Iranian Agriculture News Agency

فتحی:

کشاورزان از مزایای طرح جهش تولید و کشاورزی قراردادی برای بیمه محصولات زراعی استفاده کنند

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: کشاورزان و زارعین عزیز از مزایا و حمایت های طرح جهش تولید در دیمزارهای استان و نیز طرح کشاورزی قراردادی برای بیمه محصولات زراعی استفاده کنند.

کشاورزان از مزایای طرح جهش تولید و کشاورزی قراردادی برای بیمه محصولات زراعی استفاده کنند

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در جلسه  طرح جهش تولید در دیمزارهای استان با بیان اینکه همه بهره‌برداران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی با عنایت به کاهش نزولات آسمانی و ادامه خشکسالی در استان و احتمال بروز خسارتهای ناشی از این عامل و یا سایر عوامل خطرزای طبیعی به محصولات زراعی و باغی و دامی، ضروری است نسبت به بیمه نمودن محصولات خود اقدام کنند، گفت: امسال برای دومین سال است که در قالب طرح جهش تولید بخشی از سهم بیمه محصولات زراعی در دیم‌زار‌ها توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) پرداخت می‌شود یکی از اقدامات مهم وزارت جهاد کشاورزی در جهت رونق تولید طرح جهش تولید در دیم‌زارها است که در این طرح قرار بر آن است که تمام سطوح طرح جهش تولید تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در این طرح ستاد اجرایی حضرت امام(ره) به کمک کشاورزان آمده و به ازای هر هکتار معادل 25هزار تومان حق بیمه کشاورزان را پرداخت می‌کند و باقی‌مانده حق بیمه را خود کشاورزان پرداخت می‌کنند ادامه داد: کشاورزان دیم‌کار استان لازم است برای اجرای طرح جهش تولید در مزارع با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی تابعه نسبت به عقد قرارداد سریع اقدام کرده و از حمایت‌ها و مزایای شامل طرح برخوردار شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه طرح بعدی که جزو سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی بوده و در استان آذربایجان شرقی توسط سازمان تعاون روستایی اجرایی شده طرح کشت قراردادی می باشد گفت: درکشت قراردادی قرار شده کسانی که طرف قرارداد هستند، بیمه‌نامه دریافت کنند و امتیازی که قائل شده‌اند این است که به‌حق بیمه سهم کشاورز 15 تا 20درصد تخفیف تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که در دولت سیزدهم به آن تاکید شده کشاورزی قراردادی است، عنوان کرد: تعاون روستایی موظف شده تا در قالب کشاورزی قراردادی ، بذر و کود مورد نیاز گندمکاران و کلزاکاران را تامین و محصول آنان را بیمه کند.

وی با بیان اینکه کشاورزان آذربایجان شرقی تا ۳۰ آذر ۱۴۰۰ فرصت دارند زراعت خود را در برابر حوادث غیرقابل پیش بینی بیمه کنند بیان کرد: در سال زراعی جاری و تا 28 آذرماه 160 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی  آذربایجان شرقی زیرپوشش بیمه قرار گرفته است که در مقایسه با سال زراعی گذشته رشد سه برابری داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از کارگزاریهای بیمه کشاورزی خواست تا با اطلاع رسانی دقیق به کشاورزان و حضور در زمینهای کشاورزی نسبت به آگاه سازی و بیمه محصولات کشاورزی اقدام کنند و هیچ کشاورزی را از قلم نیاندازند.

وی افزود: وظیفه همه کسانی که به نحوی با کشاورزان و تولیدات کشاورزی که برای تامین امنیت غذایی جامعه و کشور سرو کار دارند، اطلاع رسانی، آموزش، خدمت و همکاری بوده و باید آن را به نحو احسنت انجام دهند.

 فتحی در ارتباط با بیمه و رفتار کارگزاری های بیمه گفت: تا مادامی که کارگزاری ها احساس اربابی داشته و فکر کنند که کشاورزان نوکر آنها هستند هیچ توفیقی در بخش بیمه محصولات کشاورزی به دست نخواهد آمد.

وی افزود: همه افراد در سازمان های مرتبط  باید برای تولید محصول با کیفیت و به اندازه کافی تلاش کنند و بیمه باید در کنار کشاورز و در خدمت آنان باشد تا کشاورز با آسودگی خاطر به تولید محصول بپردازد چرا که اگر تولیدی نباشد، بیمه و دفتر بیمه ای لازم نخواهد بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان استفاده از خدمات بیمه بخش کشاورزی را یکی از مهمترین استراتژیها در زمینه کاهش خسارات به کشاورزی عنوان کرد و گفت: بیمه می تواند راه حل مناسبی برای تثبیت محصولات و درآمد کشاورزان باشد و توقعی که ما از صندوق بیمه محصولات کشاورزی داریم این است که غرامت باقی مانده کشاورزان به ویژه باغداران را در اسرع وقت پرداخت نماید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید