Iranian Agriculture News Agency

اولویت اول بخش باغبانی حوضه دریاچه ارومیه، اصلاح بافت خاک است

محقق بخش باغبانی گفت: در حوضه دریاچه ارومیه، تکنیکهایی برای کاهش مصرف آب در بین کشاورزان در حال انجام است که شامل اصلاح بافت خاک نیز می‌شود برای این امر که منجر به ارتقای توان خاک در جذب و نگه داری آب می‌شود، استفاده از کودهای آلی دامی پوسیده و کاه و کلش پیشنهاد شده است.

اولویت اول بخش باغبانی حوضه دریاچه ارومیه، اصلاح بافت خاک است

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، محمد زرین ‌بال در جمع تعدادی از کشاورزان شهرستانهای حوضه آبریز دریاچه‌ ارومیه (ملکان، عجبشیر، اسکو و آذرشهر) با بیان این‌که اولویت اول بخش باغبانی حوضه دریاچه ارومیه، اصلاح بافت خاک است، افزود: دومین اقدام نیز مدیریت تغذیه گیاهی است. باغداران باید بدانند که تنها استفاده از کودهای ازت، فسفات و پتاس برای باغات کافی نبوده و بایستی میزان استفاده از این کودها و سایر اقدامات حفاظتی براساس آزمون تجزیه خاک و آب و ارائه فرمول کودی از سوی کارشناسان انجام بگیرد.

وی گفت: هر کدام از گیاهان و درختان با توجه به نوع درخت، بستر خاک و آب منطقه، نیاز کودی متفاوتی داشته و این تفاوت با استفاده از نمونه خاک در آزمایشگاه مشخص می‌شود.

 زرین‌بال افزود: برخی از کشاورزان، باغات خود را به روش غرقابی آبیاری می‌کنند که در این حالت، آب با حجم بالا وارد باغ شده و فاصله آبیاری نیز بیشتر می‌شود. در این راستا باغ تا دو روز، گلی شده و نمی‌گذارد ریشه درختان به خوبی نفس بکشد و با خراب شدن محیط زیست، آب از دسترسی ریشه نیز خارج می‌شود، پس این مدل از آبیاری، صرفه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره روشهای آبیاری شیاری و تشتکی (بدون تاسیسات مخصوص آبیاری) و تحت فشار، گفت: از این طریق، تبخیر کاهش یافته و فواصل آبیاری بالا می‌رود و تنه درختان نیز با آب برخوردی نخواهند داشت در نتیجه حضور آفات و بروز انواع بیماریها در باغ کنترل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت هرس درختان در زمستان و فروردین ماه، افزود: بایستی به تمامی برگ‌ها، نور مستقیم برسد تا از این طریق کارایی باغ بالا رفته و محصولات باکیفیت تولید شود.

این محقق با بیان این‌که بایستی به ازای هر یک هکتار، پنج کندو استقرار داده شود، اظهار کرد: درختان ضعیف و کم بارده باید هر ساله شناسایی و حذف شوند. اگر درختان پایه قوی دارند نیز می‌توان سرشاخه کاری انجام داد.

وی در ادامه از برنامه استان برای جایگزینی رقم سیب رد و گلدن خبر داد و گفت: ۲۰ رقم جدید از سیب را وارد استان کردیم و قرار است از این طریق ارقام جدیدی برای جایگزینی ارقام پرمخاطب گلدن و رد بیابیم تا سیب های پاییزه زودرس تولید کنیم چرا که هرچقدر محصولات زودرس باشند، با مشکلات سردخانه و انبار در اوایل پاییز رو به رو نخواهیم بود.

وی با بیان این‌که کیفیت سموم مورد استفاده بخش کشاورزی چندان مطلوب نیست، اظهار کرد: می‌توان با سایر روشهای در دسترس، بهداشت باغات را رعایت کرد تا از ریزش محصول جلوگیری و هدر رفت آب در باغ جلوگیری کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید