعلام  مواردی در خصوص بهره برداری از مزرعه خوشه صبا و مشکلات صدور مجوزها و صید از مخزن سد خداآفرین گفت: عدم هماهنگیهای لازم بین امور آب و محیط زیست برای مجوز آبزی پروری در سد، مشکلاتی را در این حوزه به وجود آورده است.

 محمدیان ضمن اعلام اقدام 11 نفر برای دریافت مجوزهای آبزی پروری در شهرستان  افزود: فرایند روند رهاسازی بچه ماهی در سال 1399 تعداد 250 هزار قطعه بچه ماهی و در سال 1400 تعداد 450  هزار قطعه بچه ماهی از انواع آمور، فیتوفاگ وکپور معمولی بوده است و صید از سد خداآفرین  از مهرماه امسال شروع شده و تا اسفندماه ادامه خواهد داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید