Iranian Agriculture News Agency

کاهش بارش‌های پاییزی، تامین آب کشاورزی بوشهر را با مشکل مواجه می‌کند

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر از کمبود منابع آب برای تامین نیازهای کشاورزی این استان خبر داد. وی گفت: این کمبود به دلیل کاهش بارش‌های پاییزی رخ داده است.

کاهش بارش‌های پاییزی، تامین آب کشاورزی بوشهر را با مشکل مواجه می‌کند

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر از کمبود منابع آب برای تامین نیازهای کشاورزی این استان خبر داد. وی گفت: این کمبود به دلیل کاهش بارش‌های پاییزی رخ داده است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر، شاهپور رجائی بیان کرد: یکی از عمده‌ترین مصرف کنندگان ما بخش کشاورزی است که این بخش خود بسیار متاثر از بارندگی‌ها به‌ویژه در فصل پاییز است که در صورت عدم و یا کاهش بارش‌ها در این فصل و یا تاخیر در آن، به تعداد دفعات بیشتر دور آبیاری و افزایش فشار روی منابع آبی منجر خواهد شد .

وی به دیگر پیامدهای ناشی از کمبود بارندگی اشاره کرد و افزود: در صورت عدم بارش، علاوه بر برداشت مازادی که از منابع آب انجام می‌شود، تغذیه صحیح و مناسب منابع آب نیز انجام نخواهد شد، که این مهم نیز یکی از دیگر از عوامل تهدید سفره‌های زیرزمینی و فشار اضافی روی این منابع خواهد بود .

رجائی اعمال مدیریت ریسک را یکی از مهمترین راهکارها در راستای مدیریت منابع آب استان دانست و در تبیین این مهم افزود: باید همزمان با پیش بینی فشار روی منابع آبی، از افزایش سطح زیر کشت نیز جلوگیری کرد؛ از طرفی الگوی کشت نیز بایستی طوری طراحی و پیاده شود که در ابتدای فصل نیاز به آبیاری کمتر داشته باشیم .

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر ادامه داد: غالب کشت پاییزه استان گوجه فرنگی است که با توجه به نیاز این محصول به آب، تنها راهکار کاهش مازاد برداشت و کمتر کردن فشار روی منابع آب زیرزمینی جلوگیری از توسعه زیرکشت آن می باشد .

وی ادامه داد: ما در بخش آب سطحی نیز دارای وضعیتی مشابه هستیم، به‌طور مثال رودخانه اهرم که تامین کننده شبکه آبیاری اهرم بوده، به‌طور کامل خشکیده شده است .

رجائی عنوان کرد: با توجه به اینکه کشاورزان بعد از این برداشت، یک دور آبیاری خواهند داشت و از طرفی با توجه به خشک شدن این رودخانه، این دور آبیاری از منابع آب زیرزمینی تامین می شود که خود این مساله نیز به نوعی فشار مضاعف را روی منابع آب زیرزمینی ایجاد خواهد کرد .

وی با اشاره به وضعیت شبکه‌های آبیاری و زهکشی دشتستان گفتن: با توجه به ذخیره کمتر از 140 میلیون متر مکعبی سد رییسعلی دلواری و پیرو اطلاعیه‌های این شرکت، امکان تامین آب به اراضی زراعی محدوده شبکه شبانکاره وجود ندارد و این تصمیم کارشناسی آب منطقه‌ای استان به‌دلیل کاهش چشمگیر بارندگی و به تبع آن کاهش آبگیری سد رییسعلی دلواری گرفته شده است. .

رجائی افزود: حجم آبیاری باغات نیز 20 تا 30 درصد کاهش می‌یابد و کشاورزان باید با مدیریت مصرف، همین حجم آب را در دور سوم آبیاری به مصرف رسانند .

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر در پایان تاکید کرد: به‌طور کلی در بخش تولید آب شرب، کمبود و یا کاهش نخواهیم داشت، ضمن اینکه مردم و شهروندان را به رعایت الگوی صحیح مصرف در مدیریت مصرف بهینه آب و پرهیز از اسراف دعوت کرد .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید