Iranian Agriculture News Agency

عبادپور در گفتگو با ایانا خبر داد:

برگزاری نخستین رویداد کشاورزی دانش بنیان و نوآور ویژه دریاچه ارومیه

تغییرالگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ضروری است

نخستین رویداد کشاورزی دانش بنیان و نوآور حوزه دریاچه ارومیه با مشارکت و حضور سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی به مدت 5 روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی آذربایجان غربی واقع در پارک جنگلی ارومیه، دی ماه امسال برگزار می شود.

برگزاری نخستین رویداد کشاورزی دانش بنیان و نوآور ویژه دریاچه ارومیه

 مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با بیان اینکه نخسیتن رویداد دانش بنیان و نوآور ویژه حوضه دریاجه ارومیه، 5-1 دی ماه 1400 در محل نمایشگاه های بین‌المللی ارومیه برگزار خواهد شد گفت: در این نمایشگاه یک غرفه ویژه ای برای سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در نظر گرفته شده است.

 وی با بیان اینکه این رویداد با هدف معرفی دستاوردها و آخرین یافته های نوین در حوزه کشاورزی و دستگاه های اجرایی مرتبط در زمینه احیای دریاچه ارومیه برگزار می شود، افزود: این نمایشگاه همزمان با برگزاری دوازدهمین نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و آبیاری استان ، دی ماه امسال در محل برگزاری دائمی نمایشگاه های بین المللی استان واقع در پارک جنگلی ارومیه برگزار می شود.

 عبادپور ارائه دستاورها و نتایج طرح های جامع وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه توسط سه استان حوزه آبریز در طول 5 سال اخیر از جمله استان آذربایجان شرقی ، حضور کشاورزان پیشرو در حوزه اقدامات احیای دریاچه ارومیه، حضور ستاد احیا و شرکت های فنی و مهندسی، مشاوره ای و طرف قرار داد طرح نجات دریاچه ارومیه و برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی را از محورهای برگزاری این رویداد عنوان کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون فاز اول طرح احیای دریاچه ارومیه با بهره برداری از طرح انتقال آب از سد کانی سیب به عنوان مهمترین پروژه رو به اتمام است، گفت: گام دوم احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم با شعارافزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی در دست اجراست و باید تلاش ها و برنامه ریزی ها در این زمینه صورت گیرد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان ، افزایش بهره وری مصرف و مدیریت آب با به کارگیری آخرین یافته های ترویجی و علمی را رویکرد اصلی در نجات دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: 350 هزار کشاورز در سه استان حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان فعالیت دارند که توجه به اشتغال، معیشت این بخش با توجه به بهره وری آب کشاورزی در دستور کار دولت قرار دارد.

وی با اشاره به اجرای 4 طرح جامع زراعت، باغبانی، ترویج و آب و خاک در طول 5 سال گذشته تحت عنوان احیای دریاچه ارومیه توسط وزارت جهاد کشاورزی، اضافه کرد: این نمایشگاه فرصت مناسبی برای ارائه نتایج و دستاوردهای این طرح های اجرایی در طی چند سال اخیر است.

 عبادپور با تاکید بر اینکه تغییرالگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ضروری است، گفت: آموزش کشاورزان برای تغییر الگوی کشت، استفاده از سیستم های نوین کشاورزی، کاشت محصولات کم آب بر واستفاده از ظرفیت رسانه ها از جمله راهکارهای مهمی است که در راستای احیای دریاچه ارومیه توسط مدیران حوزه ترویج جهاد کشاورزی استان دنبال می شود.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی و شناسایی چاه های غیرمجاز آب در مناطق روستایی و استفاده از سیستمهای جدید آبیاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اهمیت فراوانی دارد ادامه داد: یکی از اولویتهای جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در راستای احیای دریاچه ارومیه و بهبود روند آبی حوضه آبریز این دریاچه، ایجاد گلخانه های با متراژ بالا و کشت محصولات کم آب‌بر است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه اجرای طرح های اشتغال جایگزین و اشتغال روستایی از طریق اعطای تسهیلات بانکی، راهکاری برای برون رفت از مشکلات پیش روی بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت جوامع محلی و روستایی آذربایجان شرقی در پیرامون دریاچه ارومیه بود افزود: تضمین معیشت جوامع محلی پیرامون دریاچه ارومیه از طریق اجرای طرحهای اشتغال جایگزین، رویکردی برای حفظ حیات در اطراف این پهنه آبی است که در قالب پرورش شتر، کشت زعفران، فرآوری گیاهان دارویی، کاشت پسته و کلزا و اشتغال با کمکهای صندوق خرد روستایی از چند سال قبل در استان آذربایجان شرقی آغاز شده است.

وی تاکید نمود: اجرای این طرح ها نشان داد که پسروی دریاچه ارومیه هرچند تهدیدی زیست‌محیطی محسوب می‌شود، اما می توان در برخی حوزه‌ها آن را به فرصتی برای کسب و کارهای جدید و ترویج شیوه‌های جدید کشاورزی تبدیل کرد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید