Iranian Agriculture News Agency

فتحی خبر داد:

برآورد 280 هزار میلیارد ریالی ارزش تولیدات کشاورزی در آذربایجان شرقی

ارتقاء بهره وری در بخش کشاورزی به افزایش سهم بخش کشاورزی از اعتبارات تملک و دارایی استان وابسته است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: ارتقاء بهره وری در بخش کشاورزی به ویژه در واحدهای تولیدی کوچک به افزایش سهم بخش کشاورزی از اعتبارات تملک و دارایی استان وابسته است.

برآورد 280 هزار میلیارد ریالی ارزش تولیدات کشاورزی در آذربایجان شرقی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در نشست تشکل های بخش کشاورزی با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی گفت: حدود یک میلیون و 330 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد که 70 درصد از این مقدار به صورت دیم  کشت شده و 106 هزار هکتار آن باغ بوده و مابقی اراضی به صورت کشت آبی می باشد که البته نمی توان کشت آبی مطلق به آن اطلاق نمود زیرا بیشتر به صورت نیمه آبی کشت می گردد در واقع می توان گفت استان آذربایجان شرقی از اراضی آبی محض زیادی برخوردار نیست جمعیت دامی استان حدود 7 میلیون و 500 هزار راس می باشد و مجموع تولیدات بخش کشاورزی بسته به شرایط اقلیمی و غیره حدود 5 میلیون تن بوده و ارزش این تولیدات در حدود  28 هزار میلیارد تومان است.

وی اظهار کرد: بیش از 99 درصد بخش کشاورزی متعلق به بخش خصوصی می باشد،که نمایندگی آن را اتحادیه های مختلفی از جمله اتحادیه دامداران، مرغداران، صنایع تبدیلی، نظام های صنفی و مهندسی کشاورزی، کارخانجات خوراک و آرد، خانه کشاورز و ... به عهده داشته و راهبری موضوعات مرتبط با این بخش ها توسط این نمایندگان صورت پذیرفته و سازمان جهاد کشاورزی به اجرای سیاستهای دولتی مرتبط با این بخش ها می پردازد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بیان داشت: در برنامه ریزی رشد 8 درصدی بخش کشاورزی، 3.2 درصد از محل افزایش بهره وری و مابقی آن از محل توسعه سرمایه گذاری اتفاق  خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه برنامه های بخش کشاورزی آماده شده و به معاونین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ارائهشده است افزود: این برنامه ها در دو بخش تنظیم شده است که بخش اول کشاورزی موجودی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم را شامل شده و ظرفیتهای ذکر شده را در بر می گیرد. در این بخش عمده برنامه مدنظر ارتقای تکنولوژی و بهره وری در واحدهای موجود و تولیدی کشاورزی می باشد توجه به اینکه تولیدات دیمزارها به کشت دیم متکی است، طرح جهش تولید در دیمزارها پیش برده می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: ارتقای بهره وری در واحدهای زراعی و باغات و دامداری نیز طی این نامه مورد توجه واقع می گردد همینطور برخی سرمایه گذاریهای جدید که به توسعه بخش کشاورزی منجر گردد مدنظر می باشد که عمدتاً معطوف به توسعه گلخانه ها، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی، کشت گیاهان دارویی و پرورش زنبورعسل در آینده می باشد که پروژه ها و طرح ها و حتی زیر پروژه های مرتبط با آن تعریف شده و ان شاءالله از سال جدید با اجرایی شدن این برنامه خلاء های موجود بخش کشاورزی برطرف شده و رشد 8 درصدی محققشود.

فتحی ضمن اشاره به مشکلات موجود در حوزه دام و طیور ابراز کرد: از سال 96 به بعد همزمان با نوسانات نرخ ارز همواره این حوزه درگیر مشکلات زیادی بوده و با توجه به اتکای صنعت دام و طیور به نهاده های دامی که عمدتاً از خارج از کشور وارد می گردید، این حوزه به شدت متاثر از نوسانات ارزی بوده و واحدهای تولیدی استان که بیشتر واحدهای تولیدی کوچک می باشند نیز تحت تاثیر این نوسانات و عدم تامین به موقع نهاده های مورد نیاز دچار مشکلات عدیده ای شده اند علیرغم وجود این مشکلات استان آذربایجان شرقی جزو استان های پیشرو بوده و با ورود صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی به حوزه واردات نهاده های دامی توانست بخشی از نیاز استان را از کشور روسیه تامین نماید این امر علاوه بر تامین بخشی از نیاز استان به تقویت خودباوری نیز منجر گردید که لازم به ذکر است که استان آمادگی واردات نهاده های مورد نیاز از کشور همسایه ترکیه را نیز دارا است.

وی افزود: در حوزه تنظیم بازار از ظرفیت تشکلهای مختلف هم در حیطه بازرسی و نظارت، و هم تامین به موقع کالا استفاده خواهد شد زیرا بازار باید در عرصه عرضه و تقاضا به کنترل برسد تا نیازی به برخوردهای  قهرآمیز با تولیدکنندگان و اصناف و واحدهای صنفی نباشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ضمن تبریک و آرزوی توفیق برای دکتر فرشکاران و اعلام آمادگی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی جهت اجرای برنامه های مربوط به سازمان برنامه وبودجه گفت: سهم بخش کشاورزی از اعتبارات تملک و دارایی استان درحدود 5 الی 6 درصد خلاصه می شود در حالیکه که اجرایی نمودن برنامه های فوق الذکر نیاز به افزایش این سهم می باشد اگرچه یافتن سرمایه گذار در بخش کشاورزی قابل درک است اما در بخش دامداری و واحدهای تولیدی کوچک و غیراقتصادی اگر به دنبال ارتقاء بهره وری و ایجاد زیرساختهای مورد نیاز باشیم ناگزیر باید از اعتبارات دولتی استفاده کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید