Iranian Agriculture News Agency

استخراج آب‌های ژرف منابع ملی را هدر می‌دهد

به اعتقاد عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد از آنجا که بارش‌های کشور کم است، آب موجود در سازندهای سخت بسیار محدود بوده و بنابراین، استخراج آب‌های ژرف، سبب از دست رفتن منابع ملی خواهد شد.

استخراج آب‌های ژرف منابع ملی را هدر می‌دهد

به اعتقاد عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد از آنجا که بارش‌های کشور کم است، آب موجود در سازندهای سخت بسیار محدود بوده و بنابراین، استخراج آب‌های ژرف، سبب از دست رفتن منابع ملی خواهد شد.

چندی است وزارت نیرو به دنبال اجرای چاه‌های گمانه برای استخراج آب‌های ژرف است. نخستین چاه نیز در استان سیستان و بلوچستان احداث شده است. هدایت فهمی معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو درباره پروژه استخراج آب ژرف، این آب‌ها را به دو دسته تقسیم کرده بود. به گفته وی وزارت نیرو به دنبال استخراج آب‌های ژرف فسیلی که شور و لب شور هستند و در طی قرون و اعصار داخل زمین ذخیره شدنده‌اند، نیست اما نوع دیگری از آب ژرف که حاصل از بارندگی ارتفاعات و جاری شدن آب در داخل گسل‌ها و سازندهای سخت است، برای استحصال توسط وزارت نیرو با حفر چاه گمانه مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

سعدالله ولایتی در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره استخراج آب‌های ژرف توسط وزارت نیرو بیان کرد: برای پی بردن به وضعیت آب‌های ژرف باید یکسری مطالعات خیلی دقیق به خصوص مطالعات ژئوفیزیک انجام داد. این مطالعات در ایران انجام نشده است و اگر هم مطالعه‌ای انجام شده، دوستان ما اطلاعاتی سطحی در این رابطه دارند.

وی تاکید کرد: صحبت کردن در زمینه استخراج آب‌های ژرف نوعی ساده اندیشی است. آب ژرفی که در دسته آب‌های فسیلی قرار می‌گیرد، نوعی آب شور غیر قابل استفاده است. شاید هم وزارت نیرو قصد دارد که آب داخل سازندهای سخت و مخصوصا سازندهای سخت کربناته را استخراج کند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

این عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: از نظر من با توجه به بارندگی‌های محدود کشور، آب داخل سازندهای کربناته بسیار محدود است و در حدی نیست که بخواهیم سرمایه‌گذاری گسترده روی آن انجام دهیم. به نظر من صحبت کردن درباره این مسایل بیشتر دیدگاه‌های بلندپروازانه است. تا یاد نگیریم که همین آب موجود را چگونه مدیریت کنیم، به نتیجه‌ای نمی‌رسیم.

وی در واکنش به سخنان معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا درباره کیفیت آب داخل گسل‌ها گفت: همین که تردید دارند و نمی‌دانند آب داخل گسل‌ها شور است یا خیر، نشان می‌دهد اطلاعات کمی درباره این آب دارند و تحقیقات ژرفی برای آب ژرف و استحصال آن صورت نگرفته است.

ولایتی تاکید کرد: برای استخراج آب‌های ژرف، نیازمند تحقیقات منسجم هستیم. برخی گسل‌ها آب انتقال می‌دهند اما تمام گسل‌ها دارای این قابلیت نیستند.

برخی کارشناسان معتقدند برداشت آب‌های داخل گسلها باعث زلزله شدید در ایران می‌شود. وی درباره اینکه آیا مطالعه‌ای در این زمینه انجام شده، عنوان کرد: مطالعه‌ای انجام نشده است.‌ ژاپنی‌ها بر این باور بودند که در گسل‌های زلزله‌خیز آب وارد کنند تا منجر به کاهش شدت زلزله در کشور شود اما این‌ها هم ثمر بخش نیست. در واقع طرح این مسایل یکسری توهمات و ساده اندیشی است. آنچه مطرح می‌شود، گفته‌هایی مبتنی بر اطلاعات دقیق نیست.

به اعتقاد این عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد استخراج آب‌های ژرف به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی برای کشور خسارت بار است. این مسئله باعث به هدر رفتن سرمایه‌های ملی می‌شود بعد هم کسی پاسخگو نیست و می‌گویند گسل آب نداشت. کسی سئوال نمی‌کند که بدون مطالعه چرا این همه هزینه کردید. مشکل ما این است که در ایران کسی پاسخگوی اعمال خود نیست.

L-960530-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید