Iranian Agriculture News Agency

پروژه‌های آبی استان هرمزگان امروز افتتاح شد

صبح امروز در جریان سفر وزیر نیرو به استان هرمزگان طرح تامین آب روستاهای بشاگرد این استان از سد سهران افتتاح شد. همچنین مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز طرح تامین آب اضطراری بندرعباس را افتتاح کرد.

پروژه‌های آبی استان هرمزگان امروز افتتاح شد

صبح امروز در جریان سفر وزیر نیرو به استان هرمزگان طرح تامین آب روستاهای بشاگرد این استان از سد سهران افتتاح شد. همچنین مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز طرح تامین آب اضطراری بندرعباس را افتتاح کرد.

به گزارش ایانا از پاون، صبح امروز حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در مراسم افتتاح طرح تامین آب روستاهای شهرستان بشاگرد از سد سهران هرمزگان حضور یافت. در حاشیه این مراسم مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان گفت: برای نخستین بار پس از گذشت 10 سال از عمر سد سهران، روستاهای شهرستان بشاگرد از این سد آبرسانی می‌شوند. عبدالحمید حمزه پور در این رابطه بیان کرد: این طرح بزرگ در فاز اول شامل دو روستای سرتنگ سهران و دست موردان می‌شود . وی افزود: روستای سرتنگ سهران 60 خانوار و در روستای دست موردان 50 خانوار سکونت دارند که برای نخستین بار از آب آشامیدنی سالم به صورت لوله کشی بهره مند می شوند .

این مقام مسئول درباره اجرای فاز اول استفاده از آب سد سهران برای آبرسانی به روستاهای شهرستان بشاگرد، گفت: در فاز نخست این پروژه برای این دو روستا 2 مخزن ثابت 10 متر مکعبی، 4.5 کیلومتر خط انتقال، 500 متر شبکه توزیع تعبیه و به هر کدام از روستاها تا کنون 10 انشعاب داده شده است . مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان درباره میزان اعتبار اختصاص داده شده به فاز اول این پروژه بزرگ گفت: 30 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده به فاز اول این پروژه است.

صبح امروز با حضور محمد حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز طرح تأمین و انتقال آب اضطراری به بندرعباس از سدهای شمیل و نیان به بهره‌برداری رسید .

با توجه به تداوم خشکسالی‌های اخیر و به تبع آن کاهش چشمگیر آورد رودخانه میناب و افت فاحش سفره‌های آب زیر زمینی دشت میناب و بحران فرو نشست زمین در این دشت همچنین کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی دشت شمیل، طرح تأمین و انتقال آب اضطراری به بندرعباس از سدهای شمیل و نیان طراحی و اجرا شد. از اهداف این طرح تأمین یک چهارم نیاز آب شرب شهرهای بندرعباس، بندر خمیر و روستاهای تابعه به میزان 600 لیتر بر ثانیه می‌باشد .

گفتنی است در این طرح که با هزینه‌ای بالغ بر 400 میلیارد ریال انجام شده است. تاسیسات آبگیری و حفر گالری و چاهک به ظرفیت 600 لیتر در ثانیه ایجاد شده و خط لوله فولادی به طول 32 کیلومتر اجرا شده است . همچنین تهیه، خرید و حمل مصالح پوشش خارجی لوله‌های فولادی و نوار سرجوش‌ها و تهیه و نصب راه اندازی تاسیسات مکانیکی و الکتریال برداشت آب از دیگر اجرائیات این طرح است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید