Iranian Agriculture News Agency

سرپرست وزارت نیرو در کنفرانس بین المللی رفتار بلندمت سدها:

در سدسازی به دنبال تامین منافع پایدار مناطق هستیم

سرپرست وزارت نیرو با تاکید بر اینکه سدسازی نباید عملی لوکس و خارج از نیاز تلقی شود، گفت: جهت سدسازی ما به سمت و سوی است که منافع پایداری را به برای مناطق مشخص شده داشته باشد و ضد توسعه نباشد.

در سدسازی به دنبال تامین منافع پایدار مناطق هستیم

سرپرست وزارت نیرو با تاکید بر اینکه سدسازی نباید عملی لوکس و خارج از نیاز تلقی شود، گفت: جهت سدسازی ما به سمت و سوی است که منافع پایداری را به برای مناطق مشخص شده داشته باشد و ضد توسعه نباشد .

به‌گزارش ایانا از پاون، ستار محمودی پیش از ظهر امروز در چهارمین کنفرانس بین‌المللی رفتار بلندمدت و فناوری‌های نوسازی سازگار با محیط زیست سدها با تاکید بر اینکه سدسازی نباید عملی لوکس و خارج از نیاز تلقی شود، گفت: امروزه در دنیا ایران را به عنوان کشوری که در بتن دانش سدسازی قرار دارد، می‌شناسند .

وی با اشاره به اینکه علم سدسازی خاتمه بردار نیست، عنوان کرد: سد باید دارای شناسنامه باشد. شناسنامه‌ای که در آن مشخصاتی و اهداف سازه گنجانده شده باشد تا مشخص شود این سد به چه منظور ساخته شده، ماقبل و بعد از آن چه زنجیره‌ای وجود دارد و به چه کسانی خدمات‌رسانی خواهد کرد .

محمودی در تکمیل این بخش از سخنان خود، گفت: متخصصان سدسازی عمدتا پایداری سازه را مورد توجه قرار می‌دهند. با وجود اینکه این امر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ولی بایستی تمامی این آیتم‌ها در کنار پایداری سد مورد توجه قرار بگیرد .

سرپرست وزارت نیرو سدسازی را عاملی برای توسعه برشمرد و افزود: جهت سدسازی ما به سمتی است که با رعایت مسائل محیط زیستی، منافع پایداری را به برای مناطق مشخص شده داشته باشد و ضدتوسعه نباشد .

وی با تاکید بر اینکه در حوزه سدسازی مسائل محیط زیستی بایستی به دقت و کمال اولی دیده شود، افزود: در این زمینه باید مسائل اجتماعی نیز به دقت به عنوان یک پیوست قوی دیده شود تا پس از بهره‌برداری مردم از وجود چنین سازه‌ای احساس رضایت کنند .

محمودی با اشاره به اینکه در زمان ساخت سد باید مسائل مرتبط با بالا دست و پایین دست آن به درستی دیده شود تا بتوانیم به اهداف توسعه پایدار دست پیدا کنیم، بیان کرد: در حوزه سدسازی اجازه دهیم تا دوران مطالعات آن طولانی‌تر شود تا بتوانیم با بررسی همه جانبه مسائل مرتبط با آن حوزه در راستای توسعه پایدار قدم برداریم .

سرپرست وزارت نیرو از مباحث مهم ایمنی سدها سخن به میان آورد و افزود: مهندسان مشاور در زمان طراحی یک دستورالعمل برای طول عمر سد باید طراحی کنند تا رفتار سد در جوانی، میانسالی و سالمندی از ابتدا در آموزش افراد مرتبط مورد توجه قرار بگیرد .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید