Iranian Agriculture News Agency

برگزاری کارگاه آموزشی ساماندهی واحدهای کنترل کیفیت در گلخانه های تولید محصولات سبزی و سیفی آذربایجان شرقی

لزوم اخذ گواهی سلامت محصولات گلخانه ای صادراتی توسط معاونت غذا و دارو

بزرگترین گلخانه های کشور در استان آذربایجان شرقی قرار دارد

کارگاه آموزشی کنترل کیفیت محصولات گلخانه ای در سالن آمفی تئاتر مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تبریز برگزار شد.

لزوم اخذ گواهی سلامت محصولات گلخانه ای صادراتی توسط معاونت غذا و دارو

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، کارگاه آموزشی کنترل کیفیت محصولات گلخانه ای با حضور رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، مدیر حفظ نباتات سازمان و مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان و کارشناسان خبره و مسئولین فنی واحدهای گلخانه ای در سالن آمفی تئاتر مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تبریز برگزار شد.

 رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیع استان آذربایجان شرقی در این کارگاه آموزشی با اشاره به ضرورت موضوع حضور مسئولین فنی در گلخانه ها و محیط های کنترل شده گفت: بستر لازم برای نظارت بر تولید محصولات سالم در سازمان نظام مهندسی فراهم شده است.

 شهرام شفیعی افزود: سیاست سازمان در دوره پنجم معرفی سازمان نظام مهندسی به عنوان نهادی تخصصی، دانشی ـ مردمی بوده و امید است بستر جریان ورود دانش و اطلاعات و فن آوری جدید به بخش را فراهم نماییم .

وی با اشاره به سیاستهای وزیر محترم جهاد کشاورزی در ورود به کشاورزی قراردادی گفت: کلیه مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی و کارشناسان فنی بایستی در کنار اجرای کشاورزی قراردادی به جهت افزایش بهره وری نسبت به قرارداد و سهم بری دانش از تولید (سدات) اقدام نمایند.

وی افزود: اگر مسئولین فنی به معنای واقعی در واحدهای تولیدی ورود نمایند بدون شک شاهد افزایش کمی و کیفی تولیدات، توسعه خوداشتغالی حرفه ای، افزایش ضریب نفوذ دانش در کشاورزی و انتفاع اقتصادی همزمان کشاورزان و دانش آموختگان خواهیم بود که بدین منظور سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نسبت به صدور مجوز برای واحدهای توان افزایی اقدام به آموزش عملی این کارشناسان با هدف توانمند نمودن آنها برای ورود به محیط کار می نماید.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیع استان در بخش دیگر با اشاره به حضور مسئولین فنی در واحدهای تولیدی گفت: هدف سازمان ارزیابی و اثربخشی حضور مسئولین فنی در واحدهای تولیدی است لذا سازمان تلاش نموده یک بستر مناسب تولید توسط پیمانکاران دارای صلاحیت ایجاد نموده، سپس با معرفی کارشناسان فنی و ثبت گزارش عملکرد آنها در سامانه سانکا به رصد و پایش اقدام نموده و در صورت نیاز نسبت به ارائه توصیه های فنی به صاحبان سرمایه اقدام نمایند.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در این کارگاه آموزشی با بیان اینکه با توجه به تاکید اخیر وزارت جهادکشاورزی مبنی بر اخذ گواهی سلامت محصولات گلخانه ای صادراتی توسط معاونت غذا و دارو،  لزوم کنترل و مدیریت گلخانه ها بیش از بیش احساس می شود گفت: با توجه به وظیفه تعریف شده برای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در دستورالعمل نظام گلخانه ای کشور مبنی بر استفاده از کارشناسان مسئول فنی و یا مسئولین فنی تجربی در واحدهای گلخانه ای، این سازمان می تواند کمک بسیار موثری در مدیریت گلخانه ها داشته باشد.

 محمود کیا تاکید نمود: اطلاعات مسئولین فنی می بایست نسبت به افزایش نوع سموم مجاز معرفی شده در واحدهای گلخانه ای و شیوه های مبارزه ای بیولوژیک در واحدهای مذکور به روز باشد.

وی گفت: کارگاهها و دوره های آموزشی برای افزایش آگاهی و بروز کردن مسئولین فنی به صورت دوره ای و مستمر ضروری است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در این کارگاه با بیان اینکه اعتماد گلخانه دارها به کارشناسان باعث رونق تولید در بخش شده است گفت: گلخانه ها واحدهای فوق تخصصی در ثمره دانش فنی برای ادامه کار و اقتصادی بودن باعث موفقیت در این بخش شده اند .

 محمدباقر بی پروا با بیان اینکه افتخار می کنیم صاحب بزرگترین گلخانه های کشور در استان آذربایجان شرقی هستیم افزود: خواسته و ناخواسته باید کنترل محصولات را انجام دهیم و هدف از کد گذاری محصولات نیز همین موضوع هست .

وی با بیان اینکه جای خوشحالی دارد که بخش خصوصی از جمله سازمان نظام مهندسی در بخش فنی علی الخصوص بخش کشاورزی ورود کرده است ادامه داد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی وقتی جایگاهش را پیدا می کند که کارشناسان جایگاه خود را پیدا کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه در صادرات محصولات کشاورزی بایستی کنترل کیفیت شده و مطابق استانداردهای کشور مقصد باشد ادامه داد: در مجموع بایستی در گلخانه ها واحدهای کنترل کیفیت ایجاد کنیم و مسئولین فنی به عنوان مسئول واحدهای کنترل کیفی تعریف شود.

گفتنی است در این کارگاه علاوه بر اینکه حاضران با دستور العمل به روز رسانی واحدهای کنترل کیفیت در گلخانه های سبزی و صیفی آشنا شدند با موضوعاتی از قبیل ضرورت کنترل و مدیریت آیتم های ضروری و تاثیرگذار در تولید محصولات گلخانه ای، انواع سموم مجاز قابل استفاده در محصولات گلخانه ای، ،مبارزه با آفات و استاندارد محصولات گلخانه ای صادراتی، مدیریت و تغذیه در گلخانه ها و نحوه ثبت گزارشات در سامانه سانکا و نحوه اخذ بارکد QR برای محصولات گلخانه ای توسط مسئولین فنی گلخانه ها آشنا شدند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید