Iranian Agriculture News Agency

فتحی تاکید کرد:

انجام پژوهش‌ های تقاضامحور، رمز موفقیت بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: مراکز تحقیقات بخش کشاورزی استان به عنوان بخش های آر اند دی(R&D) در داخل بدنه بخش کشاورزی فعالیت می نماید.

انجام پژوهش‌ های تقاضامحور، رمز موفقیت بخش کشاورزی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در همایش تجلیل از پژوهشگران برگزیده مجموعه های تحقیقاتی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در سال 1400 که به مناسبت هفته پژوهش در سالن اجتماعات سردار شهید قاسم سلیمانی پردیس آموزشی – پژوهشی سعیدآباد برگزار شده بود با اشاره به اهمیت بدیهی تفکر و پژوهش اظهار داشت: اهمیت این امر در متون دینی مورد تاکید بوده است، همانطور که خداوند در قرآن کریم می فرماید: « سیر کنید در روی زمین با تدبر و تعقل» که در واقع بر اهمیت ذهن کنجکاو و تدبر و تعقل پژوهشگر در زمینه های مختلف اشاره دارد.

وی با اشاره به اینکه پژوهشهای بخش کشاورزی به دلیل تلاشهای بشر در راستای تامین غذای مورد نیاز به عنوان اولین پژوهشهای تاریخ می تواند باشد، اهمیت این موضوع را که به تناسب زمان چه پژوهش هایی باید در جهت کارآمدتر شدن بحثهای مرتبط با حوزه کشاورزی صورت گیرد مورد تاکید قرار داد و گفت: در حال حاضر که با واقعیت ملموسی تحت عنوان بحران آب مواجه هستیم نیاز به تحقیق و پژوهش و ارائه راهکارهایی در این زمینه ضروری می نماید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در همین راستا افزود: اگر تجارب و یافته های مربوط به حوضه دریاچه ارومیه را به دو حوضه دیگر ارس و سفید رود تعمیم ندهیم طبیعتاً در این دو حوضه نیز در طی چندسال آینده وضعیت مطلوبی را شاهد نخواهیم بود.

وی گفت: اگرچه بخش کشاورزی همواره به عنوان مصرف کننده عمده آب متهم است، اما واقعیت این است که این امر در همه جای دنیا صادق می باشد زیرا نمی توان بحث آب و غذا را در تقابل با یکدیگر قرار داد لذا نیاز به پژوهشهایی است که از ایجاد چنین تقابلی پیشگیری نماید زیرا هم امنیت آبی و هم امنیت غذایی هر دو دارای اهمیت می باشد و نمی توان یکی را فدای دیگری کرد لذا روش استفاده از آب موضوعی است که باید مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت مشارکت ها و کارگزاران بخش کشاورزی اظهار داشت: طبقه کشاورز تولیدکننده غذای جامعه است در صورتی که در تصمیم گیریهای مربوط به حوزه آب نظرات این طبقه مورد توجه نبوده است این در حالیست که در مواردی که تصمیمی با مشارکت جوامع محلی پیش برده شده است توفیقاتی حاصل شده است زیرا در عین حمایت از معیشت این طبقه، به اهمیت حفاظت از آب به عنوان منبع تولید نسل حاضر و آتی پرداخته شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه بخش کشاورزی بیشترین مشارکت را از بهره برداران می گیرد، گفت: هرگز در بحثهای ترویج بخش کشاورزی بدون مشارکت جوامع محلی پیشرفتی حاصل نمی شود و مددکار ترویجی در طرحهای موسوم به مددکار ترویجی همان کشاورز پیشرو است که شاخص عملکرد وی از متوسط عملکرد بالاتر است همینطور محققانی که امروز وارد عرصه تولید شده اند باید نیازسنجی های پژوهشی را  با ذهن کاوشگر خود در بطن تولید که همان واحد تولیدی( اعم از مزارع، باغات، دامپروری و...) است، جستجو نمایند.

 فتحی با اشاره به عدم هماهنگی های موجود بین دستگاه های مختلف و جزیره ای عمل کردن زیربخش های مختلف در مورد مسائل حوزه دریاچه ارومیه اظهار داشت: نتیجه عدم هماهنگی ها جزء این نخواهد بود و بدون اصلاح ساختار بخش کشاورزی نمی توان انتظار تصمیم گیری ها یا ساختارشکنی هایی در سطح استان داشت.

وی با بیان اینکه برغم این مسائل اقدامات بزرگی به دست پژوهشگران صورت گرفته است ادامه داد: برای مثال اگر امروز شاخص عملکرد سیب 80 یا 100 تن و متوسط عملکرد ما 15 الی 20 تن است این یافته ها حاصل تحقیقات پژوهشگران ماست که در ادامه باید آسیب شناسی اقدامات مورد نیاز برای تبدیل 15 الی 20 تن به شاخص عملکرد 80 الی 100 تن صورت گیرد.

وی با بیان اینکه جامعه کشاورزی قدردان زحمات پژوهشگران است بیان داشت: ما در تمام حوزه های بخش کشاورزی نیازمند پژوهش هستیم بخشهای آر اند دی که برای بخش های صنعتی در نظر گرفته می شود، برای واحدهای تولیدی و قطعات کوچک مقدور نیست اما در داخل بدنه حوزه کشاورزی این بخش تحت عنوان مراکز تحقیقات استان وجود داشته و فعالیت می نماید.

وی با بیان اینکه تا زمانی که  کشاورز را به سمتی نبردیم که تحقیقات و پژوهش را خودش تقاضا کند بسیاری از مشکلات حل نخواهد شد گفت: اگر پژوهش وتحقیقات، تقاضامحور باشد بسیاری از مشکلات موجود در بخش کشاورزی حل خواهد شد و پیشرفت خوب و چشمگیری هم حاصل خواهد شد درغیر این صورت با مشکلات دست و پنجه نرم خواهیم کرد‌.

 فتحی با اشاره به اینکه بدون تحقیق، توسعه ای اتفاق نخواهد افتاد گفت:اگر می خواهیم تحقیق به مفهوم واقعی کلمه در توسعه نقش ایفا کند باید تمامی ارکان تصمیم گیری جامعه به این باور برسند که برای تحقیق و پژوهش وزن بیشتری را از اعتباراتمان در نظر بگیریم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: سود بردن بهینه از این بخش ها به تغییر روندهایی بستگی دارد که کشاورز را به سمت و سویی سوق دهد که به نتایج این پژوهش ها احساس نیاز نموده و هزینه های آن را تقبل نماید در حال حاضر وقوع این تغییرات در استان از طریق نظام صنفی یا خانه اصناف کشاورزی در حال پیگیری است.

وی در ادامه به سخنان وزیر محترم جهادکشاورزی اشاره نمود و گفت: بخش کشاورزی با توجه به محدودیت های موجود در منابع آبی و خاکی توان تامین غذای جامعه رو به رشد جمعیت انسانی را از طریق افزایش سطح نخواهد داشت لذا افزایش بهره وری و عملکرد در واحد سطح باید مدنظر قرار گیرد، همینطور تجاری سازی تولید بحث دیگری است که خود کشاورز توان پرداختن به آن را ندارد  و مراکز پژوهشی باید به نهادینه کردن این امور بپردازند.

 

حجم ویدیو: 38.79M | مدت زمان ویدیو: 00:06:22
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید