Iranian Agriculture News Agency

شیرابه زباله‌ها سلامت منابع آب زیرزمینی را تهدید می‌کند

دستورالعمل احداث محل دپوی زباله با هدف کاهش اثرات مخرب آن تدوین شده است

کارشناس شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه شیرابه زباله‌‎ها سلامت منابع آب زیرزمینی را تهدید می‌کند، از تدوین دستورالعمل برای احداث محل دپوی زباله به منظور مقابله با اثرات مخرب شیرابه‌ها، خبرداد.

دستورالعمل احداث محل دپوی زباله با هدف کاهش اثرات مخرب آن تدوین شده است

کارشناس شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه شیرابه زباله‌‎ها سلامت منابع آب زیرزمینی را تهدید می‌کند، از تدوین دستورالعمل برای احداث محل دپوی زباله به منظور مقابله با اثرات مخرب شیرابه‌ها، خبرداد.

شاهرخ محمودی در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: در کشور، اقدامات خوبی برای کنترل اثرات مخرب شیرابه زباله‌ها انجام شده است. قبل از احداث محل دپوی زباله (لند فیل) حتما باید شهرداری‌ها از آب منطقه‌ای استعلام بگیرند.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل ارائه شده به استان‌ها، فاصله محل دپوی زباله از آب‌های زیرزمینی، شیب زمین و غیره برای کاهش اثرات مخرب شیرابه‌ها مشخص شده است تا اثرات مخرب دفن زباله بر منابع آب زیرزمینی به حداقل برسد. آب منطقه‌ای‌ها نقشه منابع آب زیرزمینی را در اختیار داشته و می‌توانند با استفاده از این نقشه‌ها، فاصله محل دفن زباله از منابع آب زیرزمینی را تعیین کنند. به گفته محمودی جلوگیری از اثرات مخرب شیرابه ناشی از دفن زباله، با شهرداری‌ها است.

وی افزود: در ایران در زمینه اثرات شیرابه‌ها بر منابع آب مطالعه خاصی انجام نشده و چند سالی است که مطالعه در این رابطه آغاز شده است.

کارشناس شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: برخی شرکت‌ها آماده هستند در راستای تصفیه شیرابه‌ها وارد عمل شوند. در شمال کشور به دلیل محدودیت زمین، برای احداث مجتمع‌های تصفیه شیرابه، مشکل وجود دارد به همین دلیل درخواست‌های اعلام شده، بدون پاسخ باقی مانده و اقدام عملی در این رابطه انجام نشده است اما در اصفهان اقدامات مناسبی به مرحله اجرا در آمده است.

وی عنوان کرد: در شهر اصفهان زباله‌ها تفکیک می‌‎شوند و تا حدودی شیرابه حاصل از آن کنترل شده است. در جنوب تهران نیز اقداماتی در این رابطه انجام شده است که اطلاعات دقیقی درباره آن ندارم.

محمودی ادامه داد: از آنجاکه در ایران زباله‌ها را در زمین دفن می‌کنند، شیرابه آنها به سمت منابع آب زیرزمینی حرکت می‌کند. حجم آلودگی شیرابه‌ها به دلیل داشتن فلزات سنگین، میکرو ارگانیزم‌های پیچیده و غیره بسیار زیاد است و این ترکیبات برای سلامت انسان به شدت مضر هستند.

وی بیان کرد: بیش از 90 درصد شیرابه‌ها به سمت منابع آب زیرزمینی حرکت کرده و این منابع را آلوده می‌کنند. در منطقه‌ای مثل سراوان بخشی از شیرابه‌ها هم وارد آب‌های سطحی می‌شوند اما مهمترین خطر شیرابه‌ها، آلوده کردن منابع آب زیرزمینی است زیرا این منابع دیده نمی‌شوند و کنترل آلودگی در آنها سخت و پیچیده است. بنابراین نباید اجازه دهیم شیرابه وارد این منابع شود.

کارشناس شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید کرد: بسیاری از کشورها واردکننده زباله هستند زیرا این منابع قابل بازیافت بوده و ثروت تولید می‌کند. در برخی کشورها از زباله‌های تر کمپوست تبدیل می‌شود در حالی که در ایران، زباله را دفن کرده و زمینه آلوده شدن منابع آب زیرزمینی را فراهم می‌کنیم./

L-960309-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید