Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبرداد:

صرفه‌جویی 200 میلیون متر مکعبی، با تغییر شیوه آبیاری در شالیزارها/ وزارت نیرو لایروبی آب بندان‌ها را تعطیل کرد

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: با تغییر شیوه آبیاری شالیزارهای این استان، 200 میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی شده است.

صرفه‌جویی 200 میلیون متر مکعبی، با تغییر شیوه آبیاری در شالیزارها/ وزارت نیرو لایروبی آب بندان‌ها را تعطیل کرد

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: با تغییر شیوه آبیاری شالیزارهای این استان، 200 میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی شده است.

احمد زارع در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: ما با مدیریت منابع آب، امسال دچار مشکل نشدیم. با استفاده از نتایج تحقیقات، شیوه آبیاری در شالیزارهای استان گیلان تغییر کرد.

وی افزود: با آبیاری تناوبی، توانستیم منابع آب استان را مدیریت کنیم. حدود هشت روز به شالیزارها آب می‌دهیم و چهار روز آبیاری انجام نمی‌شود. این شیوه آبیاری در میزان تولید تاثیری ندارد اما حجم مصرف آب را کاهش می‌دهد. با این شیوه حدود 200 میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی شده است.

مدیر آب و خاک استان گیلان گفت: در این استان 238 هزار هکتار شالیزار داریم. برای آبیاری این اراضی به دو میلیارد و 450 میلیون متر مکعب آب نیاز داریم که امسال با استفاده از روش آبیاری تناوبی، دو میلیارد و 250 میلیون متر مکعب آب مصرف کردیم. در واقع استفاده از این شیوه سبب شد که ما دچار مشکل نشویم.

به گفته وی بخش اعظم آب مورد نیاز استان گیلان یعنی چیزی حدود یک میلیارد و 300 تا یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب آب از سد سفید رود تامین می‌شود. حدود 600 تا 650 میلیارد متر مکعب آب نیز از 54 رودخانه استان گیلان به شالیزارها تخصیص می‌یابد. آب اختصاص یافته از برخی رودخانه‌ها بیشتر و برخی کمتر است.

زارع اضافه کرد: حدود 100 میلیارد متر مکعب از نیاز شالیزارها بوسیله آب بندان‌های استان گیلان تامین می‌شود و 40 تا 50 میلیارد متر مکعب آب نیز از چاه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ رودخانه‌ها، صرف شالیکاری می‌شود.

توقف لایروبی آب بندان‌ها از سال 90

به اعتقاد مدیر آب و خاک استان گیلان با لایروبی آب بندان‌ها ظرفیت ذخیره آب در آب‌بندان‌های استان گیلان دو برابر خواهد شد. در حال حاضر ظرفیت ذخیره آب در آب‌بندان‌های این استان کمتر از 120 میلیون متر مکعب است که با تکمیل عملیات لایروبی تا 200 میلیون متر مکعب قابل افزایش است.

وی ادامه داد: لایروبی آب بندان‌ها یکی از اقدامات ضروری برای اراضی شالیزاری است اما اجرای این عملیات از سال 90 تا 91 که با مصوبه مجلس به وزارت نیرو واگذار شد، متوقف شده است. پیش از تصویب این قانون، جهاد کشاورزی عملیات لایروبی را انجام می‌داد و وضعیت خوب بود. وزارت نیرو برای لایروبی آب بندان‌ها برنامه‌ای ندارد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

زارع گفت: لایروبی آب بندان‌ها به ازای هر هکتار به طور متوسط 15 تا 20 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد. ما هشت هزار و 300 هکتار آب بندان در استان گیلان داریم. نزدیک سه هزار هکتار از این آب بندان‌ها لایروبی شده و حدود پنج هزار هکتار آن نیازمند لایروبی است.

وی اضافه کرد: به‌طور متوسط بسته به وضعیت آب بندان‌ها، هر آب بندان بین 25 تا سال 30 سال یکبار باید لایروبی شود. آب بندان‌های داخل مزارع خیلی کم رسوب می‌گیرند اما آب بندان‌های بالادست با سرعت بیشتری رسوب دریافت می‌کنند.

زارع درباره کشت دوم برنج و نیاز آبی آن گفت: در گیلان به دلیل شرایط آب و هوایی که خیلی زود سرد شده و برنج را دچار سرمازدگی می‌کند، کشت دوم این محصول انجام نمی‌شود. فقط بذرهایی که زمان برداشت برنج داخل زمین می‌ریزد به سرعت جوانه زده و تبدیل به خوشه می‌شود. به این برنج، راتون می‌‎گوییم.

وی افزود: به ازای هر هکتار شالیزار 500 کیلوگرم راتون برداشت می‌کنیم. تقریبا 80 تا 100 هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان، کشت راتون دارند. برای برداشت این محصول به هیچ وجه سم استفاده نمی‌شود و در هر هکتار یک سوم کشت اصلی، کود مصرف می‌شود.

L-960620-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید