Iranian Agriculture News Agency

به مناسبت فرا رسیدن ایام الله دهه‌ی فجر و همزمان با سراسر کشور

۱۴ پروژه ملی بخش کشاورزی در آذربایجان شرقی افتتاح شد

به مناسبت فرا رسیدن ایام الله دهه‌ی فجر و همزمان با سراسر کشور، ۱۴ پروژه بزرگ و ملی بخش کشاورزی آذربایجان شرقی با اعتبار ۱۸۱۲ میلیارد ریالی به‌صورت ویدئو کنفرانسی توسط وزیر جهاد کشاورزی افتتاح شد.

۱۴ پروژه ملی بخش کشاورزی در آذربایجان شرقی  افتتاح شد

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در مراسم افتتاح این پروژه‌ها، اظهار کرد: ۵۰ پروژه در دهه فجر امسال با اعتبار  ۲۰۸۸ میلیارد ریال در بخش کشاورزی استان با اشتغالزایی ۳۴۸۲ نفر افتتاح شده است.

وی افزود: امروز نیز به ‌صورت ویدئو کنفرانسی و با حضور وزیر جهادکشاورزی ۱۴ مگاپروژه که جزو پروژه‌ های ملی نیز به شمار می‌روند، افتتاح شده که شامل کارخانه خوراک آماده دام با ظرفیت ۲۰ هزار تن، خوراک دام و طیور با ظرفیت ۲۰ هزار تن، پرورش قارچ، بسته بندی خشکبار با ظرفیت ۳۰۰۰ و ۲۰۰۰ تن، بسته بندی پیاز داغ و انواع پودرهای گیاهی با ظرفیت ۶۰۰۰ تن، تولید آب آشامیدنی و دوغ، پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت ۲۰ هزار قطعه، مرغداریهایی با ظرفیت‌های ۲۰ هزار و ۱۳ هزار و ۵۰۰ قطعه، ذخیره سازی و نگهداری موادغذایی در دمای بالای صفر و افتتاح کانال خیر سویلمز به طول چهار کیلومتر در شهرستانهای آذرشهر، بستان آباد، بناب، تبریز، سراب، عجب شیر، ملکان و اهر می‌شود.

وی همچنین گفت: دو پروژه‌ی طرحهای آبیاری تحت فشار به مساحت ۱۶۹۷ هکتار و هشت گلخانه‌ کوچک مقیاس به مساحت ۱.۷۲ هکتار نیز در سطح استان به بهره برداری رسیده است.

 فتحی در ادامه با بیان اینکه دهه‌ فجر همواره فرصتی مغتنم برای تبیین دستاوردهای ادارات است، ادامه داد: در بخش کشاورزی مانند سایر بخشها توفیقات بالایی در طول ۴۳ سال اخیر کسب شده و علیرغم افزایش جمعیت و کاهش منابعی چون خاک و آب، با افزایش تولیدات محصولات کشاورزی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه گامهای خوبی در راستای تولید محصولات صادراتی در استان برداشته شده است، گفت: تولید محصولاتی با کیفیت و در سطح استانداردهای دنیا در حال افزایش بوده و توفیقات خوبی نیز در این راستا به دست آورده‌ایم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اختصاص اعتبار سالیانه به بخش مکانیزاسیون، افزود: عمده کشت ‌های موجود به صورت مکانیزه انجام می‌شوند و اخیراً در حوزه دنباله بندها که عضو اصلی مکانیزاسیون در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات هستند، مورد توجه قرار گرفته‌ است اما لازم است که به این حوزه توجه بیشتری شود.

وی ادامه داد: در حوزه ضریب مکانیزاسیون کشاورزی ۱۵۰ میلیارد تومان سالانه در آذربایجان شرقی تامین اعتبار می شود و اکنون کشت کشاورزی به صورت مکانیزه و به کمک تراکتور و کمباین انجام می شود.

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه احداث شبکه‌های آبیاری و تغییر روشهای آبیاری که منجر به کاهش مصرف آب و تسهیل کشاورزی شده است نیز گفت: در راستای استفاده از بذور اصلاحی، نهاده‌های باکیفیت، به‌زراعی، مهندسی کردن کشاورزی و ... شاهد افزایش ۳.۵ برابری تولید محصولات کشاورزی در استان هستیم و این در حالی است که حوضه‌ دریاچه ارومیه به ‌عنوان مهمترین حوضه‌ کشت محصولات استان، در حال نابودی بوده و عملاً از دسترس کشاورزی خارج خواهد شد و همچنین با شرایط تغییر اقلیمی، تغییر کاربریهای کشاورزی و ... نیز دست و پنجه نرم می‌کنیم.

 فتحی با بیان اینکه علی رغم تهدیدات غذایی و تحریمهای اقتصادی، سعی شده است در بحث امنیت غذایی، حرفی برای گفتن باشد، اظهار کرد: صنایع تبدیلی، جزو اصول مهم تنظیم بازار به شمار می‌روند که توسعه‌ آن باعث نگهداری محصولات فسادپذیر، کاهش خسارات در این خصوص و تنظیم بازار محصولات در دورانهای مختلف می‌شود و امروز ظرفیت نگهداری (در فرایندهای مختلف) و فراوری پنج میلیون تن محصول کشاورزی را در استان داریم.

وی با اشاره به اینکه این سازمان وظیفه برگزاری برنامه‌های دهه فجر در سطح روستاها و عشایر را دارد، از برگزاری انواع برنامه‌های فرهنگی ورزشی، انجام واکسیناسیون رایگان دام‌ها و کمک به واکسیناسیون کرونایی روستانشینان و عشایر سطح استان خبر داد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خاطر نشان کرد: با افزایش جمعیت، منابع کاهش یافته، ولی تولیدات کشاورزی افزایش داشته و غذای مورد نیاز جامعه هم تامین شده است؛ بیشتر محصولات کشاورزی در کشور به جز ۲ قلم ذرت و سویا که وارداتی است، مازاد و صادرات محور بوده و دارای کیفیت صادراتی هستند.

 فتحی افزود: شبکه های آبیاری نوین و کانالها و تغییر سیستمهای آبیاری نیز در آذربایجان شرقی توسعه یافته است در حالی که هیچ کدام از موارد یاد شده قبل از انقلاب به هیچ وجه وجود نداشته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید