Iranian Agriculture News Agency

فتحی:

توزیع 30 درصد میوه شب عید از طریق سامانه بازرگام

ایجاد ثبات در بازار محصولات اساسی آذربایجان شرقی با شبکه توزیع هوشمند

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از توزیع 30 درصد میوه شب عید از طریق سامانه بازرگام خبر داد.

توزیع 30 درصد میوه شب عید  از طریق سامانه بازرگام

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در گفتگوی ویژه خبری شبکه سهند در ارتباط با ارزیابی میزان موفقیت سامانه بازرگام در تامین اقلام و کالاهای ضروری در استان ، با بیان اینکه ارزیابی این سامانه قطعاً در گرو وقوف به هدف راه اندازی آن است گفت: هدف سامانه این بود که محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی بدون واسطه در اختیار مصرف کننده قرار گیرد. سامانه دارای کارگزاری است که محصولات موسوم به کالاهای اساسی در جامعه را تهیه کرده و در بستر اینترنت از طریق سامانه در اختیار خریداران و مصرف کنندگان قرار می دهد در ابتدای راه اندازی، تعداد اقلامی مشمول این سامانه به سه یا چهار قلم کالا محدود می شد که شامل مرغ منجمد، تخم مرغ و روغن نباتی بود که در ادامه این تعداد افزایش یافت و اقلامی مانند میوه و سیب زمینی، برنج ایرانی و وارداتی نیز بدان افزوده شد با توجه به اینکه اقلام مذکور با قیمت مصوب عرضه شده و در کمترین زمان ممکن به دست خریدار می رسد، به نظر می رسد بازخورد عمومی این سامانه هم در زمینه تأمین و هم تعدیل قیمت کالاها مثبت تلقی گردد. برای مثال در مورد جهش قیمت چند هفته پیش سیب زمینی، عرضه این محصول به قیمت 8 هزار تومان در سامانه بازرگام تاثیر خود را در کف بازار نیز نشان داد البته قطعاً باید نواقص و مشکلات موجود رفع شده و میزان اقلام مشمول این طرح افزایش یابد تا آسایش و رفاه مردم بواسطه این امر ایجاد گردد.

وی افزود: کالایی که بیشترین عرضه را در سامانه بازرگام دارد محصول برنج است که در دو رقم برنج ایرانی و برنج وارداتی با قیمت مناسب عرضه می گردد، همینطور روغن مایع و مرغ منجمد، سیب زمینی، سیب و پرتقال کالاهایی هستند که به صورت روزانه عرضه می گردند باید توجه نمود که کارگزار تأمین کالا و در واقع سرمایه گذار این سامانه، گهگاه نقدینگی لازم برای تأمین و عرضه تمام کالاها در بستر سامانه بازرگام را ندارد لذا در هماهنگی با استانداری تلاش می شود سرمایه گذاران دیگری تحت عنوان کارگزار و نیز پلتفرمهای دیگری نیز به این طرح اضافه گردد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با نقش سامانه بازرگام در تنظیم بازار بیان داشت: در امر تنظیم بازار و تنظیم قیمت ها علاوه بر بحث نظارت و بازرسی، ایجاد فراوانی و عرضه بیشتر کالا نیز موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و بواسطه این سامانه تلاش می شود با عرضه بیشتر و مناسب کالا تعدیل بازار اتفاق بیفتد و از آنجاییکه محصولات کشاورزی، محصولات فسادپذیری می باشند عرضه کالا با قیمت مناسبتر در این قالب قطعاً تاثیر خود را بر کف بازار نشان خواهد داد.

وی در ارتباط با تامین میوه شب عید گفت: طرحی که دولت تحت عنوان تامین میوه شب عید پیش می برد، شامل دو قلم کالای سیب و پرتقال می باشد که از گذشته پرمصرف ترین میوه های شب عید می باشد خوشبختانه براساس تجارب سالهای گذشته که میزان تناژ محصول و میزان مصرف استان به طور تقریبی مشخص می باشد، مقدار مورد نیاز هر دو قلم کالا تأمین شده است.با توجه به اینکه استان آذربایجان شرقی یکی از قطب های تولید سیب کشور می باشد بنابراین محصول سیب از داخل خود استان تامین شده و در سردخانه ها تحت کلید سازمان تعاون روستایی و اتحادیه مربوطه می باشد. محصول پرتقال نیز به صورت مترکز از استانهای شمالی تامین شده و حمل آن به استان صورت گرفته و در سردخانه های استان موجود می باشد و حمل پرتقال به استان به اتمام رسیده است. اما این به معنای تامین تمام سیب و پرتقال مورد نیاز مصرف کنندگان نیست و اصناف و واحدهای صنفی استان نیز تمام تلاشهای خود را در راستای تامین میوه شب عید به کار می برند لذا نگرانی از لحاظ تامین میوه مورد نیاز وجود ندارد و در صورت بروز هر گونه خلل احتمالی نیز از طریق تامین میوه مورد نیاز  و ورود به بازار اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: تصمیم بر این است که 30 درصد این اقلام در بستر سامانه بازرگام عرضه گردد که در صورت وجود کشش قابل افزایش نیز خواهد بود.

 فتحی در ارتباط با عملکرد سازمان جهادکشاورزی پس از اجرای قانون انتزاع گفت: اجرای این قانون به عنوان توفیقی برای دولت سیزدهم محسوب می گردد که تامین، توزیع و نظارت بر کالاهای اساسی را به یک دستگاه محول نمود که علاوه بر مشخص نمودن دستگاه پاسخگو، پاسخگویی در مورد مشکلات موجود را نیز شفاف تر و دقیق تر خواهد کرد از این رو در مورد کالاهای اساسی کشاورزی، سازمان جهادکشاورزی دارای مسئولیت بوده و پاسخگو می باشد. برای مثال بعد از اجرای این قانون (بدون لحاظ مالیات بر ارزش افزوده) در مورد قیمت تخم مرغ، تثبیت قیمت اتفاق افتاد. البته اقدامات نظارتی که سازمان جهادکشاورزی انجام می دهد جدا از اقدامات سازمان صمت نیست و همکارانی که در این زمینه خدمت می نماید از سوی سازمان صمت معرفی شده اند که به همراه نیروهای معرفی شده از بسیج اصناف آموزش های لازم را دریافت کرده و به صورت میدانی وارد عرصه نظارت گشته اند، البته در روزهای منتهی به شب عید براساس توافق صورت گرفته با استانداری و رئیس سازمان صمت استان، تمام دستگاه ها(حتی دستگاه هایی غیردرگیر به عنوان پشتیبان) با همکاری یکدیگر وارد بازار شده و به نظارت و بازرسی خواهند پرداخت.

وی با اشاره به دستور صادر شده در ستاد تظیم بازار و عدم سنخیت میزان تخلف با مجازات که به بازدارندگی منجر نمی شود، بیان نمود: مقرر گردیده است که در صورت ارتکاب تخلف دو یا چندباره­ یک واحد صنفی پروانه کسب این واحد لغو شود همینطور اخیراً سه دستگاه دخیل در تنظیم بازار با سازمان تعزیرات توافقی مبنی بر نمود مجازات و پلمپ آنی واحد صنفی در صورت تصمیم گیری گروه های نظارتی صورت گرفته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید