Iranian Agriculture News Agency

فتحی تاکید کرد:

تلاش سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی برای پیشگیری از تغییر کاربری اراضی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: مدیریت امور اراضی و جهادکشاورزی شهرستانها با تمام توان تلاش می کنند تا از تغییر کاربری اراضی پیشگیری شود.

تلاش سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی برای پیشگیری از تغییر کاربری اراضی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه بزرگداشت سالروز تاسیس سازمان امور اراضی کشور در سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی که با حضور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان شرقی و رئیس منطقه پنج بازرسی کل کشور و مدیرکل بازرسی استان آذربایجان شرقی برگزار شده بود با بیان اینکه 7 بهمن سالروز تاسیس سازمان امور اراضی  بهانه ای است برای عرض خداقوت خدمت زحمت کشان عرصه مدیریت امور اراضی،  گفت: عوامل اصلی تولید در بخش کشاورزی، زمین، سرمایه، نیروی انسانی و دانش است که پایه اینها در تولید محصولات کشاورزی زمین است که بدون زمین هیچکدام از عوامل دیگر معنا و مفهوم ندارند.

وی با بیان اینکه زمین به عنوان بستر نگهدارنده نبات است و ضرورت دارد که روی زمین تولیدات گیاهی و حیوانی صورت گیرد ادامه داد: زمین در معرض انواع تهدیدات است از قبیل گسترش شهرها و روستاها که کاربری ناگزیر تغییر می یابد و یا شبکه راه، گاز و برق و... که روی زمین اجرا می شود و زمین را از گردونه تولید کشاورزی خارج می کند و همچنین توسط بشر نابود می شود مانند ورود آبهای نامتعارف به زمینهای کشاورزی که  اراضی کشاورزی را از حیّز انتفاع خارج می کنند.

وی با بیان اینکه شرایط اقلیمی که حاکم است و دریاچه ارومیه را به عینه می بینیم، همگی دست در دست هم می دهند تا اراضی کشاورزی به عنوان منبع اصلی تولیدات، کم کم از دسترس خارج شود افزود: متاسفانه علیرغم این همه تهدیدات برای اراضی کشاورزی، از طرفی آگاهانه یا ناآگاهانه تحت عناوین مختلف از جمله عطش ویلاسازی  تغییر کاربریها روز به روز افزایش پیدا می کند. 

 فتحی با بیان اینکه در این حوزه تحت عنوان  قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی وظایفی به مدیریت امور اراضی واگذار شده است افزود: در این خصوص تبصره 2 ماده 10 و ماده 3 قانون حفظ کاربری مورد تاکید است و با استناد به این قوانین اقدامات صورت می گیرد و علیرغم اقدامات انجام شده امکانات و اعتبارات امور اراضی ببسیارکمتر از وظایف و مسئولیتهاست .

وی با بیان اینکه وظایف مدیریت امور اراضی را اگر در حفظ کاربری خلاصه کنیم بی انصافی است ادامه داد: امروز واگذاری اراضی برای انواع سرمایه گذاریها چه در قالب کمیسیون ماده 2 برای طرحهای کشاورزی و چه در قالب ماده 21 برای طرح های غیرکشاورزی است، در امور اراضی صورت می گیرد چون اراضی واگذار می شود بنابراین دقت زیادی لازم است و نیروی انسانی بیشتری مورد نیاز است و امکانات بیشری طلب می کند.

 فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات کشت موقت افزود: تعیین تکلیف کشت موقت امروزه مشکلات زیادی برای ما  ایجاد کرده است یک کشاورز روی یک زمین کار کرده سپس زمین به کشاورز دیگری واگذار شده و همه کشاورزان خود را حق می دانند(بخصوص زمین های موات)  که بعد از ارجاع به کارشناسی در مورد بودن آن بعد از سی یا چهل سال و به تبع تعیین مالکیت این نوع اراضی دچار مشکل می شویم ؛ درحالیکه زمین دست به دست شده و از 300 نفر تبدیل شده به 5 هزار نفر مدعی، که به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است و الان باید زمین معوض بدهیم که عملاً در دست ما نیست و از شما بزرگواران برای حل این نوع مشکلات استمداد می کنیم  و در این خصوص از مدیر امور اراضی هم خواسته ام که به صورت تفکیک شده این موضوع در شورای حفظ بیت المال مطرح شود تا از نظرات  این شورا استفاده کنیم .

 فتحی در ادامه عدم تعیین تکلیف بستر و حرایم رودها و راه ها را از جمله مشکلات دیگر امور اراضی برشمرد و گفت: هر وقت جهاد کشاورزی ورود پیدا می کند، سازمانهای دیگر مدعی می شوند که متعلق به ماست، پس در آن صورت طبیعتاً باید حفظ و نگهداری آن هم بر عهده آنها باشد.

وی با بیان اینکه ما تمام تلاش خود را در حفظ اراضی و امورات مربوطه انجام می دهیم اما بضاعت و توان ما کم است ادامه داد: ما قدردان زحمات و پشتیبانیهای شما هستیم و از باب پشتیبانیهای دستگاه های نظارتی استان هیچ مشکلی نداریم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ضمن تقدیر مجدد ازحمایتها و پشتیبانیهای دستگاه ها ؛ از نیروی انتظامی تبریز تشکر ویژه کرده و افزود: عمده مشکلات ما در شهرستانهای نزدیک تبریز به خصوص شبستر، اسکو و بستان آباد است.

 وی همچنین افزود: اگر تغییر کاربری در گذشته در اطراف کلانشهر تبریز بوده؛ امروزه در دورترین روستاها نیز اتفاق می افتد و این یک آسیب شناسی نیاز دارد که چرا در دورترین روستاها ، ویلاسازی به شکل گسترده اتفاق می افتد .

وی با بیان اینکه کلیه مسئولیتهای مربوط به بازار محصولات کشاورزی اخیراً به جهادکشاورزی سپرده شده افزود: برای فروش بدون واسطه محصولات کشاورزی سامانه بازرگام راه اندازی شده تا دغدغه مردم و بازرسی در این خصوص رفع  شود.

فتحی اضافه کرد: باور داریم که رضایت جامعه با حل مشکلات در زمینه های گوناگون صورت می گیرد لذا وظیفه داریم تعهداتمان را بنحو احسن انجام داده و گره گشایی کنیم .

حجم ویدیو: 10.53M | مدت زمان ویدیو: 00:01:12
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید