Iranian Agriculture News Agency

با درخواست وزارت جهاد کشاورزی

حق‌آبه کشاورزی به صورت حجمی تخصیص می‌یابد

مدیر کل دفتر امور آب و خاک کشاورزی گفت: تا پایان سال جاری، حق‌آبه بخش کشاورزی به صورت حجمی تخصیص می‌یابد.

حق‌آبه کشاورزی به صورت حجمی تخصیص می‌یابد

مدیر کل دفتر امور آب و خاک کشاورزی گفت: تا پایان سال جاری، حق‌آبه بخش کشاورزی به صورت حجمی تخصیص می‌یابد.

رضا سرافرازی در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: کارگروهی برای تخصیص حجمی حق‌آبه بخش کشاورزی تشکیل شده و در این کارگروه به نتایج مطلوب رسیده‌ایم.

وی افزود: حدود 25 سد کشور که دارای شبکه‌های فرعی، وسایل اندازه‌گیری و ابزار لازم است، تا پایان سال جاری آب را به صورت حجمی به بخش کشاورزی تحویل خواهند داد. این 25 سد 10 میلیارد متر مکعب آب سطحی را در بخش کشاورزی توزیع می‌کنند.

مدیر کل دفتر امور آب و خاک کشاورزی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی روی نظام‌های بهره‌برداری برای دریافت حجمی آب، اقدامات مناسبی انجام داده است و تشکل‌هایی که باید حق‌آبه تخصیص یافته از سدها را تحویل بگیرد، سازماندهی کرده است.

وی اعلام کرد: هفته آینده به اتفاق کارشناسان وزارت نیرو که عضو کارگروه تحویل حجمی آب هستند سفری به خوزستان خواهیم داشت تا برنامه‌های خود را عملیاتی کنیم. در سایر استان‌ها نیز پس از بازدید از شبکه‌ها و تاسیسات ایجاد شده در پایاب سدها، اگر مشکلی وجود نداشت، آب را به صورت حجمی تحویل خواهیم گرفت.

سرافرازی اضافه کرد: تا پایان سال، تحویل آب از 25 سد به صورت حجمی به پایان می‌رسد و به تدریج برای سایر سدهای کشور نیز این برنامه را پیگیری خواهیم کرد.

نصب کنتورهای حجمی به روی چاه‌های آب

به گفته مدیر کل دفتر امور آب و خاک کشاورزی برای آب‌های زیرزمینی نیز بحث تعادل بخشی در دست اجرا است. در طرح تعادل بخشی، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو با یکدیگر در بحث نصب کنتورهای حجمی به روی چاه‌های آب کشاورزی و جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز، همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: وزارت نیرو با اجرای این برنامه‌ها تلاش می‌کند که ظرف 20 سال آینده، کسری مخازن آب زیرزمینی را جبران کند.

سرافرازی درباره احتمال تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری آب گفت: بحث تعدیل پروانه‌ها بستگی به نصب کنتور حجمی به روی چاه‌ها، توسط وزارت نیرو دارد.

وی اضافه کرد: این مسئله نیازمند اعتباراتی است که البته در لایحه بودجه دیده شده است. البته این اعتبارات سال گذشته نیز در بودجه دیده شده بود اما وزارت نیرو نتوانست هیچ اعتباری برای نصب کنتور دریافت کند.

مدیر کل دفتر امور آب و خاک کشاورزی عنوان کرد: وزارت نیرو در حال همکاری با چند شرکت سازنده کنتور است تا کنتورهای مورد نیاز را در داخل کشور تولید کند اما از نظر تامین اعتبارات با مشکل مواجه است.

به گفته وی دولت مصمم است پول کنتور چاه‌های آب را بپردازد اما بر اساس قانون، باید کشاورز پول نصب کنتور را بدهد. اما از آنجا که یک مقدار چاه‌ها حالت عمومی دارد، دریافت پول کنتور از کشاورز کار دشواری است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه امسال نیز در لایحه بودجه برای نصب کنتور اعتبار در نظر گرفته شده است، اگر این اعتبارات پرداخت شود، نصب کنتور توسط وزارت نیرو انجام خواهد شد در غیر این صورت باید بخشی از هزینه‌ها را کشاورزان پرداخت کنند.

سرافرازی گفت: هزینه نصب هر کنتور به روی چاه‌های آب، بین دو تا دو و نیم میلیون تومان است./

L-960130-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید