Iranian Agriculture News Agency

محمدی مزرعه تاکید کرد:

اهمیت بهره گیری از لولر در صاف کردن اراضی کشاورزی

بهبود وضعیت دریاچه ارومیه که طی خشکسالی سال گذشته با افزایش تبخیر، از وضعیت بحرانی هم فراتر رفته و حتی شاهد بروز طوفان نمکی از سمت این دریاچه به سوی تبریز بودیم، قطعا نیازمند نگاهی تخصصی و کارشناسی است.

اهمیت بهره گیری از لولر در صاف کردن اراضی کشاورزی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، دریاچه ارومیه و بحران خشکسالی و طوفان نمکی از چندین سال گذشته در این حوضه مطرح شده و برنامه‌هایی برای احیای این دریاچه نیمه جان آغاز شده است، اما آنچه که مسلم است اصلاح الگوی کشت و بهره گیری از تکنیک‌هایی برای کاهش مصرف آب کشاورزی باید جدی تر از گذشته در حوضه دریاچه ارومیه اجرایی شود.

بهبود وضعیت دریاچه ارومیه که طی خشکسالی سال گذشته با افزایش تبخیر، از وضعیت بحرانی هم فراتر رفته و حتی شاهد بروز طوفان نمکی از سمت این دریاچه به سوی تبریز بودیم، قطعا نیازمند نگاهی تخصصی و کارشناسی است.

با توجه به اینکه برنامه‌های چند سال گذشته در ارتباط با احیای این دریاچه هنوز منجر به نجات بزرگترین دریاچه داخلی کشور نشده است، اهمیت نگرش دولت سیزدهم و به خصوص مسئولان ارشد وزارت جهادکشاورزی به این مقوله دو چندان است چراکه هنوز هم بخش قابل توجهی از اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به کشت محصولات پرآب بری اختصاص یافته و این امر مانعی برای حفط نعمت آب در منطقه شده است.

 محقق بخش زراعت در جمع تعدادی از کشاورزان شهرستانهای حوضه آبریز دریاچه‌ ارومیه (ملکان، عجبشیر، اسکو و آذرشهر) با بیان اینکه علی رغم تبیین مسائل فنی و علمی در رابطه با کاهش مصرف آب به کشاورزان، این مسائل در عرصه‌ عمل چندان دیده نمی‌شود، گفت: گندم، همواره برنامه‌ اصلی وزارت جهاد کشاورزی بوده و این محصول قابل قیاس با سایر محصولات نیست.

 حسین محمدی مزرعه، افزود: با وجود اینکه امروز در قرن ۲۱ قرار داریم اما هنوز در اصول اولیه‌ کاشت گندم و مسائل کاهش مصرف آب مشکل داریم و عمده روشهای کاشت گندم در آذربایجان شرقی و غربی اشتباه بوده و این امر در نهایت منجر به پرت منابع آبی در این بخش شده است.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از لولر در اراضی کشاورزی، اظهار کرد: لولر (زمین صاف کن) که منجر به کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب و ارتقاء میزان محصول تولیدی می‌شود، در بین کشاورزان استان ناشناخته است و اغلب مزارع استان به دلیل استفاده بیش از حد از آب شبیه شالیزار بوده و به راحتی یک سوم زمان و آب داده شده به این مزارع، پرت می‌شود.

 محمدی با تاکید بر اینکه راه صحیح رفع این مشکل، تسطیح زمین با استفاده از لولر است، افزود: تنها با استفاده از امکانات ساده می‌توان به کاهش مصرف ۳۰ تا ۴۰ درصدی مصرف آب رسید.

وی همچنین با بیان اینکه برخی از زارعان با استفاده از فشار آب بالا سعی می‌کنند تا ایرادات مزرعه خود را از بین ببرند، گفت: این موضوع منجر به افزایش چندین برابری مصرف آب در برخی مزارع شده است، در حالی که اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که این زارعان با کاهش آب قابل دسترس در منطقه مواجه شده و خودشان می‌بینند که دیگر روشهای قبلی جوابگوی کشت محصولات نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگر آبی که وارد یک مزرعه شده است، به تنهایی بتواند تمامی مزرعه را پوشش دهد، می‌توان نتیجه گرفت که وضعیت مزرعه خوب بوده و کار ما درست است اما وقتی کشاورز مجبور به استفاده از بیل برای پخش کردن آب در مزرعه می‌‍شود، کار ما ایراد دارد.

این محقق با بیان اینکه تاکید می‌شود، پس از انجام شخم و دیسک زدن مزرعه حتماً از لولر استفاده شود، گفت: هیچ اقدام و یا دستگاه دیگری نمی‌تواند جای لولر را بگیرد.

 محمدی افزود: با توجه به اینکه خاک منطقه، شور و سبک است، استفاده از کف کار نیز پیشنهاد می‌شود چرا که بهره گیری از این دستگاه در مزارع منجر به رضایت بالا، کاهش مصرف آب و افزایش تولید محصول شده و از طرفی ظاهر مزرعه را با کشت ردیفی و تمیز، زیبا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برای داشتن محصولی باکیفیت و پربار بایستی مزرعه یکنواخت داشت. اگر زمین کشت، صاف باشد، محصول نیز به صورت صاف رشد می‌کند در غیر این صورت محصولی خمیده و بی کیفیت خواهیم داشت.

حجم ویدیو: 4.76M | مدت زمان ویدیو: 00:00:11
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید